Hur köpa man en sadel i Sverige?

Status
Stängd för vidare inlägg.
1

13zbk

Hej,
jag har problem att jag masta skaffa en sadel till mina häster.

Jag gjorde detta redan tva ganger. Då gick det till så her:

- en gang var det i Polen. Jag körde 50 mil med häst till en sadelmakere, som pysslade omkring 1/2 timme på hästen. Sen fick jag sitta på olika sadel. Omkring 6 veckor senare betalade jag omkring 8000 SEK och hadde nagot som fungerade mycket bra och hollade i 11 år.

- en annan gang var det i Tyskland när en bekannt skaffade sadel. Han ringde till ridsportbutiken. En kille kommde med en jättetympig maskin som vägade en helt del. Han laggde på en sadelpad, kopplade detta till laptop och började styra. Efter 4 dager kom han tillbacka med omkring 15 sadler som matchade sin passform bäst. Datorsadelpad komplades på igen, provridning av fyra sadler - 8000 SEK och ingen problem.

Nu ska jag skaffa en sadel här. I stan har dom ridsportbutiker i Leksaksaffairen och kansche 12 olika sadler. Hur hitta jag en som passer till min häst? Har ni tipps?
 
Sv: Hur köpa man en sadel i Sverige?

Var kommer du ifrån ursprungligen?
Dina utprovare låter bättre än våra :D
 
Sv: Hur köpa man en sadel i Sverige?

Jag kommer från Tyskland men har bodd i en flertal olika länder.

Jag ringde just nu Bole och ställde samma fraga. Svar: Väl saddeln efter storleken av ryttaren, vi har modeller som passer dom flesta häster... låter lite märkligt...
 
Sv: Hur köpa man en sadel i Sverige?

Ta kontakt med en sadelutprovare - helst en som inte är bunden till ett specifikt märke och prova flera olika sadlar så får du hjälp att hitta något som passar!
 
Sv: Hur köpa man en sadel i Sverige?

Håller med om att det är ett rent helv-te att försöka köpa sadel i Sverige. Har men en häst som inte är "normal" är det enormt svårt och man får ju knappt provrida i en sadel utan ska helst beställa från en katalog och hoppas att det funkar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

1
Träning Hej, jag har nyligen köpt häster i Polen. För att hämta dom har jag gjord en rundringning på flera ställen och hyrd en hästsläpp. Jag...
Svar
1
· Visningar
884
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp