Hur lång ska skackeln vara?

S

samtson

Finns det någon "regel"? Tex si och så många cm längre än hästen, det och det gånger mankhöjd - tja vad vet jag!? Kanske finns det en tumregel?

Säg att vi har en rockard med 50cm mellan selfästena och 185cm i total skackel längd. Hur stor ponny kan då ha den?

Sv: Hur lång ska skackeln vara?

Hej!

För en normalstor häst med mankhöjd runt 150 cm ska bredden mellan skaklarna (där skakelremmen eller ålan ska genom) vara ca 55-60 cm. En grov häst t.ex. kallblod kan behöva större bredd. Skakellängden ska vara 200 cm men kan vara kortare om hästen får plats med benen under vagnen.
För en ponny ska bredden vara ca 50 cm och längden runt 150 cm.

"Din" rockard kan passa en mindre ponny eller en lite mindre häst! Det som avgör är i vilken höjd "selhålen" hammnar, skaklarna ska vara så raka som möjligt. På en liten ponny kan skaklarna luta neråt och då passar den inte. Inte heller om hästen är för hög så att skaklarna lutar uppåt. Du får prova dig fram, men jag tror att den är i D-ponny storlek.

M. v. h. Lisa

Sv: Hur lång ska skackeln vara?

När vi bygger vagnar har vi som riktmärke att vagnen ska vara ca (minst) 50 cm bakom hästen. Om man mäter hästens längd från stället där man fäster skacklarna till bakersta punkten på hästen och sedan lägger till 50 cm, brukar man få ett ganska bra mått på hur långa skacklar man ska ha. Observera att detta gäller vagnar med skacklarna högt fästa, typ rockarder och giggar. Givetvis kan det även vara mer än 50 cm mellan vagn och häst, men ju längre ifrån hästen man sitter desto mer svårmanövrerat blir det.
Jag skulle säga att längden på skacklarna i exemplet du gav passar till en D-ponny/liten häst, medans bredden är i shettisstorlek.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 867
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 145
Senast: soom
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 028
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar