Hur lång får man vara?

N

Nicolina_

Jag har hört att man inte får vara över, eller under 20 cm från sin häst. tex jag är 172, får min häst inte vara under 152, eller över 192. :confused: Jag vill helst köpa en d-ponny, en kraftig som tål mycket. Kan jag det?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur lång får man vara?

Njäe.. det beror nog mer på vikt.. Du kan nog utan problem rida en häst som är 195. Men du skall ju helst inte väga mer än.. drar till med något.. 62! kg

Men hallå, detta beror jättemycket på hur ponnyn är UPPBYGGD! Har de kraftiga ben? Rund och muskolös? Väldigt smal och små ben?

Jag räknar med att är man cirka 170 som jag och vikten ligger inte över 65 kg så kan man rida i alla fall en maxad d-ponny.

Se andra trådar för vidare info. Det finns massvis av dem!

Ponnyn är viktbärande, kraftig och muskulös. Hela hästen. Den är inte maxad.

då ser jag ju inga problem!

man behöver bara lite sunt förnuft; är ponnyn spensligt eller kraftigt byggd i förhållande till din vikt? känner du dig i balans när du rider? annars kan du ju vara för lång... osv osv... att enbart gå efter hästens och din egen längd/höjd funkar inte alltid. :banana:

Jag är själv 181 och jag rider (skogsridning) min 135 cm höga c-ponny utan problem, rider dock barbacka, men har har inga problem av att jag är lång, väger iof inte mer än 53 kg, så vikten är OK och han är en tämligen grov och kraftigt byggd ponny. Min unghäst är i nuläget 155 och lär inte växa så mycket mer.

om det blir vingligt så beror det nog på ryttarens balans och hur det ser ut spelar väl ingen roll bara man trivs ihop.

Jag har inte provridit den än, skulle gjort det idag, men ägaren hade inte tid. Ska göra det nästa helg. Hoppas att det går bra!:D

Äsch, den där regeln har jag gett upp för längesedan. Jag själv är längre än dig och har bara haft D-ponnysar i min ägo utan problem. Har inga planer att byta upp mig till större häst för närvarande heller.

Min längd sitter främst i benen så det blir inte så mkt vingel ovanför hästen. Så länge man inte är för tung så tycker jag inte längden spelar sådan stor roll. Så länge man kan ge hjälperna på ett korrekt sätt. Är för nuvarande även medryttare på ett halvblod på över 160 och skänklarna är placerade på samma plats som min ponny. De har samma längd på sadelgjord = samma omfång. Så där märker man ingen större skillnad. Det enda är att man sitter högre upp från marken med halvblodsbenen samt har en lång giraffhals framför sig :D

Äsch. Jag är 171 cm, min häst är 151 cm, dock är hon så bred och stadig att jag närmast ser precis lagom mot mindre ut på henne.

Matilda_o_Bonita skrev:
Jag är själv 181 och jag rider (skogsridning) min 135 cm höga c-ponny utan problem, rider dock barbacka, men har har inga problem av att jag är lång, väger iof inte mer än 53 kg, så vikten är OK och han är en tämligen grov och kraftigt byggd ponny. Min unghäst är i nuläget 155 och lär inte växa så mycket mer.

:eek:
...................

Om ryttaren lär sig rida med egen balans och stadiga skänklar blir det inte alls vingligt.
Vad som ser gräsligt ut är väl en smakfråga??

Sitsen brukar dessutom försämras när man rider på en för liten häst, då man ofta drar upp skänklarna osv.

Det finns ju större så varför välja ngt som är för litet?

Nicolina_ skrev:
Jag har hört att man inte får vara över, eller under 20 cm från sin häst. tex jag är 172, får min häst inte vara under 152, eller över 192. :confused: Jag vill helst köpa en d-ponny, en kraftig som tål mycket. Kan jag det?

Äsch! ÄSch! Det spelar väl ingen roll.....Är själv 173 lång, och har ett varmblodssto på ca 152 eller om hon är 155 mkh. Det funkar super! Hon är ganska kraftigt byggd sedan hon kom till mig för snart 5 år sedan..... ;) Tycker bäst om "små" hästar......
Så det spelar ingen roll, bara man har en liten häst som är kraftigt byggd, plus att den ska vara viktbärande oxå.....
Jag väger ganska mkt.....Men inte tjock, heller...Det är mest muskler och lite fett :angel:
Mitt sto klarar iallafall av att bära mig....Så det är nog inga problem.

Så du kan visst ha en C-ponny kanske, om inte du väger mer än....???60 kg?? Men en D-ponny skulle inte vara några problem alls..Innan jag återupptog mitt TRAVintresse hade jag vart ute på jakt efter SMÅ hästar som NewForest, Connemara o Arab....Men när jag börjat med trav igen, så då blev det bara travare :D Är bara hobbyryttare - skogsridning o ha kul, mao -....Annars är det körningen som jag är mera intresserad av......Kan säga att jag äger en shettis, men den rider jag inte på även om jag önskat jag vore liten.......

Senast ändrad av en moderator:

Själv rider jag western och får lära mig att rida med sitsen, finns liksom ingen anledning att dra upp några skänklar då....
Nu är jag inte lång själv men har en kompis på närmare 180 som rider quarterhästar på 140-145 cm, inga problem alls för hästarna och hon har RIKTIGT bra sits.
Varför skaffa större häst än vad som behövs??

Ja men titta dig omkring så ser du folk som är långa och drar upp skänklarna. Kanske inte inom western men inom andra grenar.

Och vad är större än vad som behövs?

En öm tå månne?

Det är väl bara att provrida och se. :idea:
Var ärlig mot dig själv, känner du dig lång så köp en större häst. Tänker du inte på det när du rider och tycker det känns bra så är det väl inga problem!

En kraftig D-ponny kan bära kanska mycket, uppåt 80kg utan problem om den är maxad och välmusklad. Så vikten tycker jag inte du ska bekymra dig om.

AssoSarastro skrev:
Ja men titta dig omkring så ser du folk som är långa och drar upp skänklarna. Kanske inte inom western men inom andra grenar.

Och vad är större än vad som behövs?

En öm tå månne?

Absolut inga ömma tår här, är som sagt inte lång själv, jag håller bara inte med dig om dina åsikter.

Och du. Titta dig omkring själv, ponnyryttarna på ridskolan sitter och drar upp skänklarna dom med, fast dom små fossingarna knappt når neranför sadeln... :devil: Allt handlar om hur ryttaren får lära sig att använda sin kropp till häst.

Större än vad som behövs? Om man tänker på att relativt små raser, typ quarter, rids av vuxna män i rancharbetet utan problem, arabhästar springer mil i öknen med vuxna ryttare på, och har så gjort i några hundra år, utan att rasen tagit skada av det.
Eller vad sägs om islänningarna??

Även jag gråter dock när jag ser en för tung ryttare till häst, men det är en annan diskussion.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
320
Senast: Cactus
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 078
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar