Hur lägga upp träningen när hästen är stel?

Totola

Trådstartare
Blä nu har stackars kraken gått och blivit stel i sina bakknän igen :( Han får kosttillskott för lederna, så det har inte med det att göra.
Det knäpper rejält i bägge bakknän, och ibland kan han få lättare upphakningar så han måste "hoppa till" för att få lös bakbenet.

Hur lägger man då upp träningen? Och vad kan man kräva? Jag jobbar lite för hand innan jag sitter upp för att checka av läget, och att han ska hinna värma upp innan jag kräver något från ryggen. Och idag var jag lite extra noga med att gå rakt fram på vägen ett tag efter träningen.

Han har inte ett dugg svårt för att samla sej (korta upp avståndet mellan bekdelen och bogen) och höja ryggen, men att få bakbenen längre under honom i en öppna är väldigt svårt för honom. Däremot bjöd han själv till samlade travövergångar, så han verkar helt enkelt ha lättare för att gå rakt fram än att vinkla benen åt sidan/inåt.
Hur skulle ni då lägga upp träningen?

Kan tillägga att jag ska försöka värma upp honom längre på rakt spår innan jag börjar rida, och ta lite fler uteritter där han får gå rakt fram istället för att traggla runt på en ridbana. Men det är i mån av tid, för tyvärr är jag lite tidsbegränsad efter jobbet på vardagar för att hinna med sista bussen hem. Har MAX en timme på mej att motionera de dagar jag inte har lika stressigt. Så normalt sett tar ett ridpass ca30 minuter för mej.
Tycker ni jag ska stretcha och isåfall hur?

Sv: Hur lägga upp träningen när hästen är stel?

Kan tillägga att han inte brukar ha det, han hade upphakningar för ca ett år sen under ung. en månad sedan försvann det. Nu häromveckan kom de tillbaka men bara 2 dagar, sedan var det bra igen och nu är han mest stel. Idag hakade han upp sej en gång under ridpasset men iövrigt knäppte det "bara".

Hm har du fått honom genomsökt? Och vad har de sagt om detta?

När han hade upphakningarna från början hade han blivit undersökt av vet. innan jag köpte honom och de kommenterade inget.

Jag har ut Equiterapueften ca 2ggr/månad och han är mest noga med att jag ska värma upp. Vilket jag tyvärr brukar fuska med pga tidsbrist så jag ska försöka bättra mej. Och så tycker han att hästen ska motioneras så ofta som möjligt för att hålla sej smidig. Det sitter ju både i muskler och leder, inte BARA lederna för musklerna "stöttar" lederna. Så egentligen är det bra att han får göra lite jobbiga övningar bara han är uppvärmd för att hålla igång musklerna.
Känns han blockerad iom stelheten däremot brukar jag öka kraven successivt. Från början tränar jag som sagt för hand för att ha koll på hur han reagerar, och för att försiktigt kunna plocka under benet några steg och sen låta honom vila eller jobba med andra bakbenet en stund. Och sen sätter jag mej upp och testar de gamla vanliga övningar, skolorna t ex och försöker sudda ut gränserna mer och mer så han kan sätta under benen bra några steg.
Vet inte om det har med ridningen att göra eller vad, men när jag jobabr honom för hand har han lättare att vinkla bakbenen under sej i t ex öppna, även om han protesterar från början för att det tar emot. När jag rider kan det ibland kännas omöjligt att t ex rida öppna när han har en dålig dag.
Däremot har han inga problem allmänt med att samla sej, han går bra böjd, höjer silhuetten, (både rygg och manke) och är oftast avslappnad i hals och nacke. Och travövergångarna som han inte brukar gilla bjöd han som sagt till själv, riktigt samlat.

Tycker ni jag ska låta honom vila från skolorna ett tag? Eller måste jag vara ännu noggrannare med att få honom trampa under sej och vinkla under bakbenen under ridpasset? Som sagt, han mår ju bra av rörelse och att använda musklerna, och stelhet brukar ju normalt sett försvinna om man rider ordentligt.

Ett nytt tillägg: Det här har inte varit långvarigt, utan bara en-två veckor. Har en liten teori om att det har varit för geggigt i hagen :p Så det intressanta är ju egentligen inte vad jag ska göra åt saken, (men ni får självklart ge tips!) utan snarare hur man ska lägga upp arbetet - undvika det svåra eller jobba sej igenom det?

Jag skulle viljat ta tag i vad problemet egentligen ligger.
En häst som är stel och som måste värmas och jobbas "hårt" för att bli bra mår ju inte bra...och sen att hästen har svårt att göra det undre ryttare talat ju åxo emot att något är fel. PÅ en sådan häst skulle jag försöka hitta problemet och inte rida hästen...och sen gäller det att du följer råden du får och inte fuskar.
Men det är ju upp till ägaren...

Senast ändrad av en moderator:

Ehrm, tror du missförstår litegrann. Man kan inte göra något åt "upphakningarna" man opererar inte äldre hästar. Det beror på för lite ledvätska. Han får Glukosamin i fodret + har fri tillgång på en slicksten med MSM och Glukosamin. Mycket mer kan man mej veterligen inte göra.. "Bara" se till att hästen får röra sej varje dag.

Skulle man inte rida honom skulle lederna rosta igen helt. Tror det beror på dels att vi drog av bakskorna (men det ska inte spela någon roll eftersom han går i en geggig hage, och i princip bara tränas på ridbana eller i skogen) dels att han går lite annorlunda när det är djupt med lera, han får spänna sej mer då. Och dels att han tidigare tränades väldigt effektivt (=hårdare) och sedan tränades lite mindre hårt. Med en häst som är dålig i bakknäna ska man ju helst träna ung. lika hårt hela tiden absolut inte skära ner tvärt på träningen eller öka den. Vilket jag gjorde, ofrivilligt.

Det Equiterapueften tyckte (han är inte "ridmänniska" så jag försöker sålla vad han bara har teorier om och vad som verkligen har med det fysiska att göra) är iofs att om hästen inte kan utföra en sak rätt så kan den helt enkelt inte det, och då är det bättre att behandla bort problemet och träna annat så brukar det "komma tillbaka" automatiskt. För normalt sett har hn inte ett dugg problem med öppnor, ryggningar m.m. Men nu de dagar han varit stel har det går vääldigt trögt och knaggligt när ma försöker be om det. Så ska jag lyssna på ET ska jag alltså undvika skolor och ryggningar.

Min tränare däremot misstänker jag skulle göra annorlunda, det är därför jag undrar hur "ni" barockmänniskor skulle hanterat det hela.

Har du provat att ge b-vitamintillskott också? Det kan hjälpa lite mot hakningar.
Jag skulle annars satsat på att följa råden du fått: skritta fram ordentligt. Skulle även lägga några extra pass i veckan på att bara skritta ut i skog och mark. Det belastar inte lederna, men smörjer dem ordentligt, om det nu är just ledvätskan som är grundproblemet. Jag skulle undvika att göra sådana övningar som han är för stel för, eller verkar få ont av, det kan bara bli snett och fel. Möjligen att göra det då och då från marken - efter ett rejält skrittpass så han är smord i gångjärnen - så du har kontroll över hur det görs och ser ut.
Rygga är väl ofta ett sätt att lossa hakningen på en patella häst, så det kan jag inte se att det skulle vålla några problem att träna lite egentligen? Eller får han ont av det också?

OK ursäkta mina frågor, jag förstår. LÄtt att bli sån när man jobbar med det.
Ja då är frågan vad som ska göras...att lyssna till sin instruktör är ok, men man ska ändå låta örat gå till den som har den "muskulära" biten och som kan.
Men blanda lite och lär känna hästen och se vad som fungerar...man ska helst inte låta hästen få känna att " aj aj denna biten är jobbig, då man vill ha en samarbetsvillig häst.
Gör de övningar som hästen tycker är ok, för vad vi ibland glömmer är att lyssna till just vad hästen vill/ kan.
Så det är svårt att just säga at du ska göra dittan och dattan, men jag vet åxo själv att instruktörer kan köra på för hårt ( inte alla) just för att de är osäkra i denna fråga.
Och att varierar träningen är ett måste.
Man ska låta hästen arbeta under kontrollerade former och gör man rätt så ska akademisk ridning gymnastisera hästen på ett bra sätt...

Senast ändrad av en moderator:

Alltså, det är väldigt skumt det där. Jag ska prova slå på bakskor igen (men tyvärr måste det vänta ett tag för jag har inte råd att sko/verka varannan vecka :( ) för han blir SÄMRE om man värmer upp ordentligt genom att t ex gå rakt fram på en väg. Måste alltså komma av att han spänner sej om han tycker det är obehagligt i hovarna.
Att rygga är inte att tala om. Möjligen kan det släppa då - men jag tycker snarare han verkar bli mer blockerad.
När han går rakt fram går han också lite utåtvinklad i bakknäna, vilket kan bidra till "felvridning" om ni förstår hur jag menar? Alltså KANSKE det bästa jag skulle kunna göra är att jobba lätt för hand genom att bara plocka in bakbenet under honom utan krav på form i övrigt, alltså bara få honom vinkla bakbenet rätt. När jag testade lite skänkelvikningar längs vägen var han inte ett dugg stel. När vi kom tillbaka däremot efter uppvärmningspromenaden var han VÄLDIGT stel. (Och med tanke på att jag gick ca 15-20 min och bara gjorde skänkelvikningar ca 3 steg i varje sida kan stelheten inte heller berott på skänkelvikningarna).

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 905
Senast: Bee
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 350

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka