Hur lång ska skackeln vara?

S

samtson

Har en vänninna med rockard som har ställbara skacklar och min fråga är som rubriken då: Hur långa ska skacklarna vara? Hon kör en ponny som är 89 cm från selfästet till bakersta delen på rumpan. Finns det någobn regel för att skackel ska vara "pip" cm längre än hästens längd eller dyligt? Ska det kanske vara visst antal cm mellan häst och vagn?

Sedan undrar jag hur bred rockarden max får vara för att vara godkänd för tävling.

Tack på förhand!

Sv: Hur lång ska skackeln vara?

till stor häst säger man 50 cm från has till svängel. Till shettis kan du ha från 30 cm.

Kallblod o ponny måste vara 125 cm minst, och jag tror att det är så på ponnysidan med, eller att det ska införas.. Har man för smal finns det vältrisk i maraton o precisionen. Max bredd..??

Finns det någon fördel med att ha längre än 30 cm för shettis? Skaklarna på den nya vagnen visade sig vara alldeles för korta för min stora shettis, så jag måste förlänga dem. Och göra nya bakselefästen, förstås.... :smirk:

till stor häst säger man 50 cm från has till svängel. Till shettis kan du ha från 30 cm.

Kallblod o ponny måste vara 125 cm minst, och jag tror att det är så på ponnysidan med, eller att det ska införas.. Har man för smal finns det vältrisk i maraton o precisionen. Max bredd..??

Varför ska kallblod o ponnysar ha 125 cm?

Nackdel med för långt från has till svängel blir ju ofta att svängradien blir större om skaklarna är längre och hästens rumpa är för långt bort från vagnen. Då blir ekipaget långt och fixar inte snäva svängar i maraton o precision. I vardagen är det nog en fördel med att ha lite mer än nödvändigt, då hästen kanske brallar på skogsvägen hem :)

Liknande trådar

S
Körning Nu känner jag mig sååå frustrerad! Har en shetlandsponny som jag har kört in och har en liten rockard till. Nu upplever jag att...
Svar
5
· Visningar
1 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka