hur länge ammade ni era barn??

G

gwennie

har stora funderinga på att sluta amma min son på snart 6månader,för han har ett favorit bröst.det andra bröstet e mkt strörre,å jag börjar å oroa mej då han inte vill ta det andra bröstet.
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

Är han redan 6 månader :eek:

Min kompis var här och hälsade på för några dagar sen, deras son är 6½ månad och ammas inte, han dricker välling och försöker, i alla fall göra det själv ;)
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

ammade 2½ vecka.... hon fick aldrig grepp om mina 95 H-kupor :eek:

du kan väl sina det bröstet han inte tar och börja ge välling lite grann?
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

Börja amma på det "svåra" bröstet först, när han är som mest motiverad att äta.

Jag hade samma problem, sonen kunde inte komma till ro vid det högra bröstet, men det gick bra när jag bytte och började med det svåra. Ibland blev det extra svårt då det högra alltid var lite större eftersom jag ibland lät bli att bråka. Och då kom det för mycket mjölk, så han fick svårt att hitta en bra sugrytm, det i kombination med att han var så himla otålig, gjorde det hela ännu svårare. Ibland kan det hjälpa att mjölka ur lite ur det "överfulla" bröstet. Du kan även få börja med det lätta bröstet en liten stund, tills bebisen inte är så förtvivlat hungrig längre, och sedan försöka med det svåra igen.
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

H?

Människa! Var du så stor? Jag hade D, och tyckte det blev knixigt, då jag fick sitta och hålla i det bröstet som sonen åt på hela tiden.
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

Jag helammade min son i 2,5 månader. Då började min mjälk att sina. Eller rättare sagt, det blev ingen ökning av mjälken så när sonen krävde mer så räckte det inte längre.
Började då ge ersättning på kvällen och senare även en gång på dagen.
Vid 3 månader så hade jag slutat helt då min mjölk försvann totalt.
Han är nu 4 månader och mår toppen på sin ersättning.
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

Jag slutade helt vid sju månader. Eller jag och jag, sonen fick tänder och absolut ingenting passade då, jag hade tänkt kunna amma tills minst ett år i alla fall. Kan tillägga att jag bara nattammade sista månaderna, då sonen åt riktig mat på dagarna. Så det där nattmålet var ingenting mer än en liten mysstund vi hade. Gav aldrig välling som substitut efter han slutade, fungerade fin-fint med vanlig mat.
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

Vi håller på och avslutar amningen nu och Fredrik fyller 2 år i augusti, mest för att jag inte fixar nätterna längre... Och vi märker en väldig skillnad i hur han äter när det inte är fri tillgång på bröstmjölk längre. :) Han vägrar välling och gröt vilket jag tycker är lite synd, för det tycker jag är bra frukost men vi får hitta andra som fungerar!
Ang att de har favoritbröst så kan man försöka "lura" dem genom att hålla dem åt samma håll men vid det andra bröstet, med lite hjälp av kuddar brukar det fungera.
Ang storleken på byst så har jag E uppåt F just nu, och jag hoppas att de minskar lite när amningen är avslutat för det sliter på ryggen...
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

Jag ammade båda mina i dryga två år vardera.
Den äldste slutade när det var två månader kvar till den yngsta skulle födas, vi kom överens om att nu skulle vi spara tutten till bebin (och jag fick hemska sammandragningar också...).
Den yngsta fick sluta när hon tyckte det var dags.
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

Min första ammade jag i 11 månader.
Han valde då att sluta, var helt ointresserad av brösten.

Min andra ammas än. Han är 14 månader.
Ammar på morgonen, om jag inte jobbar ammar jag vid 10 och/eller vid 13. Och så på kvällen.
Det kan bli uppemot 5 ggr på en dag ibland. Men oftast 2-3 ggr.
Han får fortsätta så länge han vill.
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

Skönt att höra fler långammare. Tycker det verkar som om allt fler ammar kort tid numera. Min son är 1 1/2 år och ammar än. Har dock så gott som helt fått slut på nattamning och numera är det oftast bara en gång om dagen eller möjligen även på morgnarna han ammar. Ett tag var det helt hysteriskt och mamma var = amning. Han blev nästan tokig när jag var nära.
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

Jag tyckte det var så himla mysigt så jag hade gärna fortsatt i alla fall tills han var runt året. Men jag fick inte bestämma :crazy:
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

första till 2 år, ammar barn nr 2 än nu 19 mån, varje gång jag velat sluta pga nätterna, blir han hemskt sjuk och vill inget annat ha. Äter inte gröt eller välling.
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

Ammar fortfarande sonen som snart är 9 månader. Fast det är bara ytterst lite. Oftast på tidig morgon. Skulle det vara en mkt jobbig natt testar vi då och till 99% så somnar han om igen. Skulle kunna fortsätta ett tag till men då nån mer gång om dagen, märker att det gör mer och mer ont nu när brösten inte är lika härdade längre.
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

Jag ammar fortfarande och dottern är drygt 14mån. Det brukar bli på morgonen (lat mamma som inte vill stiga upp :angel:) och kanske ngn gång på dagen. Planerar dock att försöka sluta när maken har semester, gillar amningen men dottern blir så extremt gnällig och tuttfixerad, vill hellst amma var och varannan timma :crazy: så därför känns det lika bra att försöka sluta helt nu...
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

Min är också lite tuttfixerad ibland.
Han kan bli jättesur om han inte får tutte när han vill.
Jag vill helst bara amma hemma och gärna inte för många ggr på en dag, så han ska få i sig annat också.
Det är svårt att avleda honom när han fått för sig att han vill tutta. Han sätter sig skriker hysteriskt :crazy:

Men det känns som att det är viktigt för honom, så jag vill inte ta det ifrån honom.
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

1:a barnet ammade jag i 2 år och 3 månader
2:a barnet i 2 år och 2 månader...

:D

en bekant här i byn helammar sin minsta på ett bröst - och gjorde likadant med sin äldsta med... hon ade lite problem med BH bara för att det är så stor skillnad i storlek...
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

*kl*

Jag ammar min tvååring och min treåring. De sover hela nätterna och jag har inga problem med att vara borta en natt eller två, som nu. Min man kan lägga dem precis lika bra som jag och deras inskolning på förkolan nu i maj (och dagsövning där) har gått som en dans. De accepterar ett nej utan större protester 9 ggr av 10.
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

Första barnet ammades inte alls p.g.a. att vi inte fick till det helt enkelt.
Andra barnet helammades i sju månader och delammades en månad till efter det.
Tredje barnet helammades i fyra månader och delammades en månad till efter det.
Fjärde barnet helammades i ett år och delammades tills hon var nästan fyra år.
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

Jag ammar än. Min son är 14 månader. Precis som nordsvensken tycker jag det är smidigt att amma i sängen på morgonen. Då somnar lillen oftast om.

Lillen dricker lika gärna välling som ammas, så jag skulle nog kunna sluta amma när som helst. Men det är skönt att få sova nån timme extra på morgonen, som sagt...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 367
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 190
Senast: Liran
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 309
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 254
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Kamera i stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp