Hur länge klarar sig kläckta ägg?

Sv: Hur länge klarar sig kläckta ägg?

Här har vi två olika placeringar för äggen från våra egna hönor, äldre eller yngre än 1 vecka, bara för att slippa eländet med att försöka få av skalen från ägg yngre än 1 vecka :eek:
 
Sv: Hur länge klarar sig kläckta ägg?

Jag borde alltså gå och köpa två kartonger ägg idag, en till helgen (skala svära morra) och en till nästa helg (skala beundra njuta) och sen försöka komma ihåg att alltid fylla på lagret i tid. Avancerat! :crazy:
 
Sv: Hur länge klarar sig kläckta ägg?

De i butik är oftast en vecka gamla. Kollas enkelt på bäst-före-datumet, äggen är värpta en månad innan det datumet.
 
Sv: Hur länge klarar sig kläckta ägg?

Jag tycker mig ha märkt att skalbarheten även beror på vilken leverantör det är, t ex K**näggs ekologiska (som "min" affär har) är hemska att skala oavsett hur gamla de är, eller om man spolat dem i kallt vatten, eller försökt med andra beprövade knep. Däremot är de väldigt goda. :)

Medan ägg från en lokal leverantör (också de ekologiska) fungerar klockrent att skala utan en massa procedurer.

Så jag har ägg från olika leverantörer beroende på vad som ska göras med äggen.
 
Sv: Hur länge klarar sig kläckta ägg?

Om jag hade varit du hade jag enbart köpt av den lokale leverantören för att gynna lokalproducerat iom att både Kronäggs och de lokala är ekologiska. :d
 
Sv: Hur länge klarar sig kläckta ägg?

Det skulle jag gärna göra, men det är inte alltid de lokala äggen finns i affären och då får jag så fint köpa de ekologiska ägg som finns, för jag undviker gärna onödig bilåkning bara för att köpa ett paket lokalproducerade ägg.

Jag kanske formulerade mig lite otydligt i sista meningen, men det jag menade var att om jag ska ha skalade ägg så är det viktigt att spara ett gäng av de lokalproducerade ifall att de skulle vara slut i affären när jag behöver dem och i stället använda de andra i övrig matlagning.
 
Sv: Hur länge klarar sig kläckta ägg?

Ok, jag uppfattade det som att du köpte direkt från producenten och inte i butiken.
 
Sv: Hur länge klarar sig kläckta ägg?

Tappade ett paket ägg i golvet och 3 kläcktes. La dom i en försluten matlåda så länge.

Hur länge klarar dom sig där?

Tänkte haft dom till en middag senare i veckan.

Kläckta ägg lever allt från 5 veckor till femton år, beroende på om de är broilers eller omtyckta hobbyhönor.

Knäckta däremot, står sig bäst frusna. ;)
 

Liknande trådar

Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
12 389
Senast: Sel
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
522
Senast: seahawk
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
418
Senast: Myzan87
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 387
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp