Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

Ett tips är att läsa Sally Swifts böcker. Hennes metod på nedsättning är skritt-trav-skritt osv börja sitta ner i övergången till trav och sakta ner när det börjar skumpa. Skumpfria tiden blir länge och längre och tillslut sitter man ett helt pass.

Det där ska jag ta med till nästa gång hon rider. Tack! :)
 
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

Man ska ju samtidigt sitta en lodrät sits!
Att trampa ner hälarna i en ostadig sits = fötterna framför sadelgjorden och stjärten på bakvalvet.
Fötterna ska vara vågrätt s a s när sitsen är neutral.
Har man ingen vikt i byglarna åker hälen upp. Försöksjälv att stå upp på tå, hälarna vill då åka ner.

övning för balans mm är att sätta foten "bakåfram" i bygeln, dvs sticka in hälen framifrån, då läggs all tyngd på hälen. Vet att den är hjälpsam för många men har inte gjort det så många gånger själv :-)

När jag rider vill jag inte "sitta" på rumpan utan ha tyngden på låren (använder nästan aldrig sadel) och likaså i sadel, med ca 70% av vikten i byglarna. Benen används som stötdämpare, ryggen är känslig och vill ha den länge.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

Oftast brukar det hjälpa att be dom vinkla ut knäna, för om dom gör det så är det mycket svårare att spänna benen. Men som någon sa tidigare med så tänk på hur hon gör med bäckenet, för vinklar man fram det så är det i stort sett omöjligt att följa med i hästens rörelse.

Det kan även hjälpa att ta henne på lina, så att man spänner in hästen istället för att hon ska hålla i tyglarna så sätter du ett handtag fram i sadeln som hon kan dels hålla sig i dels dra sig själv ner i sadeln.

Sedan hur pass i form får hon hästen att gå? För det är skitsvårt att sitta på en häst som inte går i hyfsad form. Så det kan vara där hon behöver hjälp.

/Camilla
 
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

Har provat detta. Det gick ännu värre än med stigbyglar.:(

Då borde hon verkligen träna på det. Tyder på att hon inte har så bra balans. När man kan rida barbacka i alla gångarter så tycker jag att man har en bra grundbalans.
Men sen är det klart bekvämare att sitta i traven med en sadel.
Men ha ett schabrak på.
 
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

Annat att tänka på är att hon ska inte trampa ner hälen utan dra upp tån, blir omedvetet olika muskler man använder då. Just det där med att trampa ner hälen skapar hos väldigt många en spänning i benen.
Tänk på att stigläderna är lagom långa, ca 90 graders vinkel i knäet, och hon ska inte skjuta fram fötterna utan höfter och knän möjligtvis i så fall, för hamnar hon bakom hälen med höfterna på den lodräta sitsen så är det stört omöjligt att sitta ner.

Annars en övning som nog borde kunna vara bra för henne är att varva nedsittning och lättridning så pass tätt att det tex blir tre steg nedsittning, tre steg lättridning eller så kan man köra fler steg lättridning om det behövs för hon ska få tillbaks takten och känslan. Blir hon tvungen att sitta och räkna så är det svårt att hinna tänka för mycket annat dumt medan man håller på :-P
Vill man förenkla så ta tre steg nedsittning vid varje bokstav på ridbanan tex, mest för att hjärnan ska bli upptagen med att hålla koll på vad hon ska göra när.
Och även nyttig träning för om hon ska rida program sedan :-)

/Camilla
 
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

Oftast brukar det hjälpa att be dom vinkla ut knäna, för om dom gör det så är det mycket svårare att spänna benen. Men som någon sa tidigare med så tänk på hur hon gör med bäckenet, för vinklar man fram det så är det i stort sett omöjligt att följa med i hästens rörelse.

Det kan även hjälpa att ta henne på lina, så att man spänner in hästen istället för att hon ska hålla i tyglarna så sätter du ett handtag fram i sadeln som hon kan dels hålla sig i dels dra sig själv ner i sadeln.Sedan hur pass i form får hon hästen att gå? För det är skitsvårt att sitta på en häst som inte går i hyfsad form. Så det kan vara där hon behöver hjälp.

Annars en övning som nog borde kunna vara bra för henne är att varva nedsittning och lättridning så pass tätt att det tex blir tre steg nedsittning, tre steg lättridning eller så kan man köra fler steg lättridning om det behövs för hon ska få tillbaks takten och känslan. Blir hon tvungen att sitta och räkna så är det svårt att hinna tänka för mycket annat dumt medan man håller på :-P
Vill man förenkla så ta tre steg nedsittning vid varje bokstav på ridbanan tex, mest för att hjärnan ska bli upptagen med att hålla koll på vad hon ska göra när.
Och även nyttig träning för om hon ska rida program sedan :-)

/Camilla

Tack för ett jättebra svar och jättebra tips! :) Tar till mig allt!
Jag får kanske lägga händer på höfterna och vinkla bäckenet så som hon borde ha det när hon rider, för jag är uppenbarligen för dålig på att förklara med ord. Haha. :p

Ett handtag skulle jag kunna sätta på sadeln även när hon rider själv, så kan hon kanske hålla sig där i om hon skulle falla ur och tappa balansen?

Den fetade övningen tror jag hon kommer fixa galant. För övrigt en jättebra övning för ändamålet :) Tack! :bow:
 
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

Ja, något måste vi ändra på! :) Hur kom du fram till att du spände bäckenmusklerna? Och ännu mer intressant, hur får man dom att slappna av?

Man ska spänna bäckenmusklerna, det är de som gör att man kan sitta still. Slappnar man av i sadeln helt och hållet far man som en vante, tricket är inte att slappna av överallt, utan att spänna rygg och mage och samtidigt slappna av i bäckenbotten. Jag gissar att din mamma omedvetet vinklar bäckenet framåt, då tappar man balansen och det blir jättesvårt att sitta still. Tänk att nån har sin hand på ländryggen, och så ska man försöka pressa mot den handen, dvs trycka bak ländryggen.
 
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

kl, när jag förklarar nedsittning för min kusin när hon rider här så brukar jag säga att hon ska skumpa med hästen, inte spänna emot i skumpningarna.
när jag sitter ner släpper jag också knäna, blir mycket lättare då.
 
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

Det låter som din mamma ridit flera år och rider din häst två ggr/vecka och ridskolehäst en gång/vecka - stämmer det? Är det främst din häst hon har svårt att sitta ner på eller gäller det alla hästar?
Jag skulle inte hålla på att harva så mycket i så fall - låt henne rida varierat, gärna dressyrprogram. Då får hon annat att tänka på än att "inte spänna sig". Ett tips är att sjunga när man rider - testa.
 
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

När vi skulle lära en av småtjejerna på ridskolan att sitta ner i traven tog vi och longerade hästen så att hon bara kunde fokusera på att sitta. Ta bort tyglar och börja med att ha kvar stigbyglarna, börja med skritt och sen gå vidare med att rida lätt i trav ( väldigt konstigt att rida utan tyglar ibörjan ) . Sakta sedan av, ta bort stigbyglar och skritta ända tills hon känner säker med att börja trava. Lilltjejen tyckte det var lite otäckt i början så hon höll i sadeln. Men efter ett tag släppte hon och när vi tyckte att hon verkligen satt ned, jobbade och hade bra balans så började vi med stigbyglar. Vi fick påminna ett antal gånger om att man inte fick stå på tå osv. Men efter ett tag funkde det prima :D Det är krångligt i början men det blir lättare om någonannan håller koll på hästen så det blir en sak mindre att fokusera på ;)
 
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

Jag har jobbat som instruktör och är rätt avig mot kommandon som "ner med hälarna", "sitt tungt" osv. Kan man inte rida ordentligt så blir såna kommentarer totalt intetsägande. En häl som medvetet trampas ner av en orutinerad ryttare innebär oftast bara en spänd ryttare som inte kan fokusera på allt annat som är viktigt. Istället arbetar jag mycket med att lära ryttaren att förstå sin kropp, vad som händer i den när hästen gör vissa saker och vad som händer i hästens kropp när ryttaren gör vissa saker.

Så här brukar jag göra, det har fungerat på samtliga nybörjarelever hittills:

Jag ber ryttaren att skritta på fyrkanten på långa tyglar och pratar därefter lite om ryttarens naturliga tyngdpunkt som sitter i bäckenet, ungefär där kvinnans livmoder sitter. Jag förklarar att bäckenet påminner om en skål i formen, och att man kan tänka sig tyngdpunkten som en stor, jättetung blykula som ligger däri. När hästen rör sig, så gungar denna kula mjukt i skålen på samma sätt som en kula i en skål skulle gjort om man höll den i handen när man red: Fram och tillbaka, fram och tillbaka. Jag ber ryttaren visualisera denna blykula, riktigt känna den där den ligger i magen och guppar. Ibland kan det hjälpa om man leder hästen ett varv eller två, så att ryttaren kan blunda. Man börjar i skritt, sedan provar man i trav. Just när det kommer till såna här övningar, som kräver avslappning, så hjälper det ofta att prata med mjuk och lugn röst, som på en avslappnings-cd eller under en meditation.

Det är helt fantastiskt vad en så enkel visualisering kan hjälpa. Det låter flummigt, men det fungerar varenda gång. Så fort ryttaren "känner" den där kulan, dvs sin tyngdpunkt, och förstår hur den rör sig i förhållande till hästen så hittar ryttaren plötsligt balans. Jag har haft några ryttare som har ridit ett tag, som har fått värsta aha-upplevelsen när jag drar fram den där övningen. Med osäkra ryttare brukar jag longera.

Det kräver självklart träning, det går inte som i ett trollslag, men det är ett käckt och effektivt hjälpmedel.
 
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

Det låter som din mamma ridit flera år och rider din häst två ggr/vecka och ridskolehäst en gång/vecka - stämmer det? Är det främst din häst hon har svårt att sitta ner på eller gäller det alla hästar?
Jag skulle inte hålla på att harva så mycket i så fall - låt henne rida varierat, gärna dressyrprogram. Då får hon annat att tänka på än att "inte spänna sig". Ett tips är att sjunga när man rider - testa.

Stämmer. Det verkar bara vara min häst hon har svårt med. Ridskolehsätarna rör ju knappt ryggarna när de travar och galopperar, så hon har väl blivit lite bortskämd där. Nu har inte min häst särskilt stora gångarter så det är ingen häst man måste kämpa med för att följa med i gångarterna, men hon rör ju sig mer än en klassisk ridskolehäst (iaf dom på vår ridskola).

Sjunga :) Blir roligt att se/höra om inte annat :D
 
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

Jag har jobbat som instruktör och är rätt avig mot kommandon som "ner med hälarna", "sitt tungt" osv. Kan man inte rida ordentligt så blir såna kommentarer totalt intetsägande. En häl som medvetet trampas ner av en orutinerad ryttare innebär oftast bara en spänd ryttare som inte kan fokusera på allt annat som är viktigt. Istället arbetar jag mycket med att lära ryttaren att förstå sin kropp, vad som händer i den när hästen gör vissa saker och vad som händer i hästens kropp när ryttaren gör vissa saker.

Så här brukar jag göra, det har fungerat på samtliga nybörjarelever hittills:

Jag ber ryttaren att skritta på fyrkanten på långa tyglar och pratar därefter lite om ryttarens naturliga tyngdpunkt som sitter i bäckenet, ungefär där kvinnans livmoder sitter. Jag förklarar att bäckenet påminner om en skål i formen, och att man kan tänka sig tyngdpunkten som en stor, jättetung blykula som ligger däri. När hästen rör sig, så gungar denna kula mjukt i skålen på samma sätt som en kula i en skål skulle gjort om man höll den i handen när man red: Fram och tillbaka, fram och tillbaka. Jag ber ryttaren visualisera denna blykula, riktigt känna den där den ligger i magen och guppar. Ibland kan det hjälpa om man leder hästen ett varv eller två, så att ryttaren kan blunda. Man börjar i skritt, sedan provar man i trav. Just när det kommer till såna här övningar, som kräver avslappning, så hjälper det ofta att prata med mjuk och lugn röst, som på en avslappnings-cd eller under en meditation.

Det är helt fantastiskt vad en så enkel visualisering kan hjälpa. Det låter flummigt, men det fungerar varenda gång. Så fort ryttaren "känner" den där kulan, dvs sin tyngdpunkt, och förstår hur den rör sig i förhållande till hästen så hittar ryttaren plötsligt balans. Jag har haft några ryttare som har ridit ett tag, som har fått värsta aha-upplevelsen när jag drar fram den där övningen. Med osäkra ryttare brukar jag longera.

Det kräver självklart träning, det går inte som i ett trollslag, men det är ett käckt och effektivt hjälpmedel.

Tack för input ur en instruktörs perspektiv! :) Detta ska jag ta med mig till framtida ridpass. Hoppas på en riktig aha-upplevelse för mamma. Jag vill ju bara hennes bästa. :angel:

I höst är förhoppningen att hon ska börja rida min häst på dressyrlektion en gång i veckan, och jag hoppas att ridläraren tar tag i "sitt-problemet". (Men tills dess är det jag som måste agera ridlärare då hon tyvärr känner sig vilsen att rida helt på egen hand. Blir väl lätt så när man bara ridit lärarledda lektioner.)

Det som jag inte får att gå ihop är: När mamma rider lätt är hon hur balanserad som helst, och avslappnad och rider hästen väldigt mjukt och trevligt. Men så fort det är dags att sitta ner i traven så försvinner typ all harmoni.
Nu när jag tänker efter så brukar hon även höja handen innan hon faller framåt, så kan vara att hon håller för mycket balans i handen när hon sätter sig ner? Men det är helt klart att hon behöver hitta balansen på sittbenen, och vinkla bäckenet mer bakåt. "Rid med svansen mellan benen" fick jag höra en ridlärare säga till sin elev en gång. :D

Finns det bra övningar för att lära sig rida utan att hålla balansen i handen? Utan tyglar förstår jag är ett alternativ, men då behövs nog lina. Finns andra sätt där man kan rida med tyglar?

Svårt att ge bra ridlektioner när man inte är utbildad och säkert inte så jättepedagogisk som man önskar, och dessutom själv inte har haft dom problemen hon har. :(
 
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

Dressyrprogram är jättebra att ta till om man har svårt att själv komma på vad man ska göra. Hon är ju absolut ingen nybörjare - det tar bara lite tid att vänja sig vid hästar med steg och "rörlig rygg". Jag känner igen det där och för mig har det varit bättre att helt ta bort tankarna från allt vad sitsövningar heter och istället koncentrera mig på att rida. Att tänka på att "inte spänna sig" innebär tyvärr ofta att man gör just det. Kolla trådarna om övergång från ponny till storhäst - där finns bra tips.

Sätt till din mamma att ANDAS när hon travar.
 
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

Dressyrprogram är jättebra att ta till om man har svårt att själv komma på vad man ska göra. Hon är ju absolut ingen nybörjare - det tar bara lite tid att vänja sig vid hästar med steg och "rörlig rygg". Jag känner igen det där och för mig har det varit bättre att helt ta bort tankarna från allt vad sitsövningar heter och istället koncentrera mig på att rida. Att tänka på att "inte spänna sig" innebär tyvärr ofta att man gör just det. Kolla trådarna om övergång från ponny till storhäst - där finns bra tips.

Sätt till din mamma att ANDAS när hon travar.

Nej, nybörjare är hon ju verkligen inte :)
Det ska jag göra (kolla trådar alltså), tack.

-"Mamma, ANDAS!!!" (Hahaha)
:up: Will do! ;)
 
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

Ponnytant är klok :) Jag har jättesvårt att sitta på min ena häst, så det kan absolut bero på hur just den hästen rör sig. En av mina instruktörer tar ner oss i ett ganska lågt tempo för att hitta balansen först, för att sen öka. Men det är skitsvårt. Jag har inga problem med den andra hästen...

Ska testa det där med att sitta ner tre steg nästa dressyrpass...kanske sjunga en trudelutt också ;)
 
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

Håller hon balansen i händerna så sitter problemet i en annan del av kroppen. Att börja joxa med händerna ("sluta hålla balansen i händerna!") kommer bara resultera i att hon tappar balansen helt. Titta istället på varför hon höjer handen/håller balansen i handen. Det finns bevisligen spänningar i kroppen, hon blir spänd när hon inte hittar balansen. Just i traven får man (jag) ofta tjata och tjata på mina elever:

"Nu är du spänd i axlarna igen, slappna av så att du kan mjukna i handen. Skaka ut dem, ta ett djupt andetag och slappna av. Och tänk sedan på kattungarna!" Kattungarna är det du håller i handen: Du måste hålla dem så hårt att kattungarna inte kommer loss men så mjukt att du inte skadar dem. När det spända området i kroppen slappnar av så kommer handen bli mjukare. Vanliga områden där folk spänner sig, i synnerhet i traven, är sätet, ländryggen, axlarna och armbågarna. Prova att spänna ländryggen en gång. Visst spänner du även axlarna då? Och om du spänner axlarna, visst blir det svårt att slappna av i handlederna?

Som sagt, att lära sig hur kroppen fungerar är så jäkla bra i ridningen. Att verkligen få känna hur det ska kännas är sååå mycket viktigare än att trampa ner hälarna, sitta rakt och hålla ihop händerna med tummarna uppåt. Allt det där är självklart målet, men utan balans så kommer målen i sig inte att hjälpa det minsta.

EDIT: Ja, att andas är också jättejätteviktigt. Det glömmer man lätt när man anstränger sig. Därför är det alltid bra att fråga med jämna mellanrum: "kommer du ihåg att andas?"
 
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

Håller hon balansen i händerna så sitter problemet i en annan del av kroppen. Att börja joxa med händerna ("sluta hålla balansen i händerna!") kommer bara resultera i att hon tappar balansen helt. Titta istället på varför hon höjer handen/håller balansen i handen. Det finns bevisligen spänningar i kroppen, hon blir spänd när hon inte hittar balansen. Just i traven får man (jag) ofta tjata och tjata på mina elever:

"Nu är du spänd i axlarna igen, slappna av så att du kan mjukna i handen. Skaka ut dem, ta ett djupt andetag och slappna av. Och tänk sedan på kattungarna!" Kattungarna är det du håller i handen: Du måste hålla dem så hårt att kattungarna inte kommer loss men så mjukt att du inte skadar dem. När det spända området i kroppen slappnar av så kommer handen bli mjukare. Vanliga områden där folk spänner sig, i synnerhet i traven, är sätet, ländryggen, axlarna och armbågarna. Prova att spänna ländryggen en gång. Visst spänner du även axlarna då? Och om du spänner axlarna, visst blir det svårt att slappna av i handlederna?

Som sagt, att lära sig hur kroppen fungerar är så jäkla bra i ridningen. Att verkligen få känna hur det ska kännas är sååå mycket viktigare än att trampa ner hälarna, sitta rakt och hålla ihop händerna med tummarna uppåt. Allt det där är självklart målet, men utan balans så kommer målen i sig inte att hjälpa det minsta.

EDIT: Ja, att andas är också jättejätteviktigt. Det glömmer man lätt när man anstränger sig. Därför är det alltid bra att fråga med jämna mellanrum: "kommer du ihåg att andas?"

Så sant! Otroligt vad omedveten man är om vad kroppen pysslar med egentligen. :p
Tack för alla dina kloka råd, Praefatio! :bow:

kl
Jag börjar bli hoppfull nu om att mamma ska lära sig sitta ner. Ser fram emot nästa gång hon ska rida då jag ska ta till några av alla de bra tipsen jag fått. :) Tänkte också "tvinga" henne rida två dagar följd så att hon har känslan kvar i kroppen till ridpass nr 2. Tyvärr dröjer det tills nästa vecka innan hon kan rida nästa gång så jag mottager gärna fler tips och tankar och idéer, som jag ser fram emot att använda i praktiken! :bump:
 
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

För balansen i händerna har vi väl övningen, knut på tyglarna, hoppa små studs och släpp först ena handen och sedan andra handen över hindren och sträck dem rakt ut. Sedan händerna på hjälmen.

Det trick jag läst som jag tycker hjälpt bäst med sitta i traven och studsig häst är -låt det studsa, det gör ingenting (enl texten reagerade hästarna mindre på hederligt studs än på att klänga sig fast på olika vis). Studsa, studsa med, studsar du åt ena hållet så studsa tillbaka mot centrum, till slut så studsar du inte längre. (att hålla i sadel osv har alltid gjort det värre när jag släpper för mig) ("till slut" kanske låter som lång tid, tycker det kan ta några sekunder innan man slutar studsa.)

Det blir lite som tillägg till Praefatios råd som lät super, för det blir lite som att man rullar med istället för studsar emot.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 846
Senast: Freazer
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 906
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 590
Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 539

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp