Hur lägger man ramar på en o samma sida??

Lollan

Trådstartare
Jag gjorde först en sida med massa olika ramar o sånt i DW...
sen när jag sparade dom sparades ju dom i olika filer... typ...
men går det inte och se alla ramar tillsammans igen?? alltså om jag trycker på en ram o öppnar får jag ju bara se den ramen, inte hela sidan...
sen undrar jag hur jag får alla ramar att vara på en o ssamma sida? som det är nu får jag en ram per sida :crazy:
snälla hjälp! (och inga diskussioner om huruvida ramar är bra eller ej! :smirk:)
 
När jag gör en hemsida och har ramar på den gör jag först en sida som får heta "index", där lägger jag in alla ramar jag vill ha och sparar dom och index sidan. Sen när jag vill öppna sidan med alla ramar öppnar jag index där alla ramar redan finns, sen när jag lägger ut sidan så letar jag upp index sidan och så får det vara första sidan.
Jag använder front page så det kankse är annorlundare än dreamweaver.
Hoppas iallafall det inte blev så krångligt nu, min starka sida är inte att förklara :crazy:
 
Sv: Hur lägger man ramar på en o samma sida??

Själva konceptet med ramar går ju ut på att sidan är uppdelad i flera olika filer, en för varje sida i ramarna. Sedan har man alltid en fil som utgör själva ramuppsättingen, frameset. Om du gjorde sidan i dw så borde ramupsättningen ha sparats automatiskt innan du kan spara de olika filerna i ramarna.

Annars kan du alltid göra en ny ramuppsättning, och öppna de filer du vill ha i resp ram.
Då gör du först en sida med ramar som du sparar (spara ramuppsättningen, alltså, lämpligen döper du den till index, om det är den sidan som ska öppnas först på hemsidan).
Sedan ställer du dig i en ram, tex mainramen, går in på arkiv>öppna i ram/open i frame. Sedan bläddrar du fram den fil du vill ha i mainframen.
Samma sak i övriga ramar. När du sedan har öppnat alla filer i de ramar du vill ska utgöra första sidan så väljer du "spara ramuppsättning".
Om du sedan vill öppna ramuppsättningen så väljer du indexfilen.

Men egentligen finns det ingen anledning att öppna ramuppsättninge, såvida du inte ska ändra någonting i den.
Det som ska ändras på resp fil gör du enklast genom att öppna enbart den.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 331
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 836
Senast: Tofs
·
Hästvård Jahapp det tar minsann aldrig slut 😣 Haft problem med mugg på ett ben sen i somras och nu börjar det äntligen se ut som att det släppt...
2
Svar
31
· Visningar
3 418
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 896
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp