Hur länge växer en frieser?

Klarabara

Trådstartare
Ja precis som rubriken lyder:
Hur länge växer en frieser? alltså hur gammal är den som färdigväxt och hur mycket växer den det sista?
Om den är 165 som 5 åring kommer den bli 170 som 8 åring?

Förstår såklart att det är olika från häst till häst men dela med er av era egna erfarenheter eller kunskaper :D
 
Sv: Hur länge växer en frieser?

det är ganska osannolikt att en häst, oavsett ras, växer 5 cm efter 5 års ålder. Normalt är de färdigvuxna på höjden vid den åldern.
 
Sv: Hur länge växer en frieser?

Det beror väl på omständigheterna, jag har en häst som växte 6cm som 6åring pga att han tränades hårt och fick dåligt med mat antagligen redan från 2års ålder. Så tror han stannade upp i växten. Men under normala förutsättningar och hästen mår bra och får ordentligt med mat osv, så växer de normalt inte 5cm efter 5års ålder som jag ser det. Vad jag vet så växer Frieser hästar långsamt, men de sista åren är det inte mycket utan kanske 1cm utdraget under en längre tid. Grannen har en hemma här som är 5år nu och var 165 innan sommarbetet, nu nästan 166 och lite högre bak, så hon blir nog någon cm till kanske. :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 363
Senast: Viva
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 619
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 545
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 687
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp