hur länge ammade ni era barn??

Sv: hur länge ammade ni era barn??

Första barnet ammade jag tills han var 1,5 år. Då slutade han helt självmant (kanske för att jag var gravid igen) och det kändes lagom. Lillasyster är bara fyra månader än så länge men jag ammar gärna lika länge igen, eller längre om hon vill det. Det är ju så praktiskt och så mysigt! :)
 
Senast ändrad:
Sv: hur länge ammade ni era barn??

Jag som inte har barn själv kanske inte kan uttala mig, men jag finner det som en avsmak att se barn över 1 år ammas. Dom är inte längre spädbarn utan småvuxna för mig :crazy:
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

Jag som inte har barn själv kanske inte kan uttala mig, men jag finner det som en avsmak att se barn över 1 år ammas. Dom är inte längre spädbarn utan småvuxna för mig :crazy:

Men titta inte då... Men för att vara ärlig så tyckte jag nog lite som dig innan jag fick Fredrik, men tyckte att det fick vara upp till var och en. Men en liten vuxen, nej det är de inte vid ett år...
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

Småvuxna? En 1-åring fattar inte mycket. Skulle inte kalla dem för småvuxna.
Visst, de är inte spädbarn längre då. Men småbarn.
1-åringar är fortfarande väldigt små.

(WHO rekommenderar delamning i 2 år.)
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

Jag ammade i 1 år och 1 vecka ungefär. Slutade för att jag allt oftare glömde bort att amma. Det kunde gå dagar mellan amningarna mot slutet och sonen blev mindre intresserad så det blev ett smidigt avslut för oss båda.
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

Första barnet fick tillägg ganska tidigt för jag hade så lite mjölk, slutade amma helt när hon var 6 månader. Andra barnet ammade jag i ett år och det funkade jättebra. Det var min dotter som valde att sluta och det var en stor sorg när hon valde bort mammas mjölk (men det var väl dags kanske...)
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

ammade 2½ vecka.... hon fick aldrig grepp om mina 95 H-kupor :eek:

Hur stora bröst har du från början?

Jag har ångest, jag är en normal B-kupa. Har nu i 20:e veckan bröst i storlek D-DD! Har blivit varnad för att det kan bli värre och nu är jag näst intill skräckslagen. Mina små bröst har växt sig till enorma jag-vet-inte-vad, och dessutom är de helt lila. :eek:
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

Men titta inte då... Men för att vara ärlig så tyckte jag nog lite som dig innan jag fick Fredrik, men tyckte att det fick vara upp till var och en. Men en liten vuxen, nej det är de inte vid ett år...

Jag menade inte direkt att vara elak och snäsig. Just därför skrev jag att jag inte har barn själv och kanske inte förstår. Alla i min släkt och närvaro har bara ammat sina små barn i några få månader. Så när man ser 2 åringar rycka i sin mammas tröja och säga "tutte"... Ja, jag tycker att dom är småvuxna då.
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

Jag tycker också att det är upp till var och en, själv hade jag tänkt sluta runt ettårsålden med min, nu valde han att sluta självmant runt 6-7 månader, men vem vet, kanske hade även jag ammat längre. Det är en sådan skillnad när det är ens eget barn det handlar om, man tänker inte likadant. Egnas barn och andras ungar :angel:

Likväl är det skillnad i hur man då känner inför andras barn, min svägerska ammar sin tvååring, och när det barnet nu drar i tröjan på henne och är skitarg för att han inte får tutte och försökte suga och slicka på tröjan kände jag, ja, inte avsmak kanske, med ändå att han var lite stor för det.
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

Jag ammade mina tvillingtjejer till de var 8 månader. De blev då helt ointresserade av brösten och vägrade dia så det var en lättsam avvänjning. Jag hade nog planerat att amma under ca ett år men jag har svårt att tro att jag skulle ha fortsatt längre än så.
Hur andra gör (amma länge, inte amma alls) är helt deras ensak och inget jag vill lägga värderingar på.
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

Jag håller helt med dig, även gällande mitt eget barn.

Han är 9 mån nu, och jag skulle tycka att det vore jätteskumt om han kom krypandes och klättrade upp i mitt knä för att rycka i tröja/BH.

Nästa barn, om det blir något, kommer jag att känna likadant med.
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

Jag håller helt klart med dig!
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

Inget av mina barn har kommit och dragit i mina kläder och krävt tutte.
Det har varit en del av morrongoset, eller kvällsgoset, eller om de behövt lite extra närhet.
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

Inte något direkt svar på frågan, men jag blev ammad tills jag var 8 månader då framtänderna började krypa fram och jag bet mamma :p
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

Ja, alla har ju olika åsikter kring amning.. Alla gör ju precis som de vill, men jag håller med dig, efter 1 år känns det väldigt avlägset att jag kommer amma min kommande bebis.
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

Ettan i ett år, tvåan i ett och ett halvt, trean och fyran i två år var.



Angående känna avsmak över ammande barn tycker jag det är hämmat och låst. Vad handlar de äckelkänslorna om egentligen? Är vi så otroligt sexfixerade att vi glömmer vad brösten är till för egentligen, eller ska jag skriva också? När man ammar är brösten superbra matförpackningar, resten av ens livstid som vuxen är de skitbra och kul att ha vid sex.

Precis som Cillas barn, har mina när de varit två ammats morgon och kväll, och har aldrig kommit och slitit i tröjan för att få tutte. Tror de har varit nöjda med den närhet de fått.
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

Nja, men tycker ni att det är ok att amma 8 åringar? Även om dom kanske inte behöver mjölken så kanske det är mysigt med morgongos och trygghet?

För mig är ett barn över 1 år inte längre ett spädbarn och har då blivit en "liten vuxen". Och ja, jag är säkert en hemsk människa som tycker det ser äckligt ut.
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

Jag håller helt med dig, även gällande mitt eget barn.

Han är 9 mån nu, och jag skulle tycka att det vore jätteskumt om han kom krypandes och klättrade upp i mitt knä för att rycka i tröja/BH.

Nästa barn, om det blir något, kommer jag att känna likadant med.

Men Bebben, du har väl över huvud taget inte ammat ditt barn om jag minns rätt, har för mig att du inte kände att du klarade det, eller har jag fel?

Min son är 1 1/2 år och gräver visst efter "tutten" i min tröja ibland och nöjer sig ibland med att hålla istället för att amma. Han är ju ett litet barn, ser inte något osmakligt med det alls. Jag tror visst inte jag kommer att amma när han är 8 som någon annan skrev.

Kan berätta en kuriosahistoria. När min pappa var 3 år (1946) var hans mamma på sjukhus eller något sånt. Han var yngsta barnet och på den tiden ammade man ofta länge. Han var över hos grannen och granntanten hade ett litet barn som hon ammade (vet ej hur gammalt det barnet var). Min pappa hade tittat på henne och sagt "Jag blir så sugen på tutte", varpå granntanten sa "Kom, det finns för dig också" och så hade han fått amma hennes andra bröst. Han var 3 år och inte hennes barn. Jag tycker det var en oerhörd god, oegoistisk och socialt kompetens handling av henne att ge min pappa den trygghet han längtade efter då hans mamma var borta. Inte ett dugg äckligt även om han var 3 år och jag antar att jag inte själv kommer att amma så länge. Tror att många hade en mycket friare och sundare syn på sådant förr.
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

Tycker att det helt klart är upp till var o en hur länge man kan tänka sej att amma, ser inget osmakligt i att andra ammar tills barnen är 2-3år, men jag kan inte alls föreställa mej själv amma så länge. Får väl se hur det blir när bäbis kommer (bf i sept) och amma vill jag absolut om allt funkar som det ska, men känner just nu att nån amning mer än max 1år blir det inte.
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

Nja, men tycker ni att det är ok att amma 8 åringar? Även om dom kanske inte behöver mjölken så kanske det är mysigt med morgongos och trygghet?

För mig är ett barn över 1 år inte längre ett spädbarn och har då blivit en "liten vuxen". Och ja, jag är säkert en hemsk människa som tycker det ser äckligt ut.

Nej du är igen hemsk människa, men du drar på rätt så stora växlar... Jag tycker inte att en ett åring ska gå i skolan, men det kanske du anser? Eftersom en 1 åringen är samma sak som en 8 åring? Och som jag har skrivit tidigare, innan jag hade ammat så hade jag oxå lite åsikter om att det var lite "konstigt" men nu när jag har haft en liten tuttgris som har vägrat att äta är jag grymt tacksam över att ha kunnat amma honom så länge. Annars hade jag nog haft mer panik och skapat en matsituation som hade kunnat leda till problematik runt mat och ätande. Nu är det något som är roligt och enkelt!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 367
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 190
Senast: Liran
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 309
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 254
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Kamera i stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp