hur lång får westernsadeln vara?

F

fjordinghanna

funderar på o köpa budget w-sadel till stor fjording med super mage(dräktig) att ha o rida med lite sporadiskt nu medans hon är stor.
För att se om en engelsk sadel är för lång kollar man ju om sadeln går förbi sista revbenet(från ryggraden). en del mäter ju bara med handen från virveln, men det har jag hört är fel. Hur mäter man med westernsadlar, hur långt får sadeln gå. Kan min häst ha en vanlig 15 tum i längden som ej är rundskuren med arabian rigging? kan det skilja model till modell? Fundera på någon av dessa sadlar:
http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id1717343.html
tycker inte de ser så långa ut.,
eller ev en begagnad simco jag ej har bild på men den är också 15 tum. hur är simco sadlarna i längden? kan hon inte ha 15 tum w-sadlar med bom i längden får jag nog fundera på en bomlös..
undrar alltså inte om bomvidden på sadlarna utan ja undrar om längden..

Sv: hur lång får westernsadeln vara?

20 pers har kollat tråden men ingen har en aning om hur långt en westernsadel får ligga an?? Ni som har westernsadlar o köpt borde ju veta tycker man ju. Eller struntar ni i hur långa sadlarna är o bara går på att de ska ligga med jämt tryck o inte va för smal eller för svängda typ?

westernsadeln har jag för mig får gå till "virveln" det gör min o den e utprovad.För hon e ganska liten, hade hon haft kortare rygg (hon e ca 148cm mkh)men hon har en ganska lång rygg fastän hon inte e så stor,annars hade det blivit en rundskuren som tar "mindre" längd..

Senast ändrad:

maja_70 skrev:
westernsadeln har jag för mig får gå till "virveln" det gör min o den e utprovad.För hon e ganska liten, hade hon haft kortare rygg (hon e ca 148cm mkh)men hon har en ganska lång rygg fastän hon inte e så stor,annars hade det blivit en rundskuren som tar "mindre" längd..

okey så till virveln får den gå enligt den utprovare du tog ut. Hoppas det är så, red med stocksadel förut som var för lång o man mäter som man gör med engelska sadlar. Men alltså så borde min häst kanske kunna ha en westernsadel som är lika lång som stocksadeln eller to m längre.

På kallblodet går min westernsadel bak till virveln trots att den är rundskuren. Har faktiskt aldrig tänkt på det förut- bara sadeln inte är ivägen för hästens rörelser har jag tutat och kört.

okey, hur är det med westernsadlar brukar de gärna gå framåt lite o kanske störa bogbladen? så de kommer emot frambenets rörelse? engelska sadlar brukar ju gärna vilja framåt på min häst, hon är ju rund o inte mkt till manke. tror ni hon kan ha en w-sadel på 62 cm?

Det e väl det att själva" stommen" ska inte ligga för långt fram men det e ju alltid "läder" som kommer lite längre fram förstås.Lädret stör inte bogbladet det ligger ju mer utanpå om du förstår hur jag menar,dålig på vad det kallas ska lära mig...Det e ofta man lägger sadeln för långt fram gäller i alla dicipliner hellre längre bak.Och vad gäller åker fram tror jag mycke det beror på var riggningen sitter alltså var själva sadelgjordsfästet sitter ,det finns olika positioner för var sadelgjorden ska sitta..

butiken jag hittat sadlarna som jag länkat ovan till har nu provat båda sadlarna på deras fjord o de va inte för långa o de låg ok för övrigt. Men westernsadeln med horn stack upp lite fram vid lädret, vad jag förstod enligt hennes beskrivning så stack med upp vid bogbladet typ. Men det brukade ofta bli så på budget sadlar sa hon..hur kan hon ha menat?de har ju reat ut sadlarna nu så nu kostar de 1500 kr styck. innan kostade de 3200, resp 3900, så priset är ju shyst.Men jag får ju betala frakten o det blir ju tråkigt om den sadeln jag väljer att köpa inte passar. det är ju öppet köp men jag antar att jag måste betala frakten tillbaka till dem då, så det kostar ju pengar hur jag än gör.

Bommen får inte vara så lång så att hästens rörelsemönster hindras.

Ska väl ligga 2 (?) cm bakom bogbladet iaf. Bakåt ska det vara 1 dm (en handsbredd ca) mellan sadelns slut o höftknölen (virveln).

Dock så fortsätter ju "lädret" efter själva bommen, o så länge det är mjukt o följsamt så ska det nog inte störa.

Jag kan vara ute o cykla...:crazy:

har skickat efter en av sadlrna så jag kan ju fota sen på hästen med sadeln när jag fått den så kan ni säga om det ser ok ut...

Jo. fast det viktigaste är ju o känna. kan ju vara svårt att veta hur den ligger med tryck o så av att bara se. men om den är toklång kan man ju se det!

hurdan blev det föresten?

skicka efter den svarta westernsadeln igår kväll så det dröjer nog innan den kommer o jag kan prova. Har iaf haft svårt att hitta en engelsk sadel som passar, så nu försöker jag med western sadlar lite..ska ju mest luffa runt i skogen

Vet inte om jag är blind eller tyrög, men jag ser ingen bild till ngn svart sadel, så jag vet inte vilken du menar:crazy:

kolla länken i mitt första inlägg o så bläddrar du ett snäpp åt höger

trodde sadeln skulle komma idag men inte, vänta o vänta..

köpte den där sadeln eftersom att det skulle kostat mig lika mkt som halva sadeln att skicak tillbaka den. Kanske ska sälja den vet ej. Tog hur som helst foton på hästen o sadeln innan fölningen o nu har jag tagit efteråt också. Har dock inte provridit.
innan fölning :http://www.fotogalleriet.se/alb_show_id90227_page0.html

Efter fölning
2612374.jpg

www.fotogalleriet.se/alb_show_id65620_page0.html

är det nån skillnad? mkt för smal?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 403
Utrustning Jag själv tänker mycket på det här kring att vara en "längre" ryttare, jag är själv inte så allmänt lång bara 164 cm dock onormalt långa...
2
Svar
34
· Visningar
5 240
Senast: McFlurry
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 462
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 974
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka