Hur lagar du mat?

pollex

Trådstartare
Ja, inte hur du rent faktiskt gör när du handhar grytor och kastruller då, utan typ:

- lagar du efter recept eller freestylar du?
- hur många rätter lagar du återkommande?
- hur ofta lagar du mat?
- är du bra på att ta tillvara på rester?
- är du nöjd med matrepertoaren?
- var hittat du inspiration om/när du inte är det?
- eller vad man nu kan komma på för annat relaterat :)
 
När jag lagar nya rätter utgår jag från receptet men kryddar mer eller byter ut vissa ingredienser!
Mat jag har lagat förut lagar jag ur huvudet oftast, freestylar min matlagning ganska mycket 😁

Vet inte exakt hur många återkommande men tycker själv att jag är bra på att laga varierat och göra nya rätter!

Både jag och sambon behöver matlådor till jobbet och båda äter mycket så lagar mycket mat när vi lagar men ca 3-4 i veckan och så gör vi matlådor för flera dagar då 😊 blir sällan rester med ovan nämnda sambo 🙈
Hittar mycket inspo på bloggar/instagram/Ica-appen!

Är nöjd med situationen och tycker det är roligt att planera vad jag ska laga och prova nya saker 😄
 
Ja, inte hur du rent faktiskt gör när du handhar grytor och kastruller då, utan typ:

- lagar du efter recept eller freestylar du?
- hur många rätter lagar du återkommande?
- hur ofta lagar du mat?
- är du bra på att ta tillvara på rester?
- är du nöjd med matrepertoaren?
- var hittat du inspiration om/när du inte är det?
- eller vad man nu kan komma på för annat relaterat :)

- freestylar efter recept..... ;) Det är väldigt sällan jag lagar mat och använder EXAKTA mängder som står i ett recept. Byter ut ingredienser ibland också.

- vet faktiskt inte riktigt, men vissa rätter återkommer ju i princip varje vecka. Som t.ex. pasta med köttfärssås, men inte med exakt samma ingredienser och kryddor varje gång.

- i princip lagar jag väl mat dagligen. Speciellt när jag jobbar, eftersom jag behöver ha lunch med mig nästa dag. Nu på semestern har jag "slarvat" lite med frysta pizzor och dylikt. Eller ätit hos mamma och pappa och fått lite mat med hem, osv.

- jag är hyfsat bra på att ta hand om rester, ja.

- matrepertoaren är okej, men kunde absolut bli bättre. Det är i och för sig roligare - tycker jag - att laga mat på höst och vinter, så variationen brukar vara bättre då.

- den mesta inspirationen kommer från google eller från facebook-sidor och grupper. Men även här på buke har jag fått många bra uppslag :) !
 
- lagar du efter recept eller freestylar du?
Inget utav det

- hur många rätter lagar du återkommande?
Noll

- hur ofta lagar du mat?
Aldrig

- är du bra på att ta tillvara på rester?
Finns inga att ta tillvara på

- är du nöjd med matrepertoaren?
SJUKT missnöjd

- var hittat du inspiration om/när du inte är det?
Tydligen ingenstans
 
Ja, inte hur du rent faktiskt gör när du handhar grytor och kastruller då, utan typ:

- lagar du efter recept eller freestylar du?
- hur många rätter lagar du återkommande?
- hur ofta lagar du mat?
- är du bra på att ta tillvara på rester?
- är du nöjd med matrepertoaren?
- var hittat du inspiration om/när du inte är det?
- eller vad man nu kan komma på för annat relaterat :)
Lagar mat väldigt sällan, blir några återkommande, så som ungstekt falukorv med poratismos, lasange, fläskpannkaka och pannkakor.
Ibland går jag efter recept, brukar följa recept när jag gör köttfärssås, har freestylat innan men inte tyckt att det blev gott.
Förvisso freestylade jag en fläskfilé med potatis och rotfrukter i ugnen. Hade tittat på lite videos av Gordon Ramsey och ville prova något liknande själv.

Anledningen att jag inte lagar så mycket mat nu, är för att jag tycker det är tråkigt att laga mat till mig själv.
 
- lagar du efter recept eller freestylar du?
Inget utav det

- hur många rätter lagar du återkommande?
Noll

- hur ofta lagar du mat?
Aldrig

- är du bra på att ta tillvara på rester?
Finns inga att ta tillvara på

- är du nöjd med matrepertoaren?
SJUKT missnöjd

- var hittat du inspiration om/när du inte är det?
Tydligen ingenstans
Men alltså, visst händer det att du så att säga, eh, äter?

Frukost, lunch och middag på lokal varje dag?
 
Jag freestylar allt som oftast. Min sambo var från början en riktigt strikt receptföljare och jag minns att jag i början fick skriva ner egna recept till mina idéer och säga att jag hittat dem på någon receptsida för att vi skulle kunna laga dem. :laugh: Numera har han dock fullt förtroende för att jag vet vad jag sysslar med. ;)

Lagar mat i stort sett varje dag, och i veckorna blir det matlådevänlig mat så att vi kan äta resterna till lunchen.

Inspirationen går väl lite upp och ned, just nu och fram till runt september är den på topp då vi har mycket egenodlade grödor och målsättningen är att nyttja dem till fullo. Så det blir betydligt mer vegetariskt och "grönsaksfokuserat" nu än resten av året. Väldigt mycket grillat också...
Brukar också ägna en del av sommarsemestern åt att laga mycket storkok att frysa in; olika slags pastasåser, pajer, köttbullar m.m. Detta lever vi sedan på under den mörkare delen sv hösten när inspirationen och orken brukar vara nere på noll. Sååå skönt att ha massa olika färdiga såser/grytor att välja mellan och sedan bara behöva koka t.ex pasta eller ris.

När jag letar inspiration till nya rätter kör jag ofta på bildgoogling. Brukar skriva ingrediensen/-erna + recept (typ grönkål recept) och klicka in på de bilder som ser lockande ut. :d
 
Jag lagar efter "recept", dvs läser varje gång på förpackningarna på t.ex ris, pasta, den där frysta saken som ska tillagas i ugnen för att vara säker på hur länge det ska tillagas... :angel: Och står det inte på förpackningen (jag blir lika irriterad varje gång, varför räknar de med att jag ska komma ihåg hur länge potatisen ska koka, liksom? :cautious:) så googlar jag.

De gånger jag lagar mat (äter i regel bara en ordentlig måltid per dag och jobbar jag blir det oftast köpt lunch) så tar jag GIVETVIS tillvara på resterna, lagar dessutom för att det ska räcka en dag till. Tänker ju liksom inte laga mat i onödan. :D
 
- lagar du efter recept eller freestylar du?
Inget utav det

- hur många rätter lagar du återkommande?
Noll

- hur ofta lagar du mat?
Aldrig

- är du bra på att ta tillvara på rester?
Finns inga att ta tillvara på

- är du nöjd med matrepertoaren?
SJUKT missnöjd

- var hittat du inspiration om/när du inte är det?
Tydligen ingenstans

Det låter deppigt! Men jag måste instämma i @Petruska s fråga!
 
Ja, inte hur du rent faktiskt gör när du handhar grytor och kastruller då, utan typ:

- lagar du efter recept eller freestylar du?
- hur många rätter lagar du återkommande?
- hur ofta lagar du mat?
- är du bra på att ta tillvara på rester?
- är du nöjd med matrepertoaren?
- var hittat du inspiration om/när du inte är det?
- eller vad man nu kan komma på för annat relaterat :)
Recept enbart vid bakning å nåt nytt som är efter recept + hemma gjord pizza.
Rester? Vet inte om jag kallar det rester för jag lasagne gör jag portionsformar som åker in i ugnen när det är dax. Korvstroganoff läggs i portionslådor så kokar jag nytt ris å värmet på striganoffen på spisen. Är själv lagar mat därefter anpassar mycke därefter. Hatar micro mat.
Mycket är återkommande eller har en bass så varierar jag kött etc.
Olika borde bli bättre ibland kör jag bara in vingar i ugnen...
Ganska nöjd med det jag lagar.
Skulle vilja bli bättre på å lafa nytt, speciellt vegetariskt. Verkar vara billig å bra mat.
 
- freestylar efter recept..... ;) Det är väldigt sällan jag lagar mat och använder EXAKTA mängder som står i ett recept. Byter ut ingredienser ibland också.

- vet faktiskt inte riktigt, men vissa rätter återkommer ju i princip varje vecka. Som t.ex. pasta med köttfärssås, men inte med exakt samma ingredienser och kryddor varje gång.

- i princip lagar jag väl mat dagligen. Speciellt när jag jobbar, eftersom jag behöver ha lunch med mig nästa dag. Nu på semestern har jag "slarvat" lite med frysta pizzor och dylikt. Eller ätit hos mamma och pappa och fått lite mat med hem, osv.

- jag är hyfsat bra på att ta hand om rester, ja.

- matrepertoaren är okej, men kunde absolut bli bättre. Det är i och för sig roligare - tycker jag - att laga mat på höst och vinter, så variationen brukar vara bättre då.

- den mesta inspirationen kommer från google eller från facebook-sidor och grupper. Men även här på buke har jag fått många bra uppslag :) !

Jag känner igen att det är lättare att laga mat på vinter/höst, på sommaren - speciellt när det är såhär varmt - känns det inte så lockande att stå i köket och göra något varmt!
 
- lagar du efter recept eller freestylar du?
Freestylar nog allt som oftast, men när jag väl utgår från recept så är det allt som oftast precis så, att jag utgår men inte följer slaviskt. Byter ut kryddor (ex koriander), lägger till (kanel i "kött"färssås :up:) osv.

- hur många rätter lagar du återkommande?
Nästan all mat, tyvärr. Måste bli bättre på att variera och inte köra bara samma vanliga gamla klassiker.

- hur ofta lagar du mat?
Svårt att säga exakt då jag ofta måste äta ute pga jobb, men 2-4ggr/vecka beroende på om jag reser eller ej. Men nu har jag mycket ledig tid över sommaren så jag ser fram att spendera mer tid i köket.

- är du bra på att ta tillvara på rester?
Det skulle jag vilja påstå. Försöker aktivt att minska matsvinnet, och blir det något är det ofta pga att det hunnit blivit dåligt pga resor eller att jag glömt av det. Annars är jag en jäkel på frysta matlådor!

- är du nöjd med matrepertoaren?
Både ja och nej. Önskar att jag hade orken att tänka lite mer utanför boxen och inte käka samma sak hela tiden, men samtidigt är jag nöjd över hur mycket jag minskat min köttkonsumtion även om jag nog aldrig kommer äta helt plantbaserat.

- var hittat du inspiration om/när du inte är det?
Pinterest, YouTube och kändiskockar på sociala medier!
 
Jag freestylar allt som oftast. Min sambo var från början en riktigt strikt receptföljare och jag minns att jag i början fick skriva ner egna recept till mina idéer och säga att jag hittat dem på någon receptsida för att vi skulle kunna laga dem. :laugh: Numera har han dock fullt förtroende för att jag vet vad jag sysslar med. ;)

Lagar mat i stort sett varje dag, och i veckorna blir det matlådevänlig mat så att vi kan äta resterna till lunchen.

Inspirationen går väl lite upp och ned, just nu och fram till runt september är den på topp då vi har mycket egenodlade grödor och målsättningen är att nyttja dem till fullo. Så det blir betydligt mer vegetariskt och "grönsaksfokuserat" nu än resten av året. Väldigt mycket grillat också...
Brukar också ägna en del av sommarsemestern åt att laga mycket storkok att frysa in; olika slags pastasåser, pajer, köttbullar m.m. Detta lever vi sedan på under den mörkare delen sv hösten när inspirationen och orken brukar vara nere på noll. Sååå skönt att ha massa olika färdiga såser/grytor att välja mellan och sedan bara behöva koka t.ex pasta eller ris.

När jag letar inspiration till nya rätter kör jag ofta på bildgoogling. Brukar skriva ingrediensen/-erna + recept (typ grönkål recept) och klicka in på de bilder som ser lockande ut. :d

Haha, tur att sambon gick att lura där i början då! :D

Intressant att bildgoogla recept! :up: Det ska jag prova någon gång! :)
 
- lagar du efter recept eller freestylar du?
Freestylar nog allt som oftast, men när jag väl utgår från recept så är det allt som oftast precis så, att jag utgår men inte följer slaviskt. Byter ut kryddor (ex koriander), lägger till (kanel i "kött"färssås :up:) osv.

- hur många rätter lagar du återkommande?
Nästan all mat, tyvärr. Måste bli bättre på att variera och inte köra bara samma vanliga gamla klassiker.

- hur ofta lagar du mat?
Svårt att säga exakt då jag ofta måste äta ute pga jobb, men 2-4ggr/vecka beroende på om jag reser eller ej. Men nu har jag mycket ledig tid över sommaren så jag ser fram att spendera mer tid i köket.

- är du bra på att ta tillvara på rester?
Det skulle jag vilja påstå. Försöker aktivt att minska matsvinnet, och blir det något är det ofta pga att det hunnit blivit dåligt pga resor eller att jag glömt av det. Annars är jag en jäkel på frysta matlådor!

- är du nöjd med matrepertoaren?
Både ja och nej. Önskar att jag hade orken att tänka lite mer utanför boxen och inte käka samma sak hela tiden, men samtidigt är jag nöjd över hur mycket jag minskat min köttkonsumtion även om jag nog aldrig kommer äta helt plantbaserat.

- var hittat du inspiration om/när du inte är det?
Pinterest, YouTube och kändiskockar på sociala medier!

Jag har inte tänkt på YouTube som en källa för matinspiration! Vad för typ av inspiration hittar du där? :)
 
Extremt sällan efter recept. De flesta rätter jag lagar har jag antingen uppfunnit själv eller "ärvt".

Återkommande rättter lagas när jag längtar efter dem. Eller när det varit extrapris i affären och jag måste ta rätt på fynden och göra matlådor av det.

Jag är uppfostrad att ha respekt för mat. Så duglig föda kastas inte. Det är helgerån. En liten rest kan göra bas för en ny rätt.

Repertoaren - jag lagar den mat jag vill äta. Så så vore jag missnöjd med "repertoaren" så skulle jag väl bara få se till att göra annan mat...
 
- lagar du efter recept eller freestylar du?
Nästan aldrig efter recept. Ibland hittar jag nåt jag vill testa men det slutar ändå med att jag frångår receptet för att mina egna idéer verkar bättre :angel:. (När jag gör veganost är nog enda gången jag följer recept helt.)

- hur många rätter lagar du återkommande?
Har perioder när jag snöar in på nån viss produkt, så då blir det massor av olika rätter men som alla innehåller den produkten. Men har kanske 10 standardrätter jag äter ofta.

- hur ofta lagar du mat?
Oftast varje kväll.

- är du bra på att ta tillvara på rester?
Brukar se till att det inte blir rester, men sånt som börjar bli dåligt ser jag alltid till att använda.

- är du nöjd med matrepertoaren?
Ja.

- var hittat du inspiration om/när du inte är det?
Googlar ibland.
 
Intressant fråga! Jag öppnar en påse potatisbullar och mikrar till barnen. Eller köttbullar. Eller steker falukorv. Jag föder upp mina ungar på diverse suspekta tillsatser och oäkta varor för hela slanten. Jo fiskpinnar också äter vi. Och de delikata fiskbullarna på burk med dillsmak. Det ironiska är att jag faktiskt kan laga mat och är rätt okej på det men har inte orken för det just nu i tillvaron.
 

Liknande trådar

Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 984
Senast: hundtant
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 435
Senast: Exile
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
17 724
Kropp & Själ Jag har autism, diagnos i vuxen ålder, och har återkommande depressioner sedan 12 års ålder. Efter att jag fått mitt första barn 2014...
Svar
12
· Visningar
1 207
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp