Hur lägger ni upp träningen?

Sparrisen123

Trådstartare
Jag har halkat in här på ett bananskal och står plötsligt med en islandshäst som ska ridas och tränas :eek: Hästen är en välutbildad femgångare.
Jag har ridit islandshäst en del förr och har tillgång till tränare och kunnigt folk, så det är inga större problem. Det jag däremot inte har riktig koll på, är hur man bäst lägger upp träningen.

Hur delar ni upp träningspassen? Dressyr, rider ni "töltdressyr" en dag och "travdressyr" en dag eller blandar ni friskt? Hur många dressyrpass per vecka?
Och i övrigt också, är det bäst att ha skilda dagar för laterala och diagonala gångarter eller är det bäst att blanda? Tänker alltså för att hålla gångarterna rena och väl åtskilda.
Hur ofta (och med vad) arbetar ni hästen från marken?
Och om man gör någon passläggning en dag, bör man "trava ur" hästen efteråt/nästa dag då för att den inte ska bli stel eller är det ingen större risk?

Träningsupplägget i övrigt (typ inte samma muskelgrupper flera dagar i rad, inte stå efter hårt träningspass osv) har jag koll på men just hur man lägger upp det med de här extra gångarterna ställer till det :p

Sv: Hur lägger ni upp träningen?

Vad som är "bäst" vet jag inte, men jag blandar gärna. Dock kan det bli så att jag avstår från att rida en eller flera gångarter under ett träningspass beroende på hur hästen känns.
Är hästen laddad och jag precis fått igenom avslappnad trav så struntar jag i galoppen för att kunna avsluta i avslappnad fas.
Är hästen för trav- eller passtaktig i tölten, kan jag välja att fokusera på andra gångarter det ridpasset, eller åtminstone vänta med tölten tills jag har hästen med mig bättre i halvhalter och bakbenskontroll.
Är hästen slö för dagen, kanske det inte lämpar sig bäst med skritträning...

Jag är absolut ingen expert så det jag säger behöver inte alls vara rätt eller ens rekommenderat...

Men...

Jag föredrar att variera träningen. Om jag ena dagen väljer att träna tölten ordentligt, dvs mkt tölt, krävande övningar som kanske utmynnar i träningsvärk -då låter jag bli tölten dagen efter. Dagen efter så kanske jag istället tar en slappisridtur på lång tygel, mycket trav och galopp i fri form så hästen får röra sig men inte pressa där träningsvärken sitter. Tar ju en del träningspass med lösgörande arbete i skritt och trav för att sedan avsluta med töltträning -men inte så hård träning -dvs då blir det både travarbete och töltarbete. Dagen efter dom så tänker jag nog inte så mycket alls, ut o fräs på i tölt för det har inte gett träningsvärk eller trötthet i musklerna. Jag varierar mellan uteritt och paddock, det är mycket sällan det blir paddock två dagar i rad! Jag väver oxå in rena konditionspass med galoppintervaller eller ökad tölt/intervaller, dagen efter ett konditionspass är hästen alltid på vila alternativt Aktiv vila i form av promenad, cykeltur(el. köra med 4hjuling), skrittrunda i skogen utan krav. Försöker oxå att jobba från marken regelbundet, då är det arbete på lång tygel/tömkörning framförallt men ibland blir det longering med dubbeltöm på en av hästarna som helt enkelt blir för stressad av tömkörning på rakt spår.

Bild från dagens varierade träningspass -en cykeltur! Bra för både matte och påwnien! Härlig jogging i stadigt tempo tränar traven
wpid-dsc_0068.jpg

Jag gör precis som Kvandi, förutom att jag inte har nån fyrhjuling och jag är för feg för att cykla med henne!:devil:
Men varierad träning måste väl vara bäst tänker jag. :D

Jag brukar tycka att det varierar väldigt beroende på vad det är för häst man rider. Men med min femgångsvalack på 10 år som var rätt välutbildad red jag blandade ridpass för det mesta, ibland var man tvungen att fokusera på tölten ett pass och då var man tvungen att lägga de andra gångarterna åt sidan. Ibland var det traven som behövde fokus osv. Men jag värmde alltid upp lika, skritt, tölt och trav. Brukade även lägga in några galoppfattningar varje pass då det "öppnade upp" hästen och han fick lättare för alla andra gångarterna efter galoppen. Men det var ju just den hästen, det är olika för i princip alla hästar jag rider.

Jag travar dock alltid av mina hästar för att få ut eventuell mjölksyra och sånt ur kroppen. Vet inte hur väl det faktiskt hjälper men det är nånting som suttit i sen jag var liten och som jag alltid gjort.

Men annars skulle jag säga att det beror rätt mycket på häst, ryttare och dagsform. Jag rider ca. 2 dressyrpass på banan i veckan, övrig tid rider jag ut men jag kan använda mig av mycket dressyrövningar även ute.

Ang. passläggningar osv. så beror det ju helt på individen men jag har inte vart med om att en häst stelnat ihop för att jag lagt pass ena dagen och sen inte travat igenom den dagen efter. Men det är väll som alltid att man inte ska ställa av dom efter att man har kört igenom dom ordentligt, då är det ju bättre att jogga dom lite liksom. Och passen tar ju ganska bra på dom, så vad jag har hört och har erfarenhet av är det inte superbra att rida pass för ofta.

Nu blev det väldigt virrigt, hoppas att du förstår nånting av vad jag har skrivit :P ;)

Tömkör en hel del och vill börja köra hästarna litegrann! Varierad träning är bäst tycker jag! :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 562
Senast: Mia_R
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 405
Senast: valpköpare
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 230
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama