Hur lägga upp stigbyglarna med T spänne?

silverblom

Trådstartare
Hur lägger ni upp stigbyglarna som har enkelstigläder? (Webbers)

De går ju att lägga över sadeln men jag har en väldigt dyr dressyrsadel så vill helst inte det samtidigt så vill jag inte ha dem nere när man går genom stalldörren mm 🤔

Hur lägger ni upp stigbyglarna som har enkelstigläder? (Webbers)

De går ju att lägga över sadeln men jag har en väldigt dyr dressyrsadel så vill helst inte det samtidigt så vill jag inte ha dem nere när man går genom stalldörren mm 🤔

Jag lägger dem framför sadeln. Alternativt använder mig av det hålet som sitter högst upp för att höja dem så att stigbygeln kommer upp en bit på sadeln. Men det orkar jag sällan göra.

Sätter i det hålet som är högre än dom andra och trär ihop dom ’som vanligt’ så gott det går.
Funkar ok.
Har stiglädren innanför kåpan.

Annars hade jag köpt påsar och lagt över sadeln bara.

Jag trär upp stigbygeln så högt det går, i det läget kan T-delen träs in i det översta hålet (mina har ett extra högt hål) UNDER stigbygeln och stigbygeln blir då placerad ungefär på samma ställe som stigbyglarna på en sadel med vanliga läder. Dessutom hamnar då öglan av stigläder under stigbygeln och förhindrar att den skaver mot kåpan.

Jag sätter på sadelskyddet (tjockt och fleecefodrat) och drar stiglädret bakåt så att det hamnar utanför skyddet, lägger sedan stigbygeln över sadeln ovanpå skyddet.

Jag lägger en handduk över sadeln sedan lägger jag stiglädren i kors över handduken, där ovanpå ligger sadelgjorden också.

Så här:
4A31CE1E-96D5-4B5D-A557-46DF66A56441.webp

Liknande trådar

Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
583
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 198
Senast: MiniLi
·
Avel Har ett sto som gick in i månad 9 nu. Har känt sparkar sedan någon månad tillbaka och rörelsena blir bara fler och fler. I månad 6 va...
Svar
4
· Visningar
744
Senast: Freazer
·
Mat Jag är inte särskilt matintresserad, och framförallt till kvällsmat hade jag gärna haft något som är smidigt att "slänga i sig" snarare...
Svar
4
· Visningar
365
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka