(Förlåt, nu fortsätter jag vinkeldiskussionen)
Men, alltså
@Fiador ; jag förstår nog inte riktigt. Menar du målet är att alla raser egentligen ska se likadana ut? (Som en "optimal" häst?) Eller att de har/ska ha vissa olikheter, men att det bara är muskulära skillnader samt skillnader i färg? Och att dessa eventuella olikheter inte har att göra med vad för typ av arbete de förväntas prestera? Och att skillnaderna inte gör att hästarna är bättre på att prestera det som de har fördelaktig fysik för och sämre på annat?
Eller har den "optimalt byggda hästen" förutsättningar att bli bäst/prestera bäst i allt? (Trava fort, hoppa högt, maximal samling etc)
Lägger in några bilder (random från google) med följande fråga: Menar du att skillnaden i utseende hos dessa hästar (vilka även somewhat illustrerar generella skillnader/eftersträvansvärda utseenden hos olika raser) endast beror på muskler/träning, färg etc? Inget i skelettet? Och att OM det är "skelettskillnader", så är dessa enbart avvikelser från det optimala som alla raser strävar efter? (dvs att alla egentligen ska se lika ut?)
Om vi kan hålla diskussionen på en sansad nivå så ska jag försöka förklara.
Diskussionen om vinklar började med att några påstod att vinklarna bak är specifika för en dressyrhäst och att travhästar inte har dom vinklarna. Alla vinklar och proportioner har betydelse, men nu håller jag mig till bakdelen som ju var själva orsaken till diskussionen kring vinklar.
Vinklarna bak, dom har med skelettet (strukturen) i bäckenet att göra. För dom vinklarna finns det optimala vinklar, optimala för alla hästar oberoende av typ/ras/prestation. Vinklarna i framförallt bäckenet och bakbenen har stor betydelse för hållbarhet och prestation, oavsett prestation. Ju mer påfrestning, desto större betydelse. Både en dressyrhäst och en travhäst kan komma att utsättas för stor påfrestning här beroende på vilken nivå dom används och båda kommer att behöva ha optimala vinklar för att prestera till fullo. Och igen, optimala vinklar är universella, fysikens lagar råder för alla typer av hästar och avvikelser från detta ger sämre förutsättningar oavsett.
Om vi tittar på vinklarna på dina bilder, vad ser du?
Jag ser att alla dina bilder visar hästar med hyfsat likartade optimala proportionella vinklar. Det finns avvikelser så klart, för ingen häst är perfekt (finns ingen sån på denna planet vad man vet), men ingen av hästarna på dina bilder har några särskilt stora avvikelser med avseende på vinklar. Dressyrhästen och fullblodet har något längre mer sluttande bakdel, vilket ju ger mer kraft och prestationsförmåga både för påskjut och bärkraft. Men ingen jättestor skillnad där heller. Den översta hästen är väl den som skiljer sig mest, långa ben, liten kroppsmassa, lite svankryggig och rakt kors, men det kan också bero på hur den är uppställd, samma gäller Friesern, den ser ut att ha lite väl raka bakben. Det är viktigt att dom står i balans när man gör bedömningen.
Så vad är det då som skiljer på dina bilder?
Vad är det som skiljer dressyrhästens skolade vinklar och travhästens oskolade vinklar?
Det jag hävdar är att det inte har med "vinklarna" (dom strukturella) att göra, för dom vill man ju ha korrekta/optimala och proportionella på alla hästar.
Vinklarnas förmåga att sträckas och böjas har ju sen bara att göra med muskler och ligament och träning. Mentalitet och hästens arbetsvilja har också stor betydelse.