Hur köpa in varor till butik??

W

Wild_thing

Hej alla!

Undrar om någon kan hjälpa mig?
Jag är i startgroparna för min egna ridsportbutik. :bump:

Har hittat en lokal så nu vill jag starta upp snarast innan den rinner mig ur händerna.

Vart vänder jag mig för inköp av varor?
Är det generalagenter i Sverie, beställer man direkt från "märkena" sig själva eller finns det grossister?

Snälla, snälla ni som driver butiker eller kanske vet ändå hjälp mig :love: , jag börjar få lite brått!!

Kramar Lollan

(ja, självklart har jag min firma klar... :) )

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur köpa in varor till butik??

Du måste ju börja med att kontakta grossisterna, vilket du borde gjort innan du skaffade lokal och nästan tom även innan firman.
En del grossister säljer bara för minimisummor vilket kan ge dig ohyggliga utgifter i och med att du måste hålla rejäla lager. Källquist, Globus, Equalityline, Willab_hansbo är några av de grossister som finns i Sverige.

Du måste hos de flesta grossister visa att du har en rörelse, alltså en registerad firma. Har du gjort det ännu annars är det hög tid.

Ja, det var just grossisterna jag var ute efter. Måste ju veta att de är de jag skall kontakta för att kontakta dem.
Har inte "tagit" lokalen då jag inte är färdig ännu, det skulle jag ju aldrig ha råd med. Men man måste ju börja ngnstans eller hur...
Och jag har min firma klar som jag skrev, registrerad alltså + att FA-skattesedelsansökan ligger hos skatteverket och väntar poå at åka tillbaka till mig, så visst har jag kommit igång alltid!

Men är det av dem man köper då?
När man går in på deras sidor verkar det som vem som helst kan beställa av dem?? Alltså inte bara reggade firmor, har jag fel (antagligen).

Den ena svara att jag i princip skall ha kontaktat grossisterna innan jag har skapat min firma, den andra att jag måste ha firman för att visa att jag har en rörelse... :confused:

VET ni hur jag skall göra eller gissar ni?
Hur gjorde ni, har ni rörelser?

I många fall kan man även som privatperson beställa direkt från leverantören, men det skiljer sig i pris. För återförsäljare har ett annat pris än konsumenten, för att bli ÅF måste du skicka in regbevis samt F-skattesedel.
Du får ta kontakt med respektive företag och höra hur och var de vill ha pappren till sig, och det är kanske även så att du måste fylla i papper från grossisten.

Förr hade Källqvist ett rabatt system, vilket innebar att ju större belopp man köpte för desto större rabatter fick man. Hur detta funkar idag vet jag inte, men det får du säkert reda på vid konstakt. Undvik de företag som styr inköpen till ett visst belopp, åtminstone till en att börja med. Börja bara med sådant som det finns efterfrågan på, och sen får du öka på succesivt. Akta dig för att ligga på stora lager, idag kan man beställa varor som ej finns i lager och ha dessa inom 1-2 dagar i butik.

Lycka till

Vänd dig till dem jag nämnde och berätta din situation så skall du se att du får hjälp. Hoppas det går bra för dig! :-)

Swevet och PIAB är grossister som säljer till "alla" men vissa saker måste man vara antingen företagare eller veternär för att få köpa.
Det är ju två olika företag som säljer olika typer av saker, men det är så att säga samma "ledning" och lokaler.
Klart prisvärda även för "vanliga" djurägare med skadade djur.

De flesta grossister kräver att du ska handla för minst mellan 25000-75000kr.i din första order alltså. Vissa grossister vill tom bestämma vilka grejor du ska ha.

När jag för ca 10 år sedan startade en ridshop så ville en grossist att jag inte bara köpte av deras populäraste varor som tex hjälmarna. En annan tog upp beställningen men levererade inte varorna under motiveringen att dom inte godkänt mig som kund. En tredje vägrade sälja med motiveringen att det redan fanns en affär som sålde deras grejor i samma kommun. ( Detta sista var ett solklart brott mot lagen, en leverantör får bara vägra leverans om de inte har kapacitet att få fram grejorna...)

Sedan så är det jättesvårt att få lönsamhet eftersom de stora i branchen pressar priserna enormt.

Täcken tex hööks sålde täcken billigare än vad jag kunde sälja dom i butiken (bucas) eftersom med moms och frakt till mig var täckena dyrare för mig att köpa än vad Hööks sålde dom för till kunderna.

Fast om man köper 200 täcken direkt från fabrik får man ju bättre priser än en liten nystartad butik som har råd att köpa in kanske 10 täcken åt gången.

Jag lade ner efter 3 1/2 års kamp att få lönsamhet. Efter denna tid började allting att gå jämt upp. Men vem vill arbeta helt gratis?

Så jag stängde butiken och har fortfarande tex massor av borstar etc nerpackade. Typ i 15 år till har jag diverse förbrukningsartiklar....köper tex inte en borste!

Hoppas du nu inte blir helt nedstämd! Men var beredd på att branschen är stentuff och att Hööks troligen öppnar filial i din närmaste tätort precis när du kommer igång.

PMa gärna mig så får du uppgifter om vilka grossister som är bra och vilka som är jobbiga,

/KT

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka