Hur lång tid för process?

granger

Trådstartare
...ja, hur lång tid måste silaget ligga från plastning till fodring? Vi plastade 18 augusti alltså helgen v 33. TS-halten ligger runt 45 %, när kan vi börja fodra med detta? Har hört så olika svar på detta, vad säger ni???

//granger

Sv: Hur lång tid för process?

Du kan i princip fodra med det direkt efter skörd. Man brukar nog räkna med att ensileringen är klar ungefär två veckor efter plastning. Vet inte varför det förekommer en massa konstiga idéer om att nyskördat foder skulle vara farligt. Det är väl samma människor som påstår att det är farligt att bada efter maten.

Senast ändrad:

Den rekommenderade lagringstiden efter inplastning är 5 veckor för att mjölksyreomvandlingen och hela processen skall bli så fullständig som möjligt. Skulle inte chansa på mindre än tre. Handlar ändå om ett grovfoder som ska vara bas till hästen och varför skulle man sänka kravet på maten till hästen? Finns massvis med info om det här på nätet.

Det finns inte "massvis" på nätet. Ensileringen är beroende av en massa faktorer som kan vara svåra att överblicka: Förtorkningsgrad, sockerhalter, temperatur, eventuella tillsatser...

Jag hanterar mina balar efter följande egenkomponerade "regler":

Balar flyttas så litet som möjligt och då antingen inom tre dagar från plastning eller straxt före att de ska användas.

De förvaras skyddat från sork och fåglar.

Öppnad bal förvaras rent, mörkt och svalt.

Jag kan absolut tänka mig att börja använda en bal efter 2-3 veckor ensilering.

Dåliga balar kasseras alltid direkt - förlusten är mindre än kostnaden för veterinär.

Googlar man "ensileringsprocess" blir det en hel del bra trådar.

Japps, en hel del intressant information. Det stod en hel del bra i senaste numret av Häst och Ryttare också, om du har tillgång till den. Jag googlade och fick massa bra hits och intressant fakta.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
813
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 988
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 078
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 756
Senast: emptyrings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka