Hur lägger ni upp er träning?

G

Geshira

Hur lägger ni upp körträningen (vecko- eller 14-dagarsintervall)?

Utgå från att man kan köra ute och i ridhus/paddock när man behöver och vill.

Sv: Hur lägger ni upp er träning?

lägger upp veckoschema (men försöker hålla koll på hur träningen ser ut månadsvis) lägger först in två st. vilodagar som passar bra ihop med mitt "övriga" liv (vilket det nu är!?) så en vanlig vecka kan se ut såhär:
måndag: vila
tisdag: tömköra på banan, ca 30 min
onsdag: köra ut, arbetstrav, övergångar, lite galopp m.m, ca 1h
torsdag: köra ut, lugnare pass mkt skritt ca 1h/ ev tömköra på banan, 30 min
fredag: vila
lördag: träning med vagn i ridhus
söndag: köra ut, kondition/backträning, ca 1h
ska sägas att jag har en femårig shettishingst som tävlas i lätt klass.

Senast ändrad av en moderator:

Just nu kör jag inte mitt russ Frö alls, utan har ett bra ponybarn som rider honom för det mesta. Nöjeskör bara någon enstaka gång då och då.

Unghästen, 2-åriga Hjördis, som jag håller på att köra in jobbar korta stunder (10-20 minuter) i fyra-fem dagar på raken, sedan får hon vila några dagar och smälta intrycken, och därefter fortsätter vi. Vi har kommit så långt att hon har på sig sele och träns, går att longera och tömköra rakt fram på vägen och så har jag gått med henne och släpat en pinne mellan henne och mig. Målet är att ha henne i vagn före vintern, men jag har ingen brådska.

:banana:

Nu får jag bara köra "min" shettis två ggr i veckan då han går på ridskola alla andra dagar. Men försöker variera dessa 2 dagar ändå. Kör mycket ute i skogen nu för att han ska få komma ut, han gör ju inte det på ridskolan.

Men då jag hade han i sommras kördes han varje dag och ibland två ggr/dag då vi blandade skogsturer/tömkörning/dressyrkörning men la inte upp något skriftligt schema annat än i huvudet.

Jag försöker variera så mycket som möjligt för att han inte ska tröttna.

jag brukar bara köra några dagar i stöten. vi har i och för sig bara spänt för vagnen två gånger.
men jag tömkör desto mer. brukar inte hålla på särskilt länge. man brukar se på dem när det räcker. fast du kanske inte tänker på unghästar...

Jag lägger upp schema för 2 veckor i taget med månads översikt.
Just nu har vi nedtrappning inför vila i december.
Vilket innebär att jag kör tre dressyrpass i veckan och joggar ute tre dagar. Ca 45min/gång. Kommer under viloperioden att skritta 4 ggr i veckan.
Under januari kommer jag att jobba med lydnad, lösgörande och lättare dressyrarbete med tempoväxlingar och lite samling. Tyvärr så brukar jan och feb bli månader då man är förvisad till att köra och rida inomhus då underlaget ute inte är så kul. Då vi bara har körtid i ridhuset två dagar i veckan + helgen så brukar hästarna ridas lite mera i stället. Försöker jobba dem ute när underlaget tillåter. De jobbar 1h/dag 6 dagar i veckan.
I mars så brukar jag köra mera tävlingsinriktad dressyr + lite längre pass en-två dagar i veckan.
Hästarna galloperas 1 dag i veckan året om för flåsets skull.
I stort sett så jobbas hästarna lika året runt. Man jobbar med sånt som de måste göra bättre för att komma vidare.
Viktigt är oxså att kolla att hästen är frisk med blodprov 4ggr/år. Equiterapeft kollar dem 6ggr/år. De får massage 1 gång i månaden.
Vet böjer dem efter och före tävlingssäsongen så man hinner behandla i tid och man vet att hästen inte tar skada av träningen.
/M

Kul att få ta del av era träningsupplägg!

Det är så oändligt svårt att motivera sig att träna just nu. Är inne i en formsvacka (både hästen och jag) och det är MÖÖÖÖRKT och KAAALLLT (och kallare kommer det att bli :cry: ).

Man måste liksom ha lite "segervittring" för att få arslet i vagnen tider som dessa.

En fråga till alla:
Kör ni ensamma eller har ni medhjälpare på vagnen när ni spänner för/kör?

Jag körde för det mesta ensam förut, vilket underlättade en hel del, sedan blev jag fegare av mig - hört för många läskiga historier - så nu tar jag med mig någon på vagnen, men då blir ju allt mycket krångligare. Dels att få tag på någon som vill frysa ihjäl på vagnen tillsammans med mig, och dessutom vid samma tid...

Till Mia:
Vem tar du hjälp av för att tolka blodprovssvaren?
Jag brukade ta blodprov på Geshira när hon tränades och tävlades främst i distans, men jag tycker att jag fick rätt luddiga tolkningar av veterinären. Mer exakt hur använder du dig av provsvaren?

Jag får en bra tolkning av veterinaren. Där vita röda blodkroppar gämförs. Vi har ju tidigare blodprov att jämföra med. Man förstår ju ingen ting om man bara får analysen hem.
Jag kör nästan alltid själv med de vana hästarna, när jag kör unga el nyinkörda hästar så är vi alltid två.
/M

Jag kör nästan alltid själv, med en säker shettis. Medhjälpare är mest för mitt sällskaps skull!

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 257
Senast: sorbifolia
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
344
Senast: Pegasus63
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
872
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama