Det är väl ingen som har sågat travarna?Ja, det är olika vad man är ute efter. Hur snabb utveckling exempelvis.
Liksom det är olika vad man uppfattar som "slit".
Och nej, jag försöker verkligen inte övertyga dig om att rida travare.
Och jag försöker inte påstå att travare har "samma" förutsättningar som "halvblod". För det har de inte.
Jag tycker att det är snällast mot TS att belysa flera aspekter av frågan utan att direkt "såga" travarna.
För som sagt, de är ofta väldigt bra hästar även om de har svårare för sig i exempelvis dressyrridning.
Dock tror jag i ärlighetens namn att de har onödigt dåligt rykte utifrån att de personer som köper "gammal travare" sällan är de personerna som har högst träningsambitioner.
Dock framför allt kallbloden, som ju många gånger har lättare för sig än varmbloden.
Kallblod var ju dock TS inte intresserad av.
Har någon sagt att det är dåliga hästar? Inte vad jag har läst.
Men TS frågar ju specifikt kring travare för dressyr. Jag tycker dessutom det har lyfts in flera aspekter, och sen får ju TS avgöra vad som blir rätt i hennes fall.
Och det handlar ju inte om dåligt rykte. Att människor med träningsambitioner inte väljer travare säger ju något, helt enkelt att de flesta människor som har ambitioner om att utvecklas inom dressyr vill ha en häst med förutsättningar för dressyr. Travarna har inte förutsättningar för dressyr, oavsett hur härliga hästar de är.
Sen kan man ju välja travare ändå, men då gäller det att man innan inser vad man väljer och vad man väljer bort.