Hur lägga upp hoppträning 2 dagar på...

kopparberg

Trådstartare
... raken?
Jag tränar hoppning på två olika anläggningar men för samma hopptränare. Anmälan är bindande på båda ställena. Nu har det slumpat sig så att första stället har träning dagen före andra stället, så nu undrar jag hur jag ska lägga upp det hela? Känner att två hela träningar två dagar på raken blir för mkt för pållen.

Tränaren är mkt noga med markarbetet, hästarna får en rejäl genomkörare på marken och över småhinder typ bom på sockerbitar. Min pålle är i bra kondition, men första träningarna när hästen inte var helt igenomriden var hon skittrött efter framridningen/markarbetet!
Själva hoppningen över "riktiga" hinder är aldrig något malande med massor med språng, mkt därför att hästen går bra direkt, den är ju så genomjobbad på framridningen/framhoppningen.

Så hur skulle ni hoppade Bukefalister lägga upp det här "problemet" med träning två dagar på raken? Jag kan ju betala och inte rida ena dagen, men känner att det är lite slöseri, hästen pallar ju med två pass men det ena kanske inte fullt ut eller hur man säger?

Jag funderar på att rida fullt ut första dagen och "bara" markarbetet andra dagen, alltså dag två låta bli att hoppa "riktiga hinder". Är det något ni skulle göra?
Då träningarna i fråga inte är en sammanhängande kurs på två dagar så kan ju tränaren inte anpassa träningen helt till mig, jag måste ju "hänga med" vad gruppen gör.

Förslag och tips?

Sv: Hur lägga upp hoppträning 2 dagar på...

Jag funderar på att rida fullt ut första dagen och "bara" markarbetet andra dagen, alltså dag två låta bli att hoppa "riktiga hinder". Är det något ni skulle göra?
Då träningarna i fråga inte är en sammanhängande kurs på två dagar så kan ju tränaren inte anpassa träningen helt till mig, jag måste ju "hänga med" vad gruppen gör.

Förslag och tips?

Jag skulle göra tvärtom. Köra igenom med markarbetet och småhinder första dagen och köra det riktiga hoppaset dag 2.
Men det är ju samma tränare som jag förstod det så ni kan kanske komma på ett bra upplägg tillsammans. Lite kan h*n ju kanske anpassa. Att du får rida lite hårdare markarbetspass första dagen och lite mindre framridning och mer hoppning dag 2.

Alltså, jag kanske inte har förstått dig rätt nu men det är alltså två olika ridanläggningar som ser till att din tränare kommer dit?
Varför inte välja bara en dag då, om din häst inte orkar två dagar?
Alltså, duu behöver väl inte anmäla dig till hoppträning hos båda anläggningarna, utan bara hos en?
Förstår inte riktigt ditt problem ;)

Alltså, jag kanske inte har förstått dig rätt nu men det är alltså två olika ridanläggningar som ser till att din tränare kommer dit?
Alltså, duu behöver väl inte anmäla dig till hoppträning hos båda anläggningarna, utan bara hos en?

Jag ska inte hoppträna, svara gärna till rätt ;)

Ja det sättet är nog smartare! Markarbete dag 1 och hoppning dag 2.

Kan försöka förtydliga (tror jag har förstått rätt iaf.).

Hon skriver ju att hon har anmält sig till träningar på två olika ställen men med samma tränare och att anmälan är bindande. Med andra ord, hon måste betala vare sig hon deltar eller inte. Sen så ligger träningarna dagarna efter varandra, vilket är själva problemet. Sen vet ja inte om hon visste det redan innan anmälningarna eller ej. Kanske kände hon innan att det inte var ett problem, eller så visste hon inte att träningarna skulle vara lagda på de dagarna, bara att det inte skulle vara på samma dag, eftersom det är på två olika ställen å så.
Men det vet jag inte, men antar att det kanske är så att hon inte visste vilka dagar träningarna skulle ligga på från början, och att det sen vart så att det blev dagarna efter varandra. Annars var det ju kanske lite klantigt gjort, om hon inte känner att det bara är den tränaren hon vill träna för. :)

Hoppas jag inte krånglade till det ännu mer nu haha! :p :angel:

Orkar gör hästen, kondition har hon. Men det kanske blir onödigt "slitig" mängd hoppning med två normala hoppass dagarna efter varandra?

Förstod nästan att någon skulle ifrågasätta huuur jag kunde anmäla så dumt! ;)
Så nu har du frågat, nu får du höra svaret! :D
Jag har anmält till hoppning var 3:e vecka på anläggning 1 för denna tränare. Där har jag anmält tom april för att vara säker på att få plats. Bindande anmälan.
Kände att jag ville hoppa oftare än var 3:e vecka för tränaren, tog då kontakt med anläggning 2 där tränaren också hade träningar. Där har de träningar varannan vecka och systemet att man anmäler till 4 gånger i stöten, alltså anmäl till alla 4 eller inga alls, bindande anmälan.
Och då lyckades det krocka en vecka! Och då rider jag båda dagarna, men jag känner det är onödigt att hoppa fullt ut två dagar på raken.

Men om det nu är samma tränare båda dagarna varför inte fråga han/henne om hur du skall lägga upp det. Så kan du resonera med tränaren, på vad du och din häst klara av, det verkar ju inte vara de första gångerna din tränare träffar er.

När jag tränar för min tränare läggar vi altid upp nivån på träningen på vad vi har gjort sedan sist och vi skall göra i mellan tränings passen.

Jag skulle göra tvärtom. Köra igenom med markarbetet och småhinder första dagen och köra det riktiga hoppaset dag 2.

Jag var på en helg-hoppkurs ett år sedan och då var de upplagt så, men mycket markarbete/gymnasikhoppning dag 1, och banträning dag 2, och det tyckte jag funkade bra för min häst som inte hade någon superkondis.

Det är ju en god idé att säga till tränaren att jag är med båda dagarna i följd. Tränaren är så noggrann så det kommer nog en bra plan direkt!

Det är ju ett vanligt upplägg på 2-dagarskurser. Och det funkar ju bra!

Markarbete dag 1 så har du en mjuk och smidig häst som ska hoppa dag 2.

Det är ju bara att förklara för båda tränarna att du inte vill "Köra slut" på hästen. Lägg in många skrittpauser och ge dig när det känns bra. Det är du som känner din häst bäst så försök balansera mellan att hästen får komma till arbete och att inte köra slut på hästen.

Dag 2 om det blir lite mera hoppning kan du ju påpeka att hon fick sig en liten genomkörare igår och att du inte vill hoppa så mycket eller så högt. Du kan ju säkert bara stå över en övning eller 2, och sedan fokusera på en del av träningen.

Det låter bra! Får nog bli markarbetet dag 1 och mer hoppning dag 2.

Det är samma tränare båda dagarna, det underlättar!

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 481
Senast: Ajda
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 584
Senast: Boj
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 616
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar