Hur länge ammar man?

Inglorion

Trådstartare
Tjoho
eftersom jag inte har en aning så tänkte jag fråga här. Jag och en kompis satt och snacka om detta och kom väl inte fram till nått bra. kan ju dra hela historien, det är så att en gemensam vän till oss kan kalla henne P, under nyår med fyra timmars marginal upplät ett rum och en väldigt skön madrass i sitt hus åt mig under flera nätter. Då jag hastigt och lustigt inte ville stanna/blev utslängd(:eek:) från en vän som bjudit upp mig norröver under denna tid. Både hon och hennes sambo var väl så underbara som man kan vara som värdar :love: (med tanke på att jag inte träffat P på 4,5 år är det ännu mer beundrandsvärt :bow:)

Så klart så vill jag ge nått tillbaka och tyckte att betala halva priset för en tur och retur biljett hit under Halloween skulle vara rätt fränt (har inte råd med hela fattig student som jag är) Saken är den att P har en bäbis på väg i April (:banana:) så bäbis är väl en sex månader vi den här tiden så antagligen är det för tidigt för henne att åka om hon ammar(?). stort frågetecken för sånt vet jag faktist inte. Hur länge ammar man? och hur tidigt kan man lämna bäbis i några dagar? (förstår ju att det är väldigt individuellt, men skulle vara trevligt med lite åsikter)

Har så klart skickat iväg och frågat om hon tycker det skulle vara intressant men inte fått nått svar än. Hur som helst så närmar det sig för Bäbis att komma ut så skulle tro att dem är rätt upptagna där uppe, och här nere tycker jag att det är skitfränt att en bäbis ska komma :D

(ska tillägga att min vän, som förövrigt är kille, nu har vart inne på en massa amningsforum för att få svar på denna fråga :D)
 
Sv: Hur länge ammar man?

WHO rekomenderar att man ammar i 6 månader och gärna längre under tiden bebisen lär sig äta mat. Sen kan man amma så länge man vill tills barnet inte vill längre för att det är mysigt.

Jag var ifrån min son 1a ggr när han var 6 veckor gammal, tillsammans med en kompis och hennes dotter var bara 4½ vecka. Vi var på globen horse show, jag var hemifrån i 6h och hon i 9h. Jag hade sparade bröstmjölk + ersättning som han fick. Han var superledsen hela tiden men åt bra och var nöjd när han fick ligga inlindad i mina kläder jag lämnat. Medans kompisens dotter var precis som vanligt, sov typ hela tiden. Kan ju tillägga att mina bröst höll på å sprängas och för att lätta på trycket så handmjölka jag ut 1½ dl ur varje bröst, eller mjölka och mjöka, tittade på sonen och peta lite på bröstet så sprutade det ;) och när sonen vaknade för mat så kändes det som jag dränkte den stackarn, tänk brandslang i munnen så blev det!

Nu är han snart 4 månader och jag ammar bara kväll och morgon, för jag går ner så mkt i vikt. Jag var magsjuk förra helgen och då fick sambon ta sonen hela helgen.
Men det var jobbigt, jag saknade honom massor fast jag var så dålig att jag knappt kunde sitta upp och ännu mindre bära och busa med en bebis!
 
Sv: Hur länge ammar man?

Man ammar olika länge.
Min första ammade jag i 11 månader.
Andra ammas fortfarande. Han blir 2 i april.

Jag lämnade första sonen med sin pappa i 2 dagar när han var 1 år och 10 månader. Kunde dock inte njuta av tiden hos min kompis jag hälsade på. Saknade sonen för mycket och ångrade att jag åkte.
Andra sonen som nu är 1 år och 10 månader vill jag inte lämna längre än 1 natt. Från eftermiddag till nästa förmiddag.

Skulle aldrig åka bort från ett barn under 1 år ens för en natt.
 
Sv: Hur länge ammar man?

misstänkte det :) då får hon ta en raincheck tills året efter :bump:

tack för svar till er båda :bow:
 
Sv: Hur länge ammar man?

Vad konstigt att det är så olika. Jag som inte har barn tkr att amning över 1 år är helt konstigt... skulle må lite smådåligt om jag såg en 2 åring bli ammad, varför gör man det så länge om jag får vara nyfiken?
 
Sv: Hur länge ammar man?

Jag tycker också det känns lite fel att amma ett sånt stort barn, men amning är ju mer än mat. Det är närhet och trygghet också.

Innan jag gick barn skulle jag inte amma längre än 4 månader. Det blir Rasmus om 1 vecka och jag tänker då inte sluta!
 
Sv: Hur länge ammar man?

Många vill nog inte lämna sin bebis så tidigt, oavsett om man ammar eller ej. Sen beror det på bebisen oxå, därför är det nog svårt att bestämma i förväg.

En del bebisar tar flaskan lika gärna som bröstet. I så fall kan ju mamman pumpa ur mjölk, som pappan ger i flaska medan mamman är borta.

Många bebisar börjar dessutom äta lite vanlig mat innan de är sex månader.

Andra bebisar vill enbart ha bröstmjölk tills de är över 6 månader, och vägrar dessutom ta flaskan. Om din kompis får en sådan bebis kanske det blir svårt att lämna den, även om hon skulle vilja.

Sen händer det ibland att människor förändras när de blir föräldrar. De som planerat att lämna bort bebisen ibland kan bli värsta hökmammor som knappt låter någon annan hålla bebisen. Och de som planerat att vara med bebisen all sin tid kan känna att de faktiskt behöver komma iväg.

Men måste biljetten bokas redan nu?
 
Sv: Hur länge ammar man?

Jo men närhet o trygghet kan man väl uppleva på annat sätt också..? Eller jag vet inte. Jag tkr nästan 1 år är för stort för o ammas :) Men det beror väl på hur allt ser ut såklart..!
 
Sv: Hur länge ammar man?

Mår du lika dåligt när du ser en 2-åring med napp? Eller ser en 2-åringen dricka välling ur nappflaska?
Varför ska man låta en 2-åring suga på napp?

Nappen/nappflaskan är ett substitut för bröstet.

Min yngsta son har aldrig haft napp och dricker inte ur nappflaska. Han nöjer sig med det naturliga alternativet.
Varför skulle man inte amma sitt barn så länge?
 
Sv: Hur länge ammar man?

skulle må lite smådåligt om jag såg en 2 åring bli ammad, varför gör man det så länge om jag får vara nyfiken?

Smidigt, billigt, mysigt, nyttigt. Och kanske för att man är lite lat - det är väldigt mycket enklare att erbjuda bröstet på morgonen och sedan kanske få sova en timme till, än att stiga upp och laga gröt/välling.

Många småbarn vill inte äta eller dricka när de blir sjuka, men om de gillar amning kan man få i dem vätska på det sättet.
 
Sv: Hur länge ammar man?

Det trodde jag också innan jag började amma, men det är en himla skillnad. I alla fall känner jag så.

Men jag har också lite svårt för stora barn som ammar, men vem vet, kanske jag sitter här om 1 år och fortfarande ammar Rasmus en stund vid sovdax?
 
Sv: Hur länge ammar man?

Jo men närhet o trygghet kan man väl uppleva på annat sätt också..? Eller jag vet inte. Jag tkr nästan 1 år är för stort för o ammas :) Men det beror väl på hur allt ser ut såklart..!

Självklart kan man ge närhet och trygghet till sitt barn utan att amma! Jag ammar visserligen min son som snart är två, men jag hade kunnat sluta utan problem när han var runt ett år. Men om han hade haft ett uppenbart behov av amnings-mys hade jag nog inte haft hjärta att neka honom det. Så situationen spelar nog in, som du skriver.

Om du hade ett barn som var runt ett år och du planerade att sluta amma, men då blev barnet jätteledset och satt och snyftade i din famn och försökte lägga sig i amningsställning. Vad hade du gjort då? (Bara nyfiken.)
 
Sv: Hur länge ammar man?

Det är väldigt individuellt.
Vissa inte alls och andra i flera år...
Tror de flesta bebisar åtminstone delammas vid 6 månader - men långtifrån alla! Om barnet äter tillägg/välling och ev. har urpumpad bröstmjölk i frysen så skulle det gå att lösa rent praktiskt med en resa då - men det är ju sådant man inte vet i förväg.
 
Sv: Hur länge ammar man?

Som någon redan skrivit: WHO:s rekommendation är helamning tills barnet är 6 månader. Men det är också många som väljer att sluta tidigare eller börja komplettera med annan mat typ vid 4-5 månader. Ett alternativ skulle vara att mamman kan pumpa ur och frysa in ett förråd för att kunna vara frånvarande en period.

MEN; huruvida hon kommer att kunna lämna sitt barn för en semester eller inte är ju helt beroende på hur hon känner och vill göra själv. Och beroende på hur barnet är som person. Som jag känner idag (med en 12veckors bebis hemma) skulle jag inte vilja lämna honom en hel vecka när han är 6 månader. Över en helg eller kortsemester... ja, kanske. Förutsatt att pappan (eller någon annan) som barnet är mycket bekant och trygg med tar hand om barnet förstås!
 
Sv: Hur länge ammar man?

Självklart kan man ge närhet och trygghet till sitt barn utan att amma! Jag ammar visserligen min son som snart är två, men jag hade kunnat sluta utan problem när han var runt ett år. Men om han hade haft ett uppenbart behov av amnings-mys hade jag nog inte haft hjärta att neka honom det. Så situationen spelar nog in, som du skriver.

Om du hade ett barn som var runt ett år och du planerade att sluta amma, men då blev barnet jätteledset och satt och snyftade i din famn och försökte lägga sig i amningsställning. Vad hade du gjort då? (Bara nyfiken.)

Jag vet inte för jag har inte barn :) Men jag känner nu att jag inte hade velat amma över 1 år. Just för att jag tycker att det känns små"äckligt". Men då har inte jag alls samma känslor o förmåga till förståelse som ni mammor har får man ju tänka.
 
Sv: Hur länge ammar man?

Mår du lika dåligt när du ser en 2-åring med napp? Eller ser en 2-åringen dricka välling ur nappflaska?
Varför ska man låta en 2-åring suga på napp?

Nappen/nappflaskan är ett substitut för bröstet.

Min yngsta son har aldrig haft napp och dricker inte ur nappflaska. Han nöjer sig med det naturliga alternativet.
Varför skulle man inte amma sitt barn så länge?



Nej för det är inget bröst - det är det som är grejen. Ett så stort barn vid bröstet = konstigt för MIG. Men då har jag inte barn så jag förstår ju inte det där.

Nu känner jag att även om mitt barn skulle vilja amma vid 2 års ålder så NEJ. Inte ens över 1 år. Då kan dom ju äta mat.
 
Sv: Hur länge ammar man?

Lägger in en till fråga om samma ämne.

Hur gör ni när ni är borta?
Tänker typ om ni är och handlar en längre tid.
(typ nåt stort ställe som tar ett tag, borta hos någon eller så).
Ger ni ersättning i flaska då eller?
Går in på toa och ammar?
Hur gör ni?
 
Sv: Hur länge ammar man?

Är jag bara borta max 2-3 timmar så klarar sig bebis dessa timmar. Eller rättare sagt: visst skulle han rent kroppsligt klara sig i ännu fler timmar än så, men risken för att han är hungrig kommer nog efter 2-3 timmar och det vill man ju inte utsätta honom för.

Annars varvar vi med flaska härhemma (med utpumpad mjölk). Om barnet inte kan/vill ta flaska så får man ju helt enkelt ha med sig barnet överallt. Och kan inte barnet följa med så får man låta bli att åka. När jag var på IKEA så ville jag inte ta in sonen dit (pga smittorisker) - då bestämde jag träff med mor o far på parkeringen. Ammade först i bilen och sen fick de gå en promenad med honom under mitt besök i affären.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 172
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp