Hur länge var ni hemma?

Druvan

Trådstartare
Måste börja fundera på detta med föräldrapenning :crazy:.
Hur länge var ni hemma med era bebisar? Hur tidigt kan egentligen ett barn börja dagis?

Jag eller min man skulle egentligen vilja vara hemma flera år, men då vi har ont om pengar måste vi förmodligen nyttja maximal föräldrapenning 7 dagar i veckan (knappt vi får det att gå runt ens då).. Med andra ord, efter barnets första år är dagarna slut och vi båda jobbar heltid! :( Kan man verkligen ha 1-åringar på dagis?? Hur fixar ni andra tillvaron? Har pratat om att försöka lägga våra arbetsscheman olika, nyttja far och morföräldrar, ta med barnet på jobbet o.s.v..
 
Senast ändrad:
Sv: Hur länge var ni hemma?

Måste börja fundera på detta med föräldrapenning :crazy:.
Hur länge var ni hemma med era bebisar? Hur tidigt kan egentligen ett barn börja dagis?
..

Med dottern var jag hemma ca ett år, hon föddes i slutet av dec, jag började jobba i mitten av januari.
För oss var det inga problem att börja "dagis" vid ett års ålder.
Gick väldigt smidigt, hade lagt in 2 inskolningsveckor men efter mindre än 1 vecka så var hon där själv utan problem.
Hann knappt få av henne ytterkläderna så hade hon glömt bort mig & lekte för fullt.
 
Sv: Hur länge var ni hemma?

Lämnade båda mina när de var ett år, jobbade heltid och då jag var ensamstående så var det inte så mycket att be för. Men de har båda stortrivts hos sin dagmamma. Och de erfarenheter jag hört av dagmammor så är det lättare att skola in en ettåring än en som är ett halvår äldre, mycket pga att när de är så små så har de lättare att acceptera förändringar än när de kommer in i separationångesten/trotsen vid 1½.
 
Sv: Hur länge var ni hemma?

min dotter kommer att börja på dagis om ett par veckor och hon är 1 år och 3 månader. Jag tror att det kommer att bli utmärkt för henne, hon är så social och aktiv, hon kommer att trivas bra med en massa kompisar och leksaker. Jag förstår ärligt talat inte vad man gör hemma med ett barn när det är 2-3 år för hur kul är det för barnet om det inte finns syskon och kompisar att leka med och en mamma som står och stryker? Dessutom är det svårare för barnet att anpassa sig till dagis när det är äldre, 1 år ska ju vara en utmärkt ålder egentligen.
 
Sv: Hur länge var ni hemma?

Första barnet började på dagis när han var 17 månader.
Jobbade 10-14 då så det var inte så långa dagar.

Andra barnet ska börja dagis om två veckor. Han kommer då vara 16 månader.
Jag ska gå i skolan så han kommer väl gå ca 8-12 eller nåt liknande.
 
Sv: Hur länge var ni hemma?

Jag är lyckligt lottad. Mina första två barn var hemma med mig tills de var 4 respektive 2,5 år. Mitt tredje barn fick börja på dagis när han var 17 månader. Jag har gjort som det passat mitt liv bäst alla tre gångerna och det har varit lika bra alla gångerna också. Jag tror att din lilla mår bra av att ni gör det som hela familjen mår bäst av! Kanske finns det möjlighet för någon av er att gå ner i arbetstid. Det finns lagstiftning som ger föräldrar rätt till det.

//millus
 
Sv: Hur länge var ni hemma?

Sonen började på dagis när han var två år, går ju inte att få dagisplats knappt förens på hösten när 6 åringarna lämnar (i alla fall här).. vi gick hemma i 1½, så han var hemma ett halvår med oss fast vi jobbade.

Vi har löst det så att vi går skift emot varandra, så det är alltid någon hemma.
Vi trodde nästan ett tag att vi inte skulle behöva något dagis alls.. MEN det är inte kul när en glad 3 åring vaknar före 7 och studsar och vill hitta på något när man själv jobbat fram till 01 och kanske inte orkat somna förens 02,30 eller nått sådant... *gäsp* i längden funkade det inte för oss.
Så nu med tvåan har gubben precis avslutat sin föräldraledighet (har varit ledig sedan före jul), dottern är 18 månader och det är dax att skola in henne om en vecka.
Fördelen också för mina barn är att de bara behöver gå 24h/vecka eftersom vi just går skift emot varandra, går mellan 06,30-12,30 4 dagar i veckan. Bara där och leker av sig i stort sett, skönt för mamma och pappa ;).

Min norska svägerska skolade in sin dotter redan när hon var 11 månader, längre räckte inte deras fp, och det har gått hur bra som hellst.

Tror att det är jätteolika mellan olika barn.
Sonen hade inte mått bra av att börja på dagis tidigare, en liten känslig kille, men vid två års ålder var det alldeles lagom och han har stormtrivst sedan dess.
Dottern hade säkert kunnat börja redan vid 1, hon har ju varit med och hämtat sonen varje dag på dagis och sista veckorna innan sommarlovet har det varit en kamp varje dag att få henne med hem igen!! :eek:
Så det kommer nog att bli jättekul för henne, även om det gör lite ont i mammahjärtat att dottern redan blivit så stor... :cry::love:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 450
Senast: Queen
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 315
Senast: Lingon
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 559
Senast: Grazing
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 190
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp