Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

Säger som alltid annars: Sjung en sång! Då slappnar man av.
 
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

Testa att longera henne utan stigbyglar ;) det brukar alltid funka :p
 
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

Stämmer. Det verkar bara vara min häst hon har svårt med. Ridskolehsätarna rör ju knappt ryggarna när de travar och galopperar, så hon har väl blivit lite bortskämd där. Nu har inte min häst särskilt stora gångarter så det är ingen häst man måste kämpa med för att följa med i gångarterna, men hon rör ju sig mer än en klassisk ridskolehäst (iaf dom på vår ridskola).

Sjunga :) Blir roligt att se/höra om inte annat :D

Fast det är sällan storleken i gångarterna som är problemet utan hur de använder sina bakben, tex mammas gamla valack om tyvärr inte finns längre. Han sköt väldigt hårt ifrån med bakbenen istället för att bära, vilket är väldigt typiskt för hästar med väldigt raka vinklar bak. så det finns många fler anledningar än man tro att titta extra noga på hästen extriör :-)

/Camilla
 
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

Tack för ett jättebra svar och jättebra tips! :) Tar till mig allt!
Jag får kanske lägga händer på höfterna och vinkla bäckenet så som hon borde ha det när hon rider, för jag är uppenbarligen för dålig på att förklara med ord. Haha. :p

Ett handtag skulle jag kunna sätta på sadeln även när hon rider själv, så kan hon kanske hålla sig där i om hon skulle falla ur och tappa balansen?

Den fetade övningen tror jag hon kommer fixa galant. För övrigt en jättebra övning för ändamålet :) Tack! :bow:

Att fysisk ta i ryttarn kan både hjälpa och stjälpa då en del bara spänner sig för att "placera" sig i den form man visat, men många hjälper det. Det som annars brukar fungera det är om man själv står på marken och visar med sin egen kropp, för då kan dom enklare anpassa det efter sin kropp och hitta sin variant för hur det än är så har vi alla vårt eget sätt att få ridningen att fungera och att lära ut en känsla är inte lätt som det oftast handlar om.

/Camilla
 
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

Du har fått många bra råd. Jag har fler.
Massor med balansövningar under skritt. Mamma är ju som några påpekad spänd.
Så kvarnvingar med både ben o armar. Plocka äpplen, försöka "stå på tå" på marken dvs sträck UUUUUT ljumskar och axlar.
Om hon håller balansen med tyglarna så se till att hon travar - under lättridning - med helt långa tyglar. Då brukar man se de mest roliga balansakter de första metrarna och hon blir själv varse hur hon ska balansera upp sig.
Och hon ska studsa med hästen, inte försöka sitta still.
 
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

KL

Massor av bra tips i tråden! Varianten med det tunga järnklotet i magen ska jag själv ta med mig. Låter hur smart som helst! Jag tycker det är svårt att sitta på min häst även om det går bättre och bättre för varje gång. Det jag gör är att se till att hästen är ordentligt lösgjord och väldigt rund i formen innan jag ens tänker på att sitta ner. Jag kör Sally Swift-metoden, dvs. att jag alltid börjar sitta i övergången skritt-trav och bryter av när jag känner att jag skumpar för mycket. Jag nöter alltså inte varv efter varv i spänd skumpstil, utan jag börjar om i stället när det skiter sig. Jag är noga med att förbereda övergången med ett par, tre halvhalter så att hästen trampar in med bakbenen och är rund och energisk. Samtidigt känner jag igenom att jag sitter mitt över hästen, har blicken framåt och andas djupt nere i magen. Försöker därefter få till en mjuk övergång i en lugn trav med bibehållen form och avslappning. I början accepterar jag om det blir lite myrtempo, medan jag hittar min egen kropp. Ett knep för att behålla rundheten i övergången och hindra att hästen älgar iväg är att flytta lite lätt unden skänkeln i övergången.

Än så länge sitter jag bara ner på volten, eftersom den hjälper mig att hålla hästen i balans och ett lugnt tempo, men målet är så klart att vi ganska snart ska kunna börja jobba mer och mer på rakt spår.
 
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

kl, när jag förklarar nedsittning för min kusin när hon rider här så brukar jag säga att hon ska skumpa med hästen, inte spänna emot i skumpningarna.
när jag sitter ner släpper jag också knäna, blir mycket lättare då.

Jag vet inte om det är korrekt men så gör jag med; rider aktivt i ryggrörelserna. Dvs jag trycker mig aktivt ned i sadeln i dalarna. Men kan prova motsvarande i fören på en hoppande motorbåt om man har tillgång till sån: om man bara slappnar av så slår man i rumpan i varje skump, men om man trycker sig ner i vågdalarna så är rumpan i kontakt med båten hela tiden.

Nu verkade din mamma kunna sitta på ridskolehästarna, men annars kan det vara vits att vrida om låret så "fläsket" hamnar mer på baksidan så att man inte rullar på låren. Men man ska nog ha en dressyrsadel om man rider dressyr, kanske det skiljer mot ridskolan (att knät tillåts dras upp när hon spänner sig)?
 
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

Jag svarar samma sak som alltid:

Sitsträning! Och då inte bara snygghetsträning utan balansfokus och genomsläpplighet.

Hon får stretcha höftböjarna, rumpan, ljumskarna och insida, framsida och baksida lår.

Därefter kör man lättridning först i halt. Se till att man kan göra det i balans och i slooooowmotion. Sen i skritt och sen i trav. Därefter börjar man göra om hur många steg man sitter/står och ber henne tex stå upp två steg och sitta ner ett och sen tvärtom. Sen kan man addera ett steg till stående och ett till sittande.
Man kör också fältsits.
Och lättridning i galopp.

Man kör också lättridning utan läder. Det kan ske i halt a la bara kravla sig upp genom att knipa fast benen i lätt sits en gång om man är klen eller obalanserad eller rädd.
Upprepa..
Det ska gå i alla gångarter framöver.

Övningen "grodlår" är också suverän. Man sitter utan läder och drar benen rakt ut så att bara rumpan nuddar sadeln, sen framför sadeln medan man lutar sig bakåt. Fortfarande får inte annat än rumpan röra hästen/sadeln. Här sitter man så länge man kan och lite till.
Den brukar göra att man kommer ner i sadeln.
Dock kan en del få ont av den om man har problem i kroppen. Så man får vara försiktig.

När man ska börja sitta ner sen och man har balans, man har hyfsad genomsläpplighet etc så kan man greppa tag i framvalvet med ena handen och dra sig ner i sadeln så hårt man bara kan. Så sitter man lääänge. Man försöker hitta känslan av att vara I sadeln. Sen släpper man korta stunder så länge man klarar utan att börja skumpa. Då greppar man och drar sig ner igen.

Upprepar man det här ett par dagar i rad, förutsatt att man gör rätt, har man gaaaalen träningsvärk. Men man sitter också betydligt bättre!

Att våga komma ur sin comfortzon kan också hjälpa vissa ryttare. Så jag brukar be dem göra de där gamla övningarna att röra tårna med motsatt sidas hand, även under rörelse(jag kanske får leda då eller longera).
Samma med att röra svansen med motsatt sidas hand.
Och kaptensvändningar tex. Be henne gärna också sitta av på "fel" sida..
Och sitta upp på den.
Bara för att hon ska behöva balansera sig annorlunda än hon gör nu.

Problemet med sån här träning är att man som tränare måste kunna se var det felar i kroppen på eleven. och då antingen be dem spänna en muskel där eller ge dem stretchprogram. Man måste ibland placera in dem rent fysiskt åt dem.
Annars blir det inte helt hundra. Men ni kan iaf göra en del!

Tänk på att hon alltid ska ha blicken upp också!
Lycka till!
 
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

+ alla andra som kommit med toppen tips: Stort tack! Det är verkligen intressant hur många synvinklar det finns på ett och samma problem. Får se vilka övningar som passar mamma bäst nu. :)

Uppdatering kommer efter vi gjort några försök! ;)
 
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

OKej, här kommer en uppdatering på hur det har gått, med teorin i praktiken!

Igår red mamma och jag fick äntligen tillfälle att prova tipsen ni kommit med! :)
Hon började "lektionen" med att skritta fram och känna/visualisera klotet i skålen. Till en början såg hon den inte, men efter ett tag förstod hon hur jag menade med den gungande känslan och hon blev följsam och gungade med bra i skritten. Även upp med tårna-tipset funkade utmärkt! Hälen åkte ner utan att hon spände hela benet! :p

Efter en stund fick hon börja trava, men bara så länge hon satt ner i alla övergångar hon gjorde. Tidigare har hon börjat rida lätt direkt hon tänker börja trava, dvs hästen hinner nästan inte ta ett travsteg innan hon rider lätt. Men nu fick hon detta att tänka på och det gick riktigt bra. Från det gick vi att hon skulle inte börja rida lätt förrän hon visste vilket sittben hon skulle hamna på, så att hon slipper byta direkt om hon skulle hamna på fel. Dvs. längre nedsittning i övergången från skritt till trav. Vi utvecklade detta till att göra många övergångar längs fyrkanten. Gick jättebra. :)

Sen hade jag ställt fram konor så att hon skulle rida en bana formad som ett timglas. Från spåret, in till mitten, och sen ut till samma spår igen. Började i skritt med att hon skulle komma fram i trav på mitten av bågarna, och så fortsätta sitta ner i övergångarna.

Utifrån det avancerade vi vidare till att sitta ner tre steg vid varje bokstav. Detta tyckte mamma dock var så avancerat att hon fick följa fyrkanten tills hon hade grepp om det hela. Efter några varv kunde vi efter en skrittpaus utöka nedsittningen till tre steg lättridning/tre steg nedsittning. Svårt i början, tyckte mamma, men hon hajade grejen ganska snabbt. :) Hon fick sedan rida timglaset med samma intervaller, plus att hon då var tvungen att byta sittben vissa nedsittningar då hon bytte varv i bågarna, vilket gjorde att hon fick sitta fyra steg i varvbytena.

Sen tror jag att det blev lite mycket för mamma när jag sedan bad henne att ge hästen en klapp på halsen vid varje kona hon passerade. :D Men det var egentligen för att se att hon inte höll balansen i handen. Men alla dessa momenten gick ganska snart helt smidigt! Duktiga mamma!

Sen var hon helt slut, både i huvet och kroppen. Hihi :laugh:

Resultat av lektionen:
Balansen färbättrades helt klart när hon fick annat att tänka på än bara sitta ner. Hon rider bättre när hon har många uppgifter att utföra, vilket jag erfarat tidigare också.
I nedsittningarna satt hon djupt i sadeln, utan att hon själv visste det tror jag. Det var inte alls samma studsiga mamma och hon studsade inte framåt och tappa balansen en enda gång!
Det var en nöjd och positiv mamma under hela ridpasset. :)
Vill tacka er alla för den hjälpen jag fått! :)


Vi ska ta vid där vi slutade nästa gång hon rider, hoppas på samma framgång där. Men vi fortsätter så här ett par gånger till, tills det sitter bra, för att sedan utöka nedsittningen och prova på fler av tipsen som ni delat med er av!
 
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

Min första tanke är, hur stark är hon i mage och rygg?
Är man svag i bålen faller man lätt fram och kutar med ryggen, drar upp skänkeln, hälen åker upp och axlarna fram. Hon kanske behöver träna upp sin styrka där?

I övrigt tror jag mycket på att hålla skallen sysselsatt.
Hinderbanor med olika stationer tex, lite trailstuk på det så man har något att göra hela tiden. Sitt ner i traven över bom a tex, rid lätt till kon b osv. Har man fullt upp med att hålla reda på vart man ska, så hinner man inte oroa sig så mycket för sitsen.

Även olika balansövningar är bra, hon kanske känner sig osäker på nedsittningen och spänner sig för det, balansövningar hjälper henne att slappna av och känna sig säkrare och då brukar nedsittningen lösa sig också.
 
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

Med tanke på att hon inte rider så ofta och inte tränar öht i övrigt så är hon inte så stark, så där har du helt klart en poäng. Frågan är bara hur hon ska träna upp den när hon inte har ork för mer träning än ridningen?

Ja, att hålla hjärnan sysselsatt med saker gör ju att hon inte konstlar till det med sitsen. Det där med olika stationer ska jag lägga fram i framtida pass, tror det kommer vara roligt för henne dessutom. :)
 
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

Jag har fått lära mig att man kan träna detta genom att sätta vikter runt anklarna, sådana som du spänner fast med kardborreband. Det blir då lättare att släppa ner skänklarna när man har en tyngd och i och med att skänklarna är nere så ska ju balansgrejen bli lite lättare att få till :)

Lycka till med mamma!
 
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

Jag har fått lära mig att man kan träna detta genom att sätta vikter runt anklarna, sådana som du spänner fast med kardborreband. Det blir då lättare att släppa ner skänklarna när man har en tyngd och i och med att skänklarna är nere så ska ju balansgrejen bli lite lättare att få till :)

Lycka till med mamma!

Aha, det låter intressant :) Kommer jag över ett par vikter ska jag definitivt prova detta!

Tack, det behövs! :p
 
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

Finns massor med övningar man kan göra med en pilatesboll.
Kolla på youtube :) En sådan boll är inte jättedyr heller.
Med hjälp av den kan hon även träna upp balansen.
Core är bra (vilket är just övningar med boll )
 
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

Jag själv har haft jätte problem med att just sitta ner i traven. Och eftersom jag tränar dressyr är det ju ett måste..
Innan kunde jag absolut inte sitta stilla med benen. Alla sa bara att jag skulle slappna av och låta benen bli låånga. Men då fladdrar de ju bara ännu mer?
Jag tappade stigbyglarna hela tiden så jag började fokusera på dem istället för ridningen. Så jag tog helt enkelt bort stigbyglarna! Detta gjorde jag kanske i maj-juni i år.. Nu sitter jag hyfsat stilla med benen, har hittat rätt lägga och kan arbe ta rätt med skänklarna! Hälen pekar fortfarande rätt upp ibland.. Men det är bara att kämpa på ;)

Baracka är ingen idé, för det är ju oftast sadeln som är jobbig att sitta i. Så bort med stigbyglarna ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 846
Senast: Freazer
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 906
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 590
Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 539

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp