Hur lång över gång till hö?

RIA

Trådstartare
jag ger min häst hösilage nu, men vi ska byta stall och där ingår hö i stallhyran.

hur lång övergång ska jag ha?

jag tar ju med mig hösilage till det nya stallet, men det håller ju inte sig hur länge som helst...

det bästa vore ju om jag kunde få hem nån bal hö från nya stallet innan jag flyttar hästen så ska höra mig för om det finns möjlighet till det.

men på ett ungefär hur lång övergång är bäst att sträva efter?

jag vet inte hur känslig hästen är för foderbyte då jag bara ägt henne i 2 månader. min förra häst hade jag i 6 år och var inte det minsta känslig och då tog vi en övergång på ca 1 vecka, kanske att man är lite nojjig nu bara för att allt är nytt...

Sv: Hur lång över gång till hö?

2-3 veckor brukar man vänja in nytt foder med. Det gäller ju inte bara en övergång mellan ensilage - hö, eller tvärtom. Utan varje gång man byter parti grovfoder så räknas detta som ett foderbyte.

Sv: Hur lång över gång till hö?

Hö brukar jag vänja in på en två veckor.

Om det är silage och det är väldigt blött så vänjer jag oftast in på ca 3 v.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 078
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
892
Senast: Lejd
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 156
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 042
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka