Hur lägger man upp ridpasset bra?

Shettistjejen

Trådstartare
Hur lägger man upp ett bra ridpass? Min kompis har en medryttarhäst som inte har så bra kondis, hur tränar man upp den bra? Är det nåt man ska tänka på, hur hårt kan man gå på liksom? :confused:

Sv: Hur lägger man upp ridpasset bra?

intervallträning är bra för att förbättra konditionen. Det finns en jättelång tråd om intervallträning, sök på det!:)

Börja med att värma upp hästen genom att skritta på långa tyglar, både i höger och vänster varv. Tio min i varje varv skulle jag nog ta om hästen inte har så bra kondis. Sedan trava något varv i båda varven. Sakta av och låt hästen skritta en liten stund på lång tygel om det behövs. Sedan trava igen varv på varv - snett igenom, volter. Man känner ju när hästen börjar bli svett, och flåsar. Då kan det vara dags att sluta - skritta av lång stund.
Bättre att ta det lugnt och låta hästen bestämma hur mycket den orkar, än att driva den för hårt. Det blir inte bra i längden. Och inte heller rida såhär varje dag utan kanske bara varannan eller var tredje i början, och resten av tiden bara skritta långa turer i skog tex. Lycka till! :)

Ett vanligt ridpass för en häst i normal kondition. skulle jag säga iaf 20-25 min uppvärmning, då minst 10 min skritt i början. Sen nedvarvning ca 15 min...
Men beror ju på hur länge man rider...

En häst med dålig kondition skulle jag börja med att skritta mkt på för att få upp konditionen.

Mycket skrittarbete är bra, med volter och serpentiner för att få hästen mjukare.
Lite bomarbete för att göra passen mer omväxlande.
Undvik att galoppera lång tid i taget i början, galoppfattningar är mer stärkande än själva galoppen.
Ryttaren kan också passa på att öva sitsträning!

Rid ut mycket, tex rakt ut i skogen så hästen får se sig för + att det är roligt.

Lycka till!

RID UT!!!
Allra bästa sättet att träna konditionen, och alla hästar jag känner blir fantastiskt mycket mer motiverade av uteritter!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hemmet På grund av kattunge har jag köpt mina första fejkljus och är verkligen positivt överraskad. Det är såna lite bättre ljus i vax med...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 694
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 556
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama