Hur länge kan man ta föl från ston?

Sv: Hur länge kan man ta föl från ston?

det finns säkert en och annan som provar och några som lyckas, men när hon är såpass gammal är det ju dels, rent krasst, onödiga pengar att lägga ut på betäckning om den inte skulle fungera. Och dels är ju risken större att det går åt skogen eftersom hon sedan länge har passerat bäst-före-datum...
 
Sv: Hur länge kan man ta föl från ston?

KL

Tänkte jag kunde bidra med den info jag har ang. just fullblod och den s.k benskörhet som påstås finnas hos dom.
Ja, det är ganska många fullblod som brutit benen på banan. Vi har bl a Eight Bells (det finns en fullkomligt *vidrig* video med henne på youtube när hon förolyckades på banan...), Barbaro och kanske den mest kända i Sverige (vi kanske kan tacka tidningen Min Häst och Lena Furberg för det. :D ) - Ruffian.

Man har konstaterat att fullblod med Native Dancer i stamtavlan har varit de mest överrepresenterade för benbrott. Eight Bells beskrevs som ett ånglok med ben som foten på ett champagneglas...

Att använda äldre ston i avel skulle inte alls bekymra mig så länge stoet är friskt och har lätt att hålla hullet. Däremot skulle jag tveka om det var längesedan hon fick föl. Det sägs väl att man bör undvika att det går mer än 2 år sedan senaste fölet?
 
Sv: Hur länge kan man ta föl från ston?

Jag har planer på att betäcka mitt sto om något år (då hon också är runt 21-22) för att få en avkomma. Idag är hon 20 och piggare och busigare än unghästen i stallet. Har haft fyra avkommor innan, senaste som 19-åring utan att det påverkat henne nämvärt (förutom en viss brist på magmuskler då kanske, haha). Går det inte att betäcka funderar jag på att köpa någon av de avkommor som redan finns, för en häst som passar mig bättre har jag nog svårt att hitta.
 
Sv: Hur länge kan man ta föl från ston?

Benskörhet som är åldersbetingat är ingen nyhet. Inte minst hos människan då många inte rör sig som man gjorde förr och benskörheten drabbar allt yngre. Var tredje kvinna drabbas (jämfört med var åttonde man). Samma sak gäller hästar som rör sig mindre idag än vad de gjorde förr. Man har gjort en del tester på Nya Zealand på föl där man jämfört föl som gått på lösdrift med föl som stått i box. Man har sedan följt dem under träning för att se om det fanns några skillnader och hur träning påvärkar benskörheten i sig. Det man framförallt kom fram till var att tidig träning gynnade individen.

En graviditet kan även ta rätt hårt på kroppen. Det "modern" inte får i sig via fodret tar fostret från modern. Så även kalk med mera från skelettet vilket medför ökad benskörhet hos båda om brister uppkommer. Har inte så svårt att tänka mig att en häst som redan har en benskada som tar längre tid att läka på grund av hästens ålder även påverkas av att man tar ett föl från den...

Men du kan ju inte jmf benskörhet på människor med häst?? Benskörhet hos kvinnor uppkommer ju efter klimakteriet i samband med att vissa hormon slutar produceras?!!? Har aldrig hört talas om benskörhet hos häst??

Som andra säger så är stoet frisk och vid god vigör så är det inga större problem att ta föl. Med rätt mineraler och utfodring får både sto och föl det de behöver.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 035
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 826
Senast: Freazer
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
912
Senast: Ramona
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
955
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp