Hur lång tid ger ni det?

Cherarriduracell

Trådstartare
Flyttar in i varje stall med förhoppningen att det ska bli bra. Men hur lång tid tycker ni är "inkörsperiod" dvs man lär känna människor, hästar och rutiner?

Dvs när har man lärt känna rutinerna tillräckligt för att "få" ha synpunkter?
 
Jag säger en månad för att va helt säker, två veckor då börjar man komma in i rutinerna.
Sen beror det såklart hur ofta man träffar de andra människorna och deras hästar m.m. Träffar man dom oftare blir inkörningsperioden kortare.
 
Jag säger en månad för att va helt säker, två veckor då börjar man komma in i rutinerna.
Sen beror det såklart hur ofta man träffar de andra människorna och deras hästar m.m. Träffar man dom oftare blir inkörningsperioden kortare.
Oj en månad bara? Känns som att det borde ta längre tid att bo in sig och anpassa sig till det nya?
 
Oj en månad bara? Känns som att det borde ta längre tid att bo in sig och anpassa sig till det nya?
Jag har stått i det nya stallet i 2 veckor och några dagar och börjar redan komma in i rutinerna och folket, då är det ändå bara två veckor.
Sen ska man nog tänka att det kan vara olika för individ till individ också, då ingen är den andre lik.
 
Jag har stått i det nya stallet i 2 veckor och några dagar och börjar redan komma in i rutinerna och folket, då är det ändå bara två veckor.
Sen ska man nog tänka att det kan vara olika för individ till individ också, då ingen är den andre lik.
Jo absolut, sen tänker jag att "är det rätt så är det rätt" lite sånt argument folk kör med i kärlek också. Känner du dig "hemma" redan alltså?
 
Jo absolut, sen tänker jag att "är det rätt så är det rätt" lite sånt argument folk kör med i kärlek också. Känner du dig "hemma" redan alltså?
Ja faktiskt. Min häst har stått i utebox i två veckor och fick flytta in i stallet i lördags. Var på stallmöte igår och det var riktigt trevligt. Jag har träffat många av dom som står där och de flesta verkar riktigt varma och trevliga och vi kan hjälpas åt osv.
Så ja, jag börjar känna mig hemma. :)
 
@Cherarriduracell nyckelgrejen för mig är att man öht inte flyttar in i något stall om känslan inte känns rätt i grunden när du väljer att tacka ja till stallplats .

Det är stor skillnad på att inte vilja flytta egentligen och ändå ta ngn stallplats ändå , mot att välja att flytta för att man valt det och tycker förutsättningarna känns bra utifrån egna resonemang vad som känns hållbart att leva och trivas med .

Mitt resonemang och erf förutsätter givetvis att vad som gäller ang uppstallningen noga redovisats för intressent och att den som tackar ja utifrån det ang uppstallning känner att upplägget fungerar för dem uppläggsmässigt.
 
Senast ändrad:
Jag tycker att man behöver ett par månader på sig för att se hur det fungerar. Blev det så som det sas innan man flyttade in, funkar regler och allt annat? Är stallkompisarna vettiga? Finns det informella ledare vars åsikter alltid får tolkningsföreträde?

Och så det viktigaste av allt, trivs hästen?
 
@Cherarriduracell nyckelgrejen för mig är att man öht inte flyttar in i något stall om känslan inte känns rätt i grunden när du väljer att tacka ja till stallplats .

Det är stor skillnad på att inte vilja flytta egentligen och ändå ta ngn stallplats ändå , mot att välja att flytta för att man valt det och tycker förutsättningarna känns bra utifrån egna resonemang vad som känns hållbart att leva och trivas med .

Mitt resonemang och erf förutsätter givetvis att vad som gäller ang uppstallningen noga redovisats för intressent och att den som tackar ja utifrån det ang uppstallning känner att upplägget fungerar för dem uppläggsmässigt.
nu kändes det ju rätt på alla plan + hört runt med både nuvarande inack och tidigare innan jag flyttade in. Sen iom att man bor in sig har jag börjat uppleva saker jag inte tycker fungerar som antagligen är olösbara. Självklart snack med stallägaren också, är öppen mot hen, men skillnad på "ytan" och det man känner när man "levt i det" ett tag tycker jag kan bli rätt annorlunda. När smekmånaden är slut sas. Frågan är egentligen hur lång smekmånad man har i nya stall.
Jag tycker att man behöver ett par månader på sig för att se hur det fungerar. Blev det så som det sas innan man flyttade in, funkar regler och allt annat? Är stallkompisarna vettiga? Finns det informella ledare vars åsikter alltid får tolkningsföreträde?

Och så det viktigaste av allt, trivs hästen?
Jag håller med dig, men är det inte kort tid ändå med ett par månader, eller räcker det verkligen? Detär inte konstigt att bo på ett ställe ett par månader + uppsägningstid innan man flyttar? Är "rädd" för att inte ge det tillräcklig tid, tänk om det löser sig osv.
 
Om det gäller något som inte följs i kontraktet tycker jag man får ha åsikter från första dagen.
Annat får man nog känna sig för lite om man vill ta upp en eventuell ändring eller frångå en rutin.
 
nu kändes det ju rätt på alla plan + hört runt med både nuvarande inack och tidigare innan jag flyttade in. Sen iom att man bor in sig har jag börjat uppleva saker jag inte tycker fungerar som antagligen är olösbara. Självklart snack med stallägaren också, är öppen mot hen, men skillnad på "ytan" och det man känner när man "levt i det" ett tag tycker jag kan bli rätt annorlunda. När smekmånaden är slut sas. Frågan är egentligen hur lång smekmånad man har i nya stall.

Jag håller med dig, men är det inte kort tid ändå med ett par månader, eller räcker det verkligen? Detär inte konstigt att bo på ett ställe ett par månader + uppsägningstid innan man flyttar? Är "rädd" för att inte ge det tillräcklig tid, tänk om det löser sig osv.

Fast alltså om det handlar om
Exakt kemi stallkompisar emellan osv så det är ju en omöjlighet att alla alltid kommer vara överrens om allt /gilla varandra ? Det viktiga är väl att stallägaren illustrerat noga vad som gäller och om man tackar ja till det som jag skrev tidigare, rannsakat sig själv att man kan leva med och acceptera upplägget och känner att man köper det och kan /är villig att anpassa sig ?

Om det är ngt kollektiv som diskuteras nu så lär det vara en helt annan debatt/ :tråd ?
Jag har svarat uitfån hur jag tolkat frågorna och upplägget att det inte är ett kollektiv. Om man tackar ja till en stallplats och noga fått upplägget redovisat för sig osv så oavsett x antal veckor osv så kommer det inte funka så väl att börja ifrågasätta och vilja ändra på rutiner och grejer
Då tänker jag att man hamnat fel och inte borde flyttat till det stallet alls . Enligt tidigare reflektion.
 
Jag ser nu att jag skrivit ett par månader, jag menar inte två månader utan snarare 3-4.

Jag har varit med om att det gått åt båda hållen efter att jag börjat känna att jag inte är säker på att jag vill vara kvar i ett nytt stall. En gång hade jag erfarenheter av stallet tidigare och var väldigt välvilligt inställd till stallet, men det som varit fanns av olika anledningar inte längre och regler ändrades efter att jag flyttat in med mera.
En annan gång trivdes jag med allt utom en stallkompis som var väldigt högljudd. När denne flyttade blev det trivsamt.

Jag tycker att man får välja fördelar mot nackdelar och helt enkelt bestämma var man sätter sin gräns för vad man acceptera och kan stå ut med och vad som är över gränsen.
 
Fast alltså om det handlar om
Exakt kemi stallkompisar emellan osv så det är ju en omöjlighet att alla alltid kommer vara överrens om allt /gilla varandra ? Det viktiga är väl att stallägaren illustrerat noga vad som gäller och om man tackar ja till det som jag skrev tidigare, rannsakat sig själv att man kan leva med och acceptera upplägget och känner att man köper det och kan /är villig att anpassa sig ?

Om det är ngt kollektiv som diskuteras nu så lär det vara en helt annan debatt/ :tråd ?
Jag har svarat uitfån hur jag tolkat frågorna och upplägget att det inte är ett kollektiv. Om man tackar ja till en stallplats och noga fått upplägget redovisat för sig osv så oavsett x antal veckor osv så kommer det inte funka så väl att börja ifrågasätta och vilja ändra på rutiner och grejer
Då tänker jag att man hamnat fel och inte borde flyttat till det stallet alls . Enligt tidigare reflektion.
Upplägget i sig är dröm på pappret och stallkompisarna är som stallkompisar kan vara, helt ok. OM det bara kunde funka med de två grejerna som felar gentemot hästen hade jag stått här föralltid(eller tills jag köper egen gård). Problemen kunde inte direkt förutspås av varken mig eller stallägare och jag vill inte outa närmare vad det rör.
 
Sist jag flyttade var 1,5 år sen efter 9 år i samma stall, det var skitnervöst och ångest vad hade jag gett mig in på liksom :crazy: från att ha vart en del i gänget sen lääänge var man "den nya" :eek:. Skakigt i början blev några små diskussioner m andra och sen landade det, jag och höstarna stormtrivs, hälsar på rätt ofta i gamla stallet men det känns inte " hemma" längre konstigt nog :)
 
Flyttar in i varje stall med förhoppningen att det ska bli bra. Men hur lång tid tycker ni är "inkörsperiod" dvs man lär känna människor, hästar och rutiner?

Dvs när har man lärt känna rutinerna tillräckligt för att "få" ha synpunkter?
Det beror ju på hur man är som person.
Jag har lätt för att yttra mig, och har även lång erfarenhet inom hästbranschen, så kommer jag på förbättringar så har jag inga problem med att framföra dessa.
Det brukar aldrig vara ett problem, utan snarare motsatsen, folk brukar uppskatta att få in nya idéer i verksamheten.
 
Precis lika dant har jag gjort precis, hästen och jag stått i samma stall c.7 år och flyttade för 3 veckor sen till ett stall jag stod i innan. Tycker jag har kommit in i rutinerna efter 3 veckor men kan nog säga att det tar en månad eller 2 för att riktigt komma in i det. Hästen trivs iallafall:)
 
I det sista inackorderingsstallet vi stod i kände jag redan första dag efter flytten att "det här kommer aldrig funka".... Då hade jag även stått där under en period 10 år tidigare, men sedan dess hade det införts nya rutiner. Höll ändå ut 1,5 år innan vi fick eget stall.

Jag blev dock glatt överraskad över hur mina hästar fungerade i stallet, den som jag inte trodde skulle trivas så bra mådde toppen där, medan den som jag inte hade några bekymmer för visade sig att inte trivas särskilt bra.

Generelt så tycker jag att det är lättare att få komma med synpunkter i mindre stall, beror nog helt på ägaren/upplägget dock... På större anläggningar känns det nästintill omöjligt att få ha åsikter om rutiner etc.
 
Jag har flyttat två gånger och har relativt snabbt känt av om det kommer bli bra eller inte. Sen kan man självklart ändra åsikt efter ett tag. Jag flyttade för en månad sen lite drygt och tycker att jag kommit in i rutinerna riktigt bra! Nu sköts mycket av personalen och man har inget helgpass första månaden så det återstår ju såklart. Synpunkter kan man ha från dag 1 om det är något allvarligt men jag visste om rutinerna innan jag flyttade och jag har inte flyttat hit med tanken att ändra på något.
 
För mig beror det lite på hur mycket kontakt man har med de andra. Är kontakten minimal tar det ju mycket längre tid innan man kommer in i det, problem kanske inte ens riktigt uppstår för att man inte behöver ha något med varandra att göra. Har man mycket kontakt brukar eventuella olikheter komma fram ganska omgående.

Hade det rört hästen hade jag kommenterat det direkt, oavsett hur lång, eller rättare sagt kort, tid jag hade stått i stallet. Det är ändå den som bor där. Eventuella konflikter med andra i stallet hade jag nog undvikit åtminstone till en början, alla kan inte älska alla och vissa människor går man verkligen inte ihop med. Men det känns som att problemet här är något som rör hästen?
 
Har nu inte läst övriga inlägg, men. För egen del känner man nog rätt snabbt om man kommer att trivas, när det kommer till hästen så tar det lite längre tid i en del fall. Allt hänger på individen, men allt brukar underlättas om stallet håller fasta rutiner och inte ändrar stup i kvarten. Har haft en knepig och mycke känslig häst, i hans fall tog det drygt 3-4 månader innan han hade landat helt.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 037
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 329
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 818
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 424
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp