Hur lång är/var din tioåring ?

MM

Trådstartare
Vet att det är individuellt, men vill gärna ha lite svar ändå :)

Hur lång är/var din tioåring?

Vid 10 års ålder var jag 160 cm och vägde 50 kg. Idag, 9 år senare, är jag 162 cm och väger kring 55 kg. Och så stor har jag varit sen jag var 11 år. :)

Min son är nyss fyllda och är 136 cm (han väger cirka 30 kg). Tror det är en standardavvikelse under medel på längden.

min äldste son (som nu är 13) var 155 cm och vägde ca 45 kg, Min yngste son fyller snart 9 ( alltså inte 10 än ) är 147 cm och väger 35 kg

Gisses så långa ni alla var!

Jag var väl själv ca 145, men är ju också bara 155 cm lång och var färdigväxt vid 13 års ålder.

Då börjar jag inse hur liten min son faktiskt är.

Jag var väl själv ca 145, men är ju också bara 155 cm lång och var färdigväxt vid 13 års ålder.

Jag har ingen tioåring och var (och är) själv onormalt lång så jag kan inte bidra med egen erfarenhet, men enligt BVC:s kurvor är en "normal"-lång tioårig pojke ca 140 cm (källa: http://www.rikshandboken-bhv.se/Tex...rvorna-gjorda/Tillvaxtkurvor-for-nedladdning/)

• Gilla
Reactions: MM
Som tioåring?? Oj. Min dotter är 165 idag och hon är 12, hon är lång jämfört med sina kamrater.
Jupp, var längre än lärarna redan i tredje klass :o
Och har alltid haft för korta byxor under min uppväxt :down:
När jag gick ut 6:an skiljde det drygt en halvmeter mellan mig och den kortaste killen i klassen (47cm), näst längst var 165cm när vi gick i 6:an om jag inte minns fel (bästa kompisen).

Men, alla mina kusiner är en bra bit över 190cm (längsta 213cm) och mormor (född 21) var 178cm så det finns bakomliggande orsaker. (Hennes storebror var så pass lång att när han fick hjärtinfarkt på 50-talet fick han sitta upp i ambulansen för annars kunde de inte stänga dörrarna:o:p)

Vår 10-åring är 145.5 cm och väger 29.6 kg. (Var tvungen att mäta/väga henne med anledning av den här tråden :p )

Hon är bland de längsta i sin klass

Min ena klaskamrat (kille) var 137cm när han gick ut 6:an. Idag är han väl drygt 175cm. Någonting hände på gymnasiet...

Med det sagt, inte alls säkert att din pojke kommer bli liten som vuxen. :)

Jag tror att min son är bland de kortaste i klassen med sina 136 cm, men jag tror inte att ett enda av de andra barnen är över 155 cm! De två längsta eleverna i klassen(i alla fall innan sommarlovet började) är tjejer.

Min ena klaskamrat (kille) var 137cm när han gick ut 6:an. Idag är han väl drygt 175cm. Någonting hände på gymnasiet...

Med det sagt, inte alls säkert att din pojke kommer bli liten som vuxen. :)

Jag tror tyvärr inte han kommer vara 137 när han går ut sexan. Han är idag 124 om jag är snäll (det är med skor) och är tillväxthämmad på något vis (Under koll hos läkaren) men jag har inte riktigt fattat att 123 cm är väldigt kort för hans ålder.
Jag fattar ju ändå att det är kortare än standard då hans två år yngre lillasyster är 131 cm lång.
Det finns år då han inte växt en mm, som nu tex.
Men då börjar jag fatta läkarens oro lite mer. Dom får väl ge honom växtgödning :p

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 276
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 499
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 305
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Jag lärde mig precis att mitt barns försäkring betalar ut 10 000 kr när mitt barn fått sin ADHD-diagnos. Jag kanske är löjligt...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: eyz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama