Hur lång tid efter ni slutade amma fick ni tillbaka ägglossningen?

Tora

Trådstartare
Precis som det står i rubriken så undrar jag hur lång tid det brukar ta att få tillbaka ägglossning efter man har slutat amma. Slutade amma för kanske en månad sedan och undrar när jag skall få tillbaka min mens.

Mvh

Tora

Sv: Hur lång tid efter ni slutade amma fick ni tillbaka ägglossningen?

Oj, det är nog rätt individuellt skulle jag tro.

Jag fick tillbaks min mens inkl ägglossning månaden efter att jag slutade helamma :)

Det är nog jätteindividuellt men jag kan svara likadant som Cala :D

Hej!

För mig tog det ca två månader!
Men som sagt är det nog väldigt individuellt!!

Jag fick tillbaka mensen ca 1 månad efter att jag slutat amma helt.

Jag fick tillbaka min mens när Rasmus var 6½ månad. Jag helammade i 3 månader och delammade tills han blev 5 månader.

Den kom tillbaks innan jag slutade amma, när bebis var 7-8 månader. Jag delammade rätt mycket då fortfarande, även om han åt tre mål annan mat om dan.

Bara snabb fråga!

Kan man börja använde p-medel (menar inte kondom och liknande) innan man fått tillbaka mensen?

Jag har for mig att man kan anvanda minipiller sa lange man ammar. Och spiral ocksa? Sant pratar din doktor om vid aterbesoket 6 veckor efter forlossningen.

Har på båda barnen fått mens 1,5-2 månader efter jag slutat heltidsamma.

Minipiller och spiral kan användas utan att du fått tillbaka mensen.

1:a barnet: fick mens när han var 10 månader, ammade fortfarande ganska mycket (blev gravid igen medan jag fortfarande ammade en del, då var han ca 14 månader)

2:a barnet: fick mens medan jag fortfarande ammade lite (hon var 18 månader) men det krävdes att hon sov borta från mig några nätter. Blev gravid igen strax efter det :D

3:e barnet: vet ej, helammar ännu och ingen mens i sikte ;)

Vad gäller spiral verkar de säga lite olika... min systers barnmorska ville inte sätta in spiral medan hon ammade för hon sade att livmoderväggarna då ännu är så uppmjukade att spiralen kan gå igenom :eek:

...medan min barnmorska sa att det inte var några som helst problem och satte in en kopparspiral på mig fast jag helammar och inte fått tillbaka mensen.

jag pumpade förvisso men så stor kan inte skillnaden vara
jag har fått tillbaka mensen 4 veckor efter att avslaget slutat, efter alla fyra barnen. och jag förutsätter att jag då alltså har haft ägglossning däremellan...

Min kompis fick ocksa tillbaka mensen jattetidigt, kanske 3 manader efter hennes tos foddes. Hon helammade da.

Precis som det står i rubriken så undrar jag hur lång tid det brukar ta att få tillbaka ägglossning efter man har slutat amma. Slutade amma för kanske en månad sedan och undrar när jag skall få tillbaka min mens.

Mvh

Tora
Jag fick tillbaka mensen under pågående helamning. Efter kanske 3 månader eller så. Helamning är som du nog vet inte något säkert "preventivmedel".

En bekant till mig har två barn födda i januari och november samma år.
Hon fick inte tillbaka mensen mellan barnen men hade ägglossning ändå.

Ja alltsa agglossningen kommer ju alltid forst.... Darfor ar det inte alls en saker metod om man inte vill bli med barn, manga marker ju inte om de far agglossning.

Mensen kom tillbaka nästan direkt efter att avslaget slutat, när L var 2 månader. Helpumpade i 6 månader.

Det varierar nog, jag fick tillbaka mensen (och ägglossning och PMS) långt innan jag slutade amma, första barnet var 8 månader när jag blev magsjuk och inte kunde amma lika ofta som vanligt under ett dygn och andra barnet var 10 månader när jag inte fick amma på 12 timmar efter en operation... det räckte för att min ägglossning skulle sätta igång...

själva ägglossningen kan ingen säkert svara på om de inte använt ÄL-sticka då man inte har ägglossning vid varje mens.
men jag ammade 10v efter 14 veckor(efter förl) fick jag första mensen igen

lånar tråden lite:D:angel:
jag har från flera håll hört och läst att mensen i regel brukar bli lite lindrigare smärtmässigt sett efter man fött barn men det tycker jag nästan har blivit värre, någon mer som upplever det så?? eller är det jag som bliit känslig:angel:;)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
602
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 411
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 067
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar