Sv: Hur kommer det sej att vissa hästar bli så "heta"
Använder ditt citat som exempel att spinna på, men det är egentligen allmänt riktat.
Het och stressad är två helt skilda saker för min del. Tyvärr brukar många ekvivalera stress med att hästen är het, och det tycker jag inte stämmer alls.
i många fall rör det sig även om en obalans mellan häst och ryttare - hästen blir "het" endera för att den blir stressad av ryttaren, eller för att det helt enkelt finns brister i grundutbildningen eller hjälpgivningen hos ryttaren, dvs hetheten är egentligen en olydnad.
Ja, det är det här som gör att det blir så svårt att prata om det, att det finns så många olika definitioner av - och uppfattningar om - vad ett ord verkligen betyder. Det är därför jag hellre väljer att prata om energinivå än att tala om heta, stressiga eller nervösa hästar - men inte heller det blir helt rätt eftersom energinivån är föränderlig och lika väl kan vara ett resultat av yttre faktorer som av hästens inneboende natur.
När det gäller ordet stress till exempel, så finns det 5-6 helt till delvis olika definitioner av det - och alla är accepterade som "rätt". Inom psykologin menar man ofta att stress är allt som får oss att reagera, och begreppet saknar helt värdeladdning, d.v.s. ordet stress står inte för något varken positivt eller negativt. Men de flesta idag länkar ihop stress med för mycket att göra, övermäktiga krav, oförmåga att säga nej, rädsla eller att befinna sig i ett tillstånd av kamp- eller flykt, vilket också är en helt riktig och accepterad definition.
En häst som är lättstressad behöver alltså, precis som du säger, inte alls vara het. Även den lugnaste häst ibland kan bli stressad. Det är samma sak med begreppet lugn och lata/sega hästar, som många anser höra ihop, men lugn behöver inte betyda långsam. En häst som är lugn i psyket kan ändå vara både framåt och uppmärksam. Het däremot är en förkortning av ordet hetsig. Med en verkligt skicklig ryttare i sadeln ser en energisk häst inte ut att vara otålig och het, eftersom de två ändå samarbetar och lyssnar på varann. Det är först när kommunikationen inte fungerar som ryttaren brukar klaga över att hästen är het.
I mitt tycke är en “het” häst en energisk häst som ryttaren av en eller annan anledning inte riktigt klarar av. Det kan bero på energinivån i sig, dålig utbildning/uppfostran av hästen bakåt i tiden, smärta som hästen försöker springa ifrån, överutfodring, bristande ridteknik och erfarenhet hos ryttaren (att ryttaren tex med sin hjälpgivning snarare stressar/hetsar upp hästen mer än vad som var avsikten) osv. Därför tycker jag inte att het och stressad är två
helt olika saker, utan att det finns ett visst släktskap. När den energiska hästen blir het befinner den sig, åtminstone i mitt tycke, snarare i ett tillstånd av stress än i ett tillstånd av lugn och harmoni. Den typen av stress jag då tänker på behöver dock inte nödvändigtvis vara av negativ karaktär. Hästar kan säkert, precis som vi, känna sig positivt laddade, uppspelta och taggade inför vissa uppgifter och situationer. En stressad häst behöver inte vara het, men är den het under ryttare är den, enligt min uppfattning, också stressad - oavsett om stressen ifråga är positiv eller negativ och vad den beror på.