Hur låg form skall en westernhäst gå ?

N

navajo

Måste bara ställa frågan, eftersom jag inte sysslar själv med western så mycket, men har stor förståelse för det. Det kommer en kille till vårt ridhus och tränar med sin Quarter ibland. Han rider sin häst i så låg form att den har sin mule i höjd med och ibland emellan sina skenor ! Vilket betyder att när den galopperar, så slår den sig själv på mulen med frambenen. Den går även så hårt böjd i nacken/halsen att man hör att den har problem att andas i galoppen....
Jag blir ledsen när jag ser det, men vill inte tränga mig på och vara en besserwisser...

Sv: Hur låg form skall en westernhäst gå ?

HejsanHoppsan :D

En westernhäst ska som alla andra hästar gå i en för hästen anpassad form, troligen så lägger sig hans häst där nere själv.. många quartrar gör det om dom får chansen - i synnerhet reiningavlade har jag märkt.. Svårt att säga om han "rider den fel" på din beskrivning.. Smygfota? ;)

Ang. det där "morrandet".. Det gör min halvblodsdam ständigt och jämt när hon jobbar, handlar inte om att hon har svårt att andas utan vissa hästar låter helt enkelt så när dom jobbar.. Hon gör det oavsett hur hög/låg jag rider henne och oavsett tempo, så det är inget jag tror du behöver oroa dig om...

Fråga gärna killen :D Litew ödmjukt och trevligt, vi blir bara glada om "klassiska" ryttare kommer fram och frågar det de undrar.. mkt bättre än att dom går omkring och tycker och tänker en massa felaktigheter :D

Säger till dig som jag sa till dom i mitt stall - ser ni mig göra något konstigt - FRÅGA. Det finns antagligen en bra anledning.. och många frågor blev det kan jag lova ;) men bättre det än att dom skaffar sig en massa snea uppfattningar om saker och ting..

Ha det så bra! :)

precis som bewildered sa, så är det mycket bättre att fråga honom själv än oss här på buke som inte ens har sett honom... :idea:

...och andra tror inte att de är så duktiga som de egentligen är....Ödmjukehet är något som borde införas lite här och där...Istället för att genast döma ut någon som okunnig kan man väl tänka sig att personen (ingen speciell jag tänker på nu) kanske har ett problem med sin häst som h*n inte förstår helt eller håller på att rätta till något som man som ögonblicksfångare inte har en aning om...Visst man skall ha tränare och fråga alla andra och så...men ibland kanske man är envis och vill försöka själv? Det finns ju alla sorter här i häst Sverige (och resten av världen med för den delen) men jag tycker att folk i allmänhet är väldigt snara till att okunnighetsförklara så fort man inte förstår vad som pågår...En liten tankeställare bara :)

Och jag har ju också sett massor av folk som inte kan rida.....:angel:

...och andra tror inte att de är så duktiga som de egentligen är....Ödmjukehet är något som borde införas lite här och där...Istället för att genast döma ut någon som okunnig kan man väl tänka sig att personen (ingen speciell jag tänker på nu) kanske har ett problem med sin häst som h*n inte förstår helt eller håller på att rätta till något som man som ögonblicksfångare inte har en aning om...Visst man skall ha tränare och fråga alla andra och så...men ibland kanske man är envis och vill försöka själv? Det finns ju alla sorter här i häst Sverige (och resten av världen med för den delen) men jag tycker att folk i allmänhet är väldigt snara till att okunnighetsförklara så fort man inte förstår vad som pågår...En liten tankeställare bara :)

:bow: Instämmer helt :bump:

Måste bara ställa frågan, eftersom jag inte sysslar själv med western så mycket, men har stor förståelse för det. Det kommer en kille till vårt ridhus och tränar med sin Quarter ibland. Han rider sin häst i så låg form att den har sin mule i höjd med och ibland emellan sina skenor ! Vilket betyder att när den galopperar, så slår den sig själv på mulen med frambenen. Den går även så hårt böjd i nacken/halsen att man hör att den har problem att andas i galoppen....
Jag blir ledsen när jag ser det, men vill inte tränga mig på och vara en besserwisser...

http://media.vivastreet.com/v1/7/7/6/photo_1635396

Den här formen ser man ofta inom western ridningen.
Men mest inom reining då det är western ridningens "dressyr".

Den formen förstår jag, men jag pratar om att hästen har sin mule mellan skenbenen ! Det ser ut som om hästen skall göra ett värsta fyrfota-rodeo-skutt...

det bästa är väl att fråga han, svårt för andra att svara på som inte sett..

Så här jobbar vår QH nästan alltid men m nosen ngt framåt, och hon vill också väldigt gjärna gå m sin nos nere i marken frivilligt men det tror jag att hon gjör för att komma undan trycket av bettet i munnen o smita undan. Så jag hör nog till kategorin av ryttare som inte kan rida, ha, ha:angel:

Ena medryttar hästen väljer själv att gå i en låg form när hon arbetar, och då snackar vi om att dra mulen i backen...:eek:
Detta är helt ok så länge rygg och rumpa hänger med, när hon blir starkare kommer hon antagligen placera huvudet på en något högre nivå!;)

Väldigt bra skrivet! :D Ödmjukhet och välvilja är något jag saknar i sverige faktiskt... vi verkar inkapabla till att hjälpa och ge goda råd utan att först klanka ner faktiskt - synd för d finns många duktiga hästmänniskor där ute som knappt vågar visa sig för dom blivit brända en gång för mkt av "sånna däringa" ;)

ALAZZI!

jag sparade hem bilden och lade sedan till ".jpg" på slutet, då fungerade den :)

Suck, jag fattar inget. Jag kan Jju inget alls om datorer, fel generation liksom. Årgång 1961 och då hade vi inga datorer i skolan alls.

Ska fråga min man om han kan, han är årgång 1965;)

ok, det är inte sååå svårt faktiskt :)

Klicka på länken, om du har samam typ av program som mig kommer det upp en ruta som frågar om du vill spara filen på datorn -gör det.

kommer det inte upp en sådan ruta kanske du kan högerklicka på länken och välja "spara som" eller nåt??? När du väl fått hem den på din dator så lägger du till ".jpg" i filnamnet. (Du klickar dig in i dess namn som består av siffror, och på slutet lägger du till detta)

lycka till!

Liknande trådar

W
Dressyr Hej alla dressyr ryttare! Har ett eng. fullblod på 16år som tidigare gått löp. Har länge varit en riktigt stel häst men efter att jag...
Svar
9
· Visningar
1 634
Senast: Cut3Leo
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 334
Senast: Tarantino
·
Träning Det börjar gå framåt med min "lilla" femåring :D, hon går som hon ska i skritt och trav åtminstone (orkar inte riktigt i galoppen ännu)...
Svar
7
· Visningar
2 686
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?