Alltså jag är i grunden dressyrryttare men har mest tävlat hoppning då jag åtminstone som barn/ungdom tog kritik dåligt. Jag vill fortfarande rida dressyr potentiellt tävla lite i lätta klasser. Men framförallt ha en trevlig ridhäst med bra huvud. Jag blir 35 och har haft häst mellan 15-31 har ridit in några egna och hjälpt till på försäljningstall i tonåren. Jag har tidigare ridit på LA nivå i både dressyr och hoppning. Jag är alltså en glad amatör och relativt medioker ryttare.
Jag inser att ett halvblod har samma driftkostnader men är det helt fel att kolla på annat i det här fallet en varmblodstravare.
Nu har jag inte läst andras svar här men jag kan villigt erkänna att jag köpte en varmblodstravare just för att de är billiga.
Sen är de oftast trevliga i skallen med.
Jag hade ett halvblod som kostade mig endel och att äga ännu mer. Därför när allt inte gick som planerat och jag sålde henne för ett rejält underpris hade jag inte plånbok till ännu ett halvblod. Sen ska jag vara ärlig och säga att jag var trött på hispiga, ohanterade hästar och jag vill mest rida i skogen. Rider även dressyr och just för travarna behöver man ha tålamod och ende kunskap.
Jag valde att köpa en ung individ som inte startat. Från ett proffsigt stall där de sköter hästarna exemplariskt.
Jag väljer även en viss typ som inte tenderar att passgå eftersom jag tycker det är lättare att få en bärig häst när den inte ger mig extra gångarter.
Det är en process som man som sagt får ge tid. De med lång rygg t.ex har svårare i ridningen, enligt mig. Fördelar är även att se till att munnen är fin, det ska räcka med en mjuk hand och i början har du mycket använding av rösten då de oftast är lärda att lyssna på den.
Av förklariga skäl är de som inte ridits engelsk stil innan ovana vid vikthjälper, så det är något man även kan behöva lära in.
Jag kan skriva massor men ska inte göra det tänkte jag fråga om du undrar nått!
Jag har haft 2st egna och ridit in/till ett par i mitt liv.
Ignorera ryttaren som drar hästen i munnen