hur länge ammade ni era barn??

Sv: hur länge ammade ni era barn??

Jag undrade faktiskt mest hur länge ni som ammar tex era 2 åringar tycker det är ok att amma?

Och som sagt, jag vet inte alls hur jag ställer mig till den frågan efter att jag själv fått barn.
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

*knapplån

Jag kan inte fatta hur man kan kalla två-, treåringar småvuxna. Inte ens tonåringar är vuxna!

Med att vara vuxen följer ett stort ansvar. Det blir läskigt om vi börjar kräva att små barn ska ta ansvar för vuxensaker.

Jag får väldigt negativa vibbar av att höra någon kalla ett barn vuxen.
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

Men sluta vara sån dramaqueen. Jag skrev inget om att små vuxna ska betala räkningar och städa huset.
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

Jag annade påjken i en vecka och tösen i 4 dagar. Kan bara tillägga att ingen av dom är sjuka ofta eller allergiker.
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

Jag skrev inget om att små vuxna ska betala räkningar och städa huset.

Det var inte främst räkningar och städning jag tänkte på. Pedofiler använder gärna ordet vuxen när de pratar om barn. För att du inte ska missförstå vill jag verkligen understryka att jag inte tror att du är pedofil!!!! Men jag tänkte att du kanske ville veta varför jag reagerar starkt på ordet vuxen när man pratar om små barn. Det kanske finns fler som gör den kopplingen. Kanske inte. Men jag skulle i alla fall ha letat upp ett bättre ord.
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

Nej, pedofil är jag inte någon ynka procent överhuvudtaget. Däremot hade jag valt ordet "barn" istället så hade det förmodligen blivit reaktioner som: "Men kors i det höga taket! Det är BARN vi pratar om, klart dom ska ammas! :eek:
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

Fast du väljer väl inte formulering efter vilka reaktioner du vill eller inte vill ha? Formulera vad du känner/tycker och låt folk reagera som de vill, tycker jag.

Jag håller med dig om att det blir en tydlig skillnad mellan en bebis och en ettåring. I engelskan finns ordet "toddler". Vi har för stort hopp mellan bebis och barn tycker jag. När jag pratar om min 14-månaders säger jag fortfarande ofta bebis, fast jag egentligen inte tycker att han är en bebis. Men om jag säger "mitt barn" låter det som om han vore sju, åtta år.

Vad gäller amning tycker jag att folk kan ha sina personliga gränser för när det känns bra/inte bra att amma - utan att det har något med bebis/barn/vuxen att göra. Jag antar att många grundar sin "amningsgräns" på barnets storlek eller ålder, eller förmåga att röra sig (t ex gå, dra i tröja o s v) eller kommunikativ förmåga (att barnet kan prata). Men det är ju ändå inte riktigt samma sak som att säga att barnet är bebis eller barn (eller småvuxen). Dessa färdigheter kommer ju olika tidigt för olika barn.
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

Jag undrade faktiskt mest hur länge ni som ammar tex era 2 åringar tycker det är ok att amma?

Och som sagt, jag vet inte alls hur jag ställer mig till den frågan efter att jag själv fått barn.

Jag har slutat nu, Fredrik blir två i augusti. Jag slutade främst för att jag inte längre orkar vakna på nätterna, flera gånger. Och för att känna mig mindre låst, men det har inte varit så stora problem, jag hade nog kunnat fortsätta amma på morgonen, men jag vill inte.

Och jag kan hålla med Havreflinga att det fattas ett ord om småbarn barn, koltbarn har varit en benämning tidigare, men det är väl ingen som använder. Men toddler tror jag är från 18 mån för att vara lite petig... ;)
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

För mig är ett barn över 1 år inte längre ett spädbarn och har då blivit en "liten vuxen". Och ja, jag är säkert en hemsk människa som tycker det ser äckligt ut.


Barn över ett år är definitivt inte små vuxna. Se till att umgås lite med barn., så märker du snabbt det. :D

Du är ingen hemsk människa, Skulle aldrig kalla någon det efter ett uttalande på internet. Men någon slags hämmnning eller låsning, eller oerhörd sexfixering tänker jag att du har eftersom du tycker det ser äckligt ut när barn diar.
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

Jag undrade faktiskt mest hur länge ni som ammar tex era 2 åringar tycker det är ok att amma?

Så länge barnet och mamman vill! Som med alla småbarnsaktiviteter finns det inget stort barn som vill hålla på med det när de blivit tillräckligt stora. Det löser sig automatiskt. Jag har aldrig sett eller hört talas om amning som pågått så länge så det kan börja kallas sjukligt eller stört. Dvs att mamman har ett sjukligt behov att binda ungen till sig eller nåt.

Det äldsta barn jag sett ammas var en fyraåring. Och ja, jag tyckte det såg märkligt ut, men absolut inte äckligt! Mina barn var så pass självständiga vid den åldern att det var helt otänkbart med den typen av kontakt.
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

Jag ammade Thea tills hon var 7 mån, sista månaden bara natt och morgon och kvälls ammning, började ge välling istället och då sov hon bättre så jag slutade helt, hade kunnat fortsatt men eftersom hon inte blev helt mätt och då vaknade vi båda och fick störd nattsömn så då slutade vi.
Hon saknade det lite i början men nu så fort hon ser en välling flaska blir hon helvild och vill ha...så det känns rätt.
Hon är idag snart 8 mån.

Känns skönt också att sluppit läckande bröst, mina läckde nästan hela tiden och de var inte så trevligt, då de läckde igenom ilägg, behåar och tröjor hela tiden.
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

Jag valde faktiskt det ord som jag ansågs passade bäst och skulle skapa minst hjärnsläpp i tråden. Det är väl klart att alla människor försöker underlätta för andra att förstå i forum? Det det inte finns någon form mimik eller kroppsspråk?

Jag står fortfarande för att över 1 år så är det "småvuxna", dvs inga spädbarn längre. Och nej, jag kan inte be om ursäkt för mitt ordval, för det är ju så jag ser det. Men som vanligt på "Förälder" så är det ju katastrofalt att man inte kan uttala det som det ska, rätt ord vill säga. Jag är säker på att 99% av resterande förstod vad jag menade med småvuxna, och inte små vuxna som ska ta ansvar.

Och jag tycker ändå att även (för att dra lite större paraleller så att du förstår) om en mamma ammar sin 7 åriga flicka för att det "känns" bra så är det ändå inte helt ok. Dvs över 1 år, där ser inte jag det som "ok". Men som jag sagt flera gånger, jag har själv inga barn och kanske ändrar uppfattning.
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

Barn över ett år är definitivt inte små vuxna. Se till att umgås lite med barn., så märker du snabbt det. :D

Du är ingen hemsk människa, Skulle aldrig kalla någon det efter ett uttalande på internet. Men någon slags hämmnning eller låsning, eller oerhörd sexfixering tänker jag att du har eftersom du tycker det ser äckligt ut när barn diar.

Och du kan bedöma att jag inte umgåtts med barn? Jag är själv stora syster åt 2, syster och broder. Har flera kusiner, flera vänner som har småbarn. Dessutom har jag, hör och häpna, sommarjobbat på ett dagis! :eek:

Och jag är inte heller oerhört fixerad, inte heller har jag någon låsning. Jag vet ju flera mammor, pappar, ickeföräldrar som känner likadant.
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

Alltså. Jag var inte det minsta spydig när jag uppmanade dig att umgås med småbarn.

Jag trodde uppriktigt du hade noll erfarenhet av umgänge med barn med tanke på dina åsikter.

Och så fortsätter jag hålla fast vid att det är hämmat, låst och fixerat att tycka det är äckligt med ett, låt säga dryga året gammalt barn som ammas.

Exakt VARFÖR är det äckligt? Kan du jämför med något annat som är äckligt?
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

Nej, jag har inte gjort det alls, men det är inte för att jag tycker att det är äckligt med amning. Däremot vet jag ju nu hur pass stor och försigkommen en 9 månaders är, och MIN son visar bestämt vad det är han vill ha. Hade han ammat hade han säkerligen försökt få fram tuttarna själv, men som det är nu med riktig mat och välling så tar han helt enkelt det han vill ha om han kan nå det.
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

Men om du tycker att mina åsikter kring detta tyder på lite umgänge med barn så kan man fråga hur det går ihop med en tre-barnsmamma som tycker likadant?

Jag tycker att det är osmakligt just för att det faktiskt inte är ett litet spädbarn längre. Lika osmakligt som det blir när amning förekommer högre upp i åldrarna. Det blir "märkligare" och "äckligare" ju äldre barnen blir. Ingen här kan väl ändå tycka att det är ok att amma en 9 åring? Det är samma princip för mig, bara att jag har lägre "toleransnivå" ;)
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

kl

Skriver under anonymt nic eftersom jag skäms...


jag har aldrig tyckt det är konstigt eller äkligt att se någon amma.
jag skulle amma mina barn så länge det gick


Men

jag mår otroligt dåligt över att amma min dotter, känner mej äcklig, smutisig, känns allt annat än musigt och narturligt.
Tyvärr.
har en månad kvar sen slutar jag för gott då är hon sex månader.
 
Sv: hur länge ammade ni era barn??

Starkt av dig att ändå amma din dotter trots att du känner så :bump:

Minns en tråd här för ett tag sedan då användaren inte skulle amma sitt barn p.g.a att hon inte ville visa brösten, hemskt sätt att tänka :(
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 368
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 190
Senast: Liran
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 309
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 254
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Sortera plast?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Kamera i stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp