Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har läst på, men verkar också råda lite delade uppfattningar...@detordnarsig Jag googlade "importerad bil nackdelar" och jisses vad det kom fram grejor....
Läs på lite innan du köper så du vet vad du ger dig in på. Det är alltid vettigt att vara informerad.
Exakt hur gör man för att pruta då?Självklart ska man pruta när man köper bil. Det går inte alltid att få ner priset i kronor men man kan få dem att skicka med grejer eller fixa vissa saker. Jag har fått med vinterdäck, fått dem att tona rutor, fått bilen nybesiktigad även fast besiktningperioden inte gått ut och en del annat. Senaste bilen fick de rekonda om för jag var inte nöjd med hur det var gjort och det fixade de utan tjafs.
Hade gärna tagit med mig nån bilkunnig, men nu har jag inte nån sån person i min närhet eller som kan följa med, tyvärr.Jag hade inte köpt osett, och särskilt inte för en sån summa. Jag vill provköra den specifika bilen, jag är långt ifrån duktig på bilar men vet vilken körupplevelse jag vill ha. Kikar under huven lite själv men framförallt tar jag med mig någon som vet mer vilka frågor som ska ställas till säljaren beroende på vad man ser på bilen. Jag vill gärna se serviceboken och däcken också.
Med det sagt så hoppas jag köpa bil för 130-140k i år, hittills har min dyraste bil gått på 15k. Så jag kanske är extra nervös därför![]()
Exakt hur gör man för att pruta då?
Man frågar vad de kan göra på priset. De kommer givetvis säga att de inte kan göra så mycket och då får man ju säga att man är intresserad, men har en budget på tex 200.000:- och så får de komma med ett motbud. Min erfarenhet säger mig att bilhandlare är lättare än man tror. Sista bilen jag köpte prutade säljaren 20.000:- med sig själv utan att jag ens sagt någonting. Sprillans nya takräcken och vinterdäck hängde med också. Samt en riktig recond innan leverans.Exakt hur gör man för att pruta då?
Hur fick du reda på att t ex spindellederna och drivaxlarna var dåliga då? Sånt upptäcker man ju inte själv i normalfallet.Den enda gången jag kan tänka mig att köpa en bil osedd är om det rör sig om en sprillans ny bil och jag provat exakt samma modell innan. En begagnad bil skulle jag aldrig köpa osedd. Många bilhandlare tar folks bilar i inbyte och säljer dem vidare utan att verken göra någon ingående kontroll eller reparera bilen. Det blir alltså upp till köparen att kontrollera bilen och själv upptäcka eventuella fel. Ingen bilhandlare kommer att ärligt peka ut alla fel och brister på bilen oavsett vad de försöker ge sken av. Du har dock alltid konsumentköplagen i ryggen vilket är en fördel med att handla från bilfirma kontra att köpa av privatperson. När jag köpte min nuvarande bil var det både fel på AC'n, den behövde byta spindelleder, drivaxlar fram samt bromsbelägg runt om. Säljaren fixade AC'n och resten bekostade jag själv. Provkörde grundligt innan köp och var därmed beredd på att det fanns saker som behövde fixas på bilen redan innan jag betalade och kunde då också förhandla om priset med stöd i att bilen behövde fixas. Att skriva papper, betala fullpris och sen få en massa otrevliga överraskningar som man i efterhand skulle ha prutat på priset för är inte kul.
Drivaxlarna (kardanknutarna) hör man ofta om man kör sakta och svänger tvärt. Spindelleden känner man om den glappar när man hissat upp bilen, jag bytte själv på min förra bil, gjorde som stod i manualen och det gick bra.Hur fick du reda på att t ex spindellederna och drivaxlarna var dåliga då? Sånt upptäcker man ju inte själv i normalfallet.
Ett klassiskt symptom på dåliga spindelleder är ett kluckande ljud när man kör på ojämn väg eller över gupp och drivknutarna känner man ofta genom att bilen vibrerar onormalt mycket när man gasar på (innre drivknut) eller att det knackar och låter när man svänger i låga hastigheter (yttre drivknut).Hur fick du reda på att t ex spindellederna och drivaxlarna var dåliga då? Sånt upptäcker man ju inte själv i normalfallet.
Ja, men det är inte säkert att man hittar ojämna vägar och gupp när man provkör och inte så sannolikt att man får möjlighet att hissa upp bilen hos bilhandlaren.Ett klassiskt symptom på dåliga spindelleder är ett kluckande ljud när man kör på ojämn väg eller över gupp och drivknutarna känner man ofta genom att bilen vibrerar onormalt mycket när man gasar på (innre drivknut) eller att det knackar och låter när man svänger i låga hastigheter (yttre drivknut).
Gör man ordentliga självtester när man provkör och är lite uppmärksam så kommer man ofta märka om det är något som inte står rätt till. Att man inte kan sätta fingret på vad det är, är en annan sak, men man kommer långt med att bara känna att något inte stämmer. Man behöver absolut inte hissa upp bilen för att upptäcka sånt. Fartgupp finns det rätt gott om numera om man kör in till närmaste tätort och att köra till närmaste parkering och köra i snäva åttor är inte speciellt avancerat, inte heller att hitta en lämplig raksträcka och gasa lite så man känner hur bilen beter sig. Att gasa upp, köra snäva svängar, bromsa ordentligt osv tycker iaf jag ingår i en basic provkörning och är något alla med körkort klarar av.Ja, men det är inte säkert att man hittar ojämna vägar och gupp när man provkör och inte så sannolikt att man får möjlighet att hissa upp bilen hos bilhandlaren.
Jag pratar alltså om defekter i köpa bil-sammanhang.
Jag har köpt från bilfirma som ligger nära.Jag har aldrig köpt från firma innan, enbart privat. Bilarna jag tittar på är av nyare årgång, många har varit leasa de och säljs nu när de lämnats tillbaka. Känns som en fd. leasing borde vara välskött eftersom det annars kan bli dyrt. Men jag kanske tänker fel där?
Jag har provkört modellen
Min nuvarande bil ska lösas in. Jag vill och behöver först få pengarna från den innan jag köper ny. Och då blir det svårt med att ta mig för att kolla på bilen tyvärr.