Hur lång får man vara?

Sv: Hur lång får man vara?

Å andra sidan fanns det inga andra hästar att välja på på island etc så då fick man ta det som fanns.

Nu finns det större alternativ att välja på, och då förstår inte jag att man väljer ngt som är litet. Finn ingen mening med det liksom.

I min värld skall man, vid hästköp, välja den ras/individ/utb.nivå/mm som passar det SYFTE man har med sitt hästköp.

Har man ambitonen att tävla Grand Prix dressyr så köper man en häst lämpad för detta, typ halvblodsklump på 183, ofta med mer gång än hjärna, då detta tyvärr är vad rasen är avlad på numera.

Skall man rida distans är väl en arab lämplig??

Vill man tävla western kan man inte bortse från att quartern har sina fördelar, och här väljer vi blodslinjer beroende på vilka grenar vi vill tävla i.

För fritidsryttaren handlar det om att hitta en individ som man trivs och passar ihop med, det är ju faktiskt en kompis man investerar i.

Om ryttaren är ett par dec längre än vad hästen är hög är detta inget problem, och mkt bättre än att köpa en häst vars egna storlek utgör en alltför stor belastning på dess ben, med allt vad detta innebär av framtida förslitningsskador.

Vad gäller Islandshästen så handlade det väl inte om att ta det som fanns, för det fanns väl inga hästar där innan människan förde dem dit?? Sen har rasen utvecklats till det den är idag eftersom det krävdes av den för att den skulle kunna överleva.
Tror dessutom inte att islänningarna skulle vilja byta ut sina hästar mot någon annan ras, bla för att rasen passar för det man använder dem till. SYFTET med hästhållning igen alltså...

Dessutom kostar en större häst generellt sett mer i inköp och foder.

Finns ingen mening att skaffa höghushäst om man inte har ett sånt SYFTE med sin ridning att det är direkt nödvändigt.

JHANA skrev:
Om ryttaren är ett par dec längre än vad hästen är hög är detta inget problem, och mkt bättre än att köpa en häst vars egna storlek utgör en alltför stor belastning på dess ben, med allt vad detta innebär av framtida förslitningsskador.
Du påstår alltså att stora hästar får förslitningskador?

Skall man rida distans är väl en arab lämplig??
Och araber finns inte bara i ponnymått.

Dessutom kostar en större häst generellt sett mer i inköp och foder.
Vad har det för relevans i sammanhanget?

Finns ingen mening att skaffa höghushäst om man inte har ett sånt SYFTE med sin ridning att det är direkt nödvändigt.
På sättet du skriver om stora hästar, som klumpar utan hjärna och höghus så låter du väldigt nedsättande.
Man behöver inte skaffa sig en "höghushäst" bara för att man inte rider ponny. Det finns olika storlekar av stora hästar med serru.

Du får gärna tycka att det är helt ok med ben som hänger nere vid knäna på hästarna, men jag anser det inte vara spec. fint (eller praktiskt).

JA, vissa hästar, som avlats på storlek, mer för att detta har varit modernt och eftertraktat, än av någon annan anledning, har bevisligen fått problem med hållbarheten då benen inte är starka nog att bära upp dess kroppsvikt.

SJÄLVKLART finns inte araber (eller quarters) bara i ponnymått, det var inte det jag menade heller när jag tog upp dessa raser i diskussionen. Handlade om SYFTET med hästinköpet.

För den som har häst enbart i SYTFET att komma ut i skog och natur, och för att få umgås med djur gör det nog inget om hästen är lite billigare och foderkostnaderna likaså. Jag menar, köper man en bil i SYFTET att ta sig mellan hemmet/jobbet/livsmedelsbutilen brukar inte "medelsvensson" investera i en dyr Cheva pickup som slukar soppa. Sådana köper man för andra SYFTEN.

Självklart finns stora hästar i olika storlekar.

Trådstartaren ville veta om hon kunde rida ponny, vilket jag hävdar att hon kan.

Asså, tror man brukar använda de som ett mått typ. Men sen finns de ju dom me långa å korta ben med, å då funkar ju inte de me 20cm hit i 20cm dit...
Å sen skulle ja även säga att om man har en häst som är 20cm högre i mkh än va man själv é lång funkar nog inte riktigt heller. El ja, personligen sätter ja mej inte på en häst som é över 165, helst inte över 160, då ja själv bara é 152 å inte har nån möjlighet å komma åt dom jättarna på rätt sett:crazy: Men sen é de ju olika där me..:cool:

Men ja, så länge man känner att man kan rida hästen (stor) å de ser trevligt ut (liten) tycker ja att man i stort sett kan ha vilken häst som helst...:banana:

hanoirocks skrev:
vad har längden för betydelse? Det är väl som sagt vikten som räknas!

Längden spelar också roll, é du för stor för hästen kan du sätta den i obalans å så... Vet tex en c-ponny vars ryttare é för lång för den som nu börjat vägra väldigt mycket:( Men ja, sen kan ju hästen även få änny mer belastning på frambenen mm.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
320
Senast: Cactus
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 078
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka