Hur kör man in en häst?

D

Destiny

Hej,

jag undrar hur ni gjort när ni kört in era unghästar?

Har ni tagit hjälp av tränare eller gjort det själva??:confused:

Själv tänker jag ta hjälp eftersom jag inte har så stor erfarenhet av detta, men tar gärna emot tips!
 
Sv: Hur kör man in en häst?

Hej,

jag undrar hur ni gjort när ni kört in era unghästar?

Har ni tagit hjälp av tränare eller gjort det själva??:confused:

Själv tänker jag ta hjälp eftersom jag inte har så stor erfarenhet av detta, men tar gärna emot tips!

Jag har aldrig tömkört eller longerat en häst innan men har själv lyckats lära min 2 och ett halvt åring det - utan hjälp. När jag tagit hjälp av någon har det bara gått åt pipsvängen. Men nu när vagnen skall på känner jag att jag måste ha någon som iallafall kan vara med när det är dags, jag har aldrig kört en häst heller. Man kommer långt med sunt förnuft om hästen har tillräckligt med tillit till en men det kan bli farligt om jag inte vet vad jag håller på med när vagnen skall på, hästen kan ju göra sig riktigt illa. Om man skrämt hästen en gång, då kanske det blir svårt att få den lugn igen.
 
Sv: Hur kör man in en häst?

ta hjälp


om hästen en gång blivit rädd är det svårt att få ur det då behövs "proffs hjälp"..

om häste en gång skenat ir dragit av nån anledning kommer dom på att det går att göra det !!! kan va svårt att få ur det från dom då behövs oxå "proffs hjälp"!!!


tro mig jag vet:eek: har själv varit med om en ordenklig olycka trots att jag hade en van person med mig:cool:
 
Sv: Hur kör man in en häst?

Ta hjälp av tränare som är van vid att köra in.

Vi gick/går en kurs med våran 2,5-åring på 10 gånger. Har fyra gånger kvar och nu har han gått stabilt med däck på båda sidor i krumelurer utan att bry sig ett skvatt. Det lades stor vikt vid att dra däck på en sida just för att etablera ett bra förtroende för att dra och bli tömkörd så, känns bra att ha ngt att gå tillbaka till om det går lite snett i framtiden för han känner sig helt trygg med det.
 
Sv: Hur kör man in en häst?

Vad drar ni däcken i? Bröstsele med enbart draglinor/kättingar i däcken?

Bara nyfiken!
 
Sv: Hur kör man in en häst?

Han har haft lånad loksele och så drog vi först med rep sedan med slang till däcken. Fästa med ett halvt balsnöre för att gå av vid selen om hästen skulle bli rädd och dra till. Vad föredrar du?
 

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 036
Senast: Tora
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
856
Senast: Kakis
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 706
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp