Hur kräsen ska jag vara?

E

Emil77

Hej!

Jag är i skrivande stund på jakt efter en ny hund och har efter en tids funderande kommit fram till att det är schäfer jag vill ha. Har de senaste veckorna spenderat många timmar framför datorn läsandes på uppfödares hemsidor, scrollandes på avelsdata och skummande på diverse forum. Jag har nu en handfull uppfödare som jag fastnat för. De verkar föda upp hundar som jag tror mig vara ute efter och alla verkar mycket seriösa och fantastiskt trevliga.

Nu till mitt problem....

Höfter och armbågar!!

Precis som titeln säger så vet jag inte riktigt hur kräsen jag ska vara på det här med lederna? Har sett en kombination som på pappret ser väldigt trevlig ut från en uppfödare som jag dels fått rekomenderad för mig och dels har ett ansett namn inom bruksschäfern. På hanens sida ser allt bra ut så långt jag kan se, någon enstaka c höft långt bak vad jag kan minnas, men på tikens sida ser det lite värre ut. 5 av 9 i hennes kull har antingen en c höft ,en 1a på armbågarna eller både och.
Tiken i fråga har haft en kull själv där alla blev fria både fram och bak.

Vad säger ni? Är jag för petig om jag väljer att hoppa just den här kombinationen på grund av detta?

Jag vill ju så klart få hem en så frisk hund som möjligt men jag vet ju också hur det ser ut hos schäfern. Kollat på många uppfödare som sagt och de ligger nästan alla på ungefär samma procent vad gäller lederna, ca 70-80% fritt. Samma gäller den uppfödare som jag sett kombinationen hos.

Jag kan för lite om vad som ärvs ner och hur för att jag ska kunna besluta det här själv känner jag. Kommer prata med uppfödaren själv så klart men känns bra om man hade kunnat få lite synpunkter utifrån först av folk med lite mer på fötterna vad gäller schäferavel.

Tack på förhand!

Sv: Hur kräsen ska jag vara?

För det första, vad ska du ha hunden till?

Ang kombinationen och tiken så är det ingenting jag hade nappat på. 5 av 9 "drabbade" valpar är alldeles för mycket, och har hon det i sin kull är sannolikheten stor att hon nedärver problemen också. Med en hane som nedärver god hälsa väldigt dominant så kan det generera i en fri kull, absolut...men varför ta chansen?

Jag hade satsat på en kull med betydligt bättre hälsoutsikter. Det är inte svårt att hitta åtminstone på brukssidan så jag ser som sagt ingen anledning att ta en valp från den tiken och öka risken för en valp med ledfel.

ligger nästan alla på ungefär samma procent vad gäller lederna, ca 70-80% fritt. Samma gäller den uppfödare som jag sett kombinationen hos.

70/80 fritt är ganska lågt tycker jag. Det är ingen slump att vissa uppfödare har betydligt bättre hälsostatistik än andra, de vet oftast vad de gör.

Tanken är ju att hunden ska jobbas med inom brukset.

Jag tycker inte att jag hittar kombinationer där både hälsa och mentaliteten tilltalar mig lika mycket samtidigt, och helst vill jag inte behöva kompromissa på någon av delarna. Har du tankar om "friska" kennlar (du verkar ju känna till några?) så skicka gärna pm kanske?

Är tacksam för alla tips om kennlar el. kombinationer där hälsan ser fin ut.

Tanken är ju att hunden ska jobbas med inom brukset.

Jag tycker inte att jag hittar kombinationer där både hälsa och mentaliteten tilltalar mig lika mycket samtidigt, och helst vill jag inte behöva kompromissa på någon av delarna. Har du tankar om "friska" kennlar (du verkar ju känna till några?) så skicka gärna pm kanske?

Är tacksam för alla tips om kennlar el. kombinationer där hälsan ser fin ut.

Finns massor med kennlar som lyckas med både och inom schäfer.

Beror på vart i landet du bor och hur långt du kan tänka dig åka så kan jag rekommendera lite sköna kennlar.

Tja jag bor i göteborgsområdet men kan tänka mig att åka långt för rätt hund och hälsa tillsammans med bra mentalitet kommer gå före bekvämligheten att ha uppfödaren nära.

Tja jag bor i göteborgsområdet men kan tänka mig att åka långt för rätt hund och hälsa tillsammans med bra mentalitet kommer gå före bekvämligheten att ha uppfödaren nära.

Du tänker rätt. Leta över hela landet. Jag vet inte om man får skriva ut namnet, men det finns en intresseförening för schäferuppfödare/ägare med inriktning mot bruks/arbete. Goggla så hittar du nog den. Det kanske är något att börja med, även om det inte är någon garanti för att man får sin drömhund.

Du ska vara så kräsen du vill.
Kompromissa inte på ngt utan köp en valp först då du verkligen tror på kombinationen.
Man kan juha otur att få en med tex höftfel ändå, men om man är så noga man kan att välja från en förväntat bra kombination har man ju ändå gjort vad man kan.

Jag hade backat. Har du en hund med ledfel så spelar det ju ingen roll hur bra mentalt den än är, är det allvarliga fel så går ju inte hunden att arbeta med ändå.

Finns, som sagt, kennlar som lyckas att få med båda delar. Jag själv kollar mer på kombinationer än kennelnamnet och trevlighetsgraden på uppfödaren men vet man vilka kennlar man ska kolla på som har bra resultat så har man ju en början iallafall. Det finns ju några bruksschäfrar som föds varje år och det är ju lite svårt att hålla koll på alla planerade kullar ;)

http://www.svenskbruksschafer.com/ är nog vad springer menar, borde ju vara lika OK att länka till den sidan som till rasklubb. Använder man den sidan för att titta på kombinationer och kolla uppfödare är det ju lite lättare att sålla iallafall, slipper du halka in på en massa hemsidor med exteriörtypen.

Först och främst ska jag tacka för svaren!
Bra svar från er alla...

men

Vill förtydliga ett par saker bara som kanske inte riktigt framgick av mina tidigare inlägg, jag blir lite otydlig ibland.

Uppfödaren som jag skriver om är en känd uppfödare inom bruksvärlden, de har bra statistik på lederna i övrigt och mig veterligen ett väldigt bra rykte.
Hade varit enklare att förklara om jag kunde peka ut kombinationen men det gör jag inte dels därför att jag tror att det strider mot Bukefalos regler men främst därför att jag inte vill ge den här uppfödaren någon dålig publicitet överhuvudtaget, jag är inte här för att kritisera deras avel eller svärta deras namn på något sätt helt enkelt.

Tror att alla uppfödare jag tittat på finns på http://www.svenskbruksschafer.com/ och jag vet att den kennel som det är tal om gör det. Någon exteriöruppfödare har aldrig varit aktuell.

Tittat bak i tikens träd ända till hennes mor och farföräldrar och deras syskon och där finns inga konstigheter alls, det är bara just den här kullen som hon kommer ur som sticker ut.

Så...

Nu kanske bilden blev lite klarare :)

Om du vill kan du skicka kennel och kombinationen till mig privat kan jag kolla på det.

Får jag en inblick vad du letar efter för typ av schäfer.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag är fortfarande på jakt efter den rätta valpen/kullen. Rasen är Isländsk fårhund som är en väldigt frisk ras, men det förekommer...
Svar
8
· Visningar
1 352
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 877
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 324
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 342
Senast: calm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar