Hur länge har ni begärt FP i början?

Sv: Hur länge har ni begärt FP i början?

Nu har du ju redan sökt, men jag gjorde så här. Första rundan tog jag ut 5 dagar/veckan och gjorde det från 21 april (sonen född 1 maj) tills 31 aug. Tycker jag klarar mig fint på det jag får ut så jag har 5 dagar/veckan fram tills 31 december. Efter det så gör jag en ny "utvärdering". Jag gör av med betydligt mindre pengar nu än när jag jobbar, varför vet jag inte.:confused: Handlar ändå en massa kläder och annat till sonen. Iofs så kör jag inte så mycket bil och där igenom sparar bensin och service, vilket är stora kostnader. Mer mat lagar man hemma också, så "äta ute"-kontot är väldigt lågt för tillfället.
 
Sv: Hur länge har ni begärt FP i början?

Jag kommer förhoppningsvis å flytta hem hästen i årsskiftet och då kommer det bli en stor skillnad, typ 400m att gå emot 1,5mil enkel resväg, många sparda liter bensin där! Och dessutom kommer mina totala kostnader för hästen på en hel månad hamnar på ett ungefär på vad jag nu bara betalar i stallhyra!


Tycker oxå jag gör av med mindre pengar nu. Sen har vi blivit mer noga med mat, skriver matlista och handlar bara efter den. Jag handlar ju kött genom mitt jobb och sparar massor där (typ 500g finmald nötfärs 15:-, 1 kg köttbullar 10:-, pålägg 5:-) och igår handlade vi mat för 3 veckor (fast kommer ju behöva köpa till färskvaror eftersom) och det gick på 900:-! Helt sjukt, jag tror vårt matkonto kommer hamna på typ 2.000:- den här månaden bara för vi bytt affär och skriver lista :bow:

Jag kör inte så mkt bil heller just nu men där emot ska bilen in på service och vi måste höja miltalen vi kör å då kommer försäkringen gå upp typ 300:-/mån :eek:
 
Sv: Hur länge har ni begärt FP i början?

jag tog hel ersättning direkt i ca 6mån,sen ska jag ta resten när han e ca 10mån,fyller i på nätet
 
Sv: Hur länge har ni begärt FP i början?

Jag förstår inte heller att du tar 7 dagar/v om du tror du inte behöver det. Jag har alltid använt internet och tog i början aldrig mer än 3 dagar/v vilket gör att jag sparat in på värdefulla dagar mycket. Dessutom så upplevde jag att jag visst hade pengar över varje månad så i efterhand kan jag känna ångest för att jag inte tog ut färre dagar i början. Sen under ca en termin tog jag i stort sett inga dagar eftersom jag arbetade 1 dag/vecka (hade ej räknat med det) då min mamma hade sonen och jag frilansade en del och fick in mer pengar så. Sen när barnet fyller 1 tickar ju dagarna iväg eftersom man "måste" ta 5 dagar/v för att behålla sgi (som vi alltid varit rädda om). I maj köpte vi hus och nu är utgifterna större och vi kan inte snåla lika mycket som tidigare. Vår son är 2 i dec och fortfarande hemma med oss. Vi tar 4 dagar/v och min mamma har honom den 5:e dagen. I mars ska vi ha barn nr 2 och kan då ta det barnets dagar. Tror vi har kvar lite över 100 dagar av sonens föräldradagar fortfarande och ändå har jag ångest för att jag inte sparade fler när jag hade chansen. Men så är vi av åsikten att det är bättre att själva vara hemma så mycket som möjligt med våra barn istället för att ha barnomsorg. Där är vi ju alla olika.

Men tack vare att man kan planera via internet så har jag ng aldrig skrivit för mer än 1 månad i taget, ersättningen räknas ju för varje månad ändå så varför skriva in för en lång tid framåt? Efter en månad ser du ju bättre vad behovet är. Tänk på att använda dagar aldrig kommer tillbaka.
 
Sv: Hur länge har ni begärt FP i början?

*kl*
Varför kan inte FK skicka ut ALLA papper som ska fyllas i på en gång :mad:
Trodde att jag äntligen hade lyckats fylla i allt som skulle in, men nej då, nu kom det ett par papper som mitt lönekontor (alltså min virrige chef som aldrig går att nå) ska fylla i.

Vet inte om jag ska gråta, slita mitt hår, skratta eller vad !!!

*ursäkta för detta inlägg*
 
Sv: Hur länge har ni begärt FP i början?

Det blir ju ingen skillnad om jag tar ut 7 dagar i 3 månader och sen kanske ingenting alls i 1-2-3 månader.

Bilen ska in på service, vi har 2 bilar som ska besiktas, hästen vet jag inte än om jag kommer kunna flytta i årsskiftet. Kollar man på förra årets elräkningar så betalade vi nästan 4.000:- i el i februari.

Jag vågar faktiskt inte chansa och bara ta 3-5 dagar i veckan när det är några tuffa månader som väntar, och förhoppningsvis får sambon en ganska skaplig löneförhöjning i vår :) Just nu får han ut före skatt 2.000:- mer än mig, då jobbar han heltid och jag går på havandepenning.

Någon mamma/svärmor som kan vara barnvakt finns inte här och hade det funnits så är det inte något alternativ för oss.
 
Sv: Hur länge har ni begärt FP i början?

Men så är det ju med vilken myndighet överhuvudtaget...tyvärr.

FK är nog dom som jag har bäst erfarenhet av.

När jag vart erbetslös och skulle söka a-kassa så tog det 4 månader innan pengarna kom.
Var och varannan dag kom det nya papper som skulle fyllas i. Alltid något nytt som inte sagts något om innan...:mad:

Min FP skickade jag in om i januari, började gälla 1 feb och pengarna kom i slutet av feb.
Det var en grej som dom undrade över och då ringde dom så var det fixat.
Jag vart väldigt positivt överaskad.:)
 
Sv: Hur länge har ni begärt FP i början?

Tyvärr (:confused: ) har jag inte haft så mycket med myndigheter att göra.

Kan inte minnas att det var så här krångligt sist jag var föräldraledig.

Fast nu har jag råkat bli sjukskriven (pga risk för graviditetskomplikationer) samtidigt så det är både papper för FP & sjukpenning som ska fixas.

Jaja, hoppas det kommer att ordna sig & att jag får ut pengarna i tid.
Pengarna behövs ju eftersom vi precis köpt hus & det kan ju vara trevligt att kunna betala av det i tid utan massa extra krångel:smirk:
 
Sv: Hur länge har ni begärt FP i början?

Min FK har vart skitsnabb, hon ringde t.om upp mig å sa att jag får ta ut HP och semester samtidigt, så pigga trodde inte jag FK var på att betala ut pengar ;)
 
Sv: Hur länge har ni begärt FP i början?

jag har den där internet mojjängen nu, så det borde väl bara vara att fylla i där när jag kommit på hur jag ska göra.

Jag fick hem papper från försäkringskassan, begäran om föräldrapening. Måste jag skicka in den också, fast jag har internet grejjen? De har ju redan mina uppgifter sen jag vart beviljad HP?:confused:
 
Sv: Hur länge har ni begärt FP i början?

Enklast är ju att ringa och prata med dom;)

Till mig sa dom att man för att vara säker på att få sina pengar "i tid" så skulle man ha skickat in allt senast en månad innan man tar första "FP-dagen"
 
Sv: Hur länge har ni begärt FP i början?

Det blir ju ingen skillnad om jag tar ut 7 dagar i 3 månader och sen kanske ingenting alls i 1-2-3 månader.

Nej, kanske inte men åtminstone jag har lätt att leva fetare ju mer pengar jag har men kan snåla när jag behöver. Sen är det lätt att slentrianmässigt ta ut lite på säkerhets skull så att lyckas ta ut 0 dagar i 1-2-3 månader kan bli svårare än det låter i förväg. Men vi fungerar alla olika och du känner dig och er ekonomi bäst och gör säkert helt rätt.
 
Sv: Hur länge har ni begärt FP i början?

Men det är ju just det jag undrar, måste jag skicka in begäran om FP, om jag ändå bara ska använda internet tjänsten?
 
Sv: Hur länge har ni begärt FP i början?

Enklast är ju att ringa och prata med dom;)

Till mig sa dom att man för att vara säker på att få sina pengar "i tid" så skulle man ha skickat in allt senast en månad innan man tar första "FP-dagen"

Men det tycker jag är svårt att göra ju.
Jag vill inte börja ta ut mina FP dagar förrän bebisen har kommit, och jag är sjukskriven fram tills den dagen bebisen ploppar ut. Jag får liksom mer pengar när jag är sjukskriven än när jag tar ut FP. Alltså kommer jag inte kunna skicka in mina papper förrän bebisen är ute, och sen får jag nog vänta läääänge på att de kommer eftersom alla mina uppgifter skickas ner till Göteborg och sedan tillbaka till Västerås.. Helsnurrigt.. Och alla på FK säger olika saker med.. :mad:
 
Sv: Hur länge har ni begärt FP i början?

Men det är ju just det jag undrar, måste jag skicka in begäran om FP, om jag ändå bara ska använda internet tjänsten?

Jag ringde och pratade med FK och jag gör ju min begäran om FP via nätet - alltså behövder jag inte skicka in den pappersblanketten jag fått, om det är den du menar. :)
 
Sv: Hur länge har ni begärt FP i början?

Du behöver bara använda Internet tjänsten. Där ser du om alla dina uppgifter stämmer. På min så stämde årsinkomsten på lappen jag fick hemskickad men inte på nätet, mailade då mitt ombud som jag hade i samband med HP så hon fixade till det.
 
Sv: Hur länge har ni begärt FP i början?

Okej, jodå, allt stämmer på internettjänsten! Men vad bra, då slipper jag sitta och fylla i den där blanketten! :)

*Johanna är lat idag*
 

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 346
Senast: iNHALE
·
Tjatter Så hur var ditt år? Vad var bäst, sämst? Dvs vad är dina tankar om året som gått? Själv nådde jag lågvattenmärket med mitt mående i...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 435
Senast: Qelina
·
Kropp & Själ Hoppas någon med erfarenhet kan ta sig tid att svara, för jag har slut på idéer. Blev sjukskriven från utbildning 2014, vilket inte...
2
Svar
28
· Visningar
1 683
Senast: Kijona
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 850
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp