Hur komma ur låg form?!?

Mearas

Trådstartare
Jag tycker att framåt neråt sökningen numera funkar väldigt bra på pållen, vilket den inte gjorde innan. Ryggen är rejält upphöjd och hon arbetar på bra bak.
Trots den mycket tydliga höjningen av ryggen så är hon framtung.

Kan tillägga att denna ryggaktivitet blev en följd av att jag tränat mkt på min sits och försökt forma (raktikta/böja/framåt nedåt mm)
henne oberoende av handen.

Hur går jag vidare med formen?
Eller är jag på helt fel spår?
:confused: :o :confused:

Sv: Hur komma ur låg form?!?

Just fasen med framåt-nedåt är belastande på framdelen. Nu när det fungerar bra för dig är det dags att du börjar titta på skolorna, därigenom kommer du aktivera bakbenen och succesivt flytta belastningen bakåt.

Undvik att försöka resa upp hästen i formen, det kommer sannolikt bara resultera i att du får henne att sänka ryggen igen.

Lycka till!

Framtung som i vaddå?

Har du framåt-neråtsökningen så börja lek med kluriga övningar - skolor tex eller övningar inspirerade av skolor (flytta bogar, flytta bakdel på olika linjer), med samma sökning till handen. Inte samma form nödvändigtvis, men sökningen. Lek med att kunna placera bakbenen lite varstans, "precisionsrid" bakbenen. Viktigt att hästen svarar på din skänkelhjälp och samlar sej för den - inte skjutsar på mer bakom sej för den.
Ju mer du kan "rida bakbenen" - i början i skolor men sedan också vid rakriktning (läs; samling), desto mer på bakdelen kommer hästen bli och formen framtill blir bättre och bättre. Under förutsättning att sökningen framåt hela tiden finns där.

Det låter som om du har ett bra utgångsläge.

En häst ska ju inte bli framtung av att jobba i lång och låg form. Den ska lära sig att kontrabalansera. Dvs lika mycket som den sänker huvudet - lika många kilon som den blir tyngre fram - ska den bli tyngre bak. Du måste alltså lära den att lägga sin vikt bakåt när den tar ner huvudet. Lättast att göra i halt.

Kom hit vetja, så kan jag visa! Jag har gjort detta mycket på min egen kuse. :)

Man gör allt ur den låga formen, den behöver man inte arbeta bort utan man petar in lite bakben, gör lite halva steg o.s.v.och då blir hästen "hög" just under de stegen men sen när man går ur det så återgår den till sin låga form.

Till Jegra och Evis

Framtung som att hon inte lyfter sina framben tillräckligt mkt. Kruxet är ju att hon svarar väldigt bra för skänklarna, men inte med att sätta sig utan att skyffla in bakbenen längre in under sig. Jag filmar mig själv rätt ofta och ser det tydligt.
Alltså jag får rätt reaktion men det blir ngt slags halvtramp utan samling.
Övningar jag pysslar med nu är tempoväxlingar, försöka rätta framdelen efter bakdelen och därmed göra henne rakare. (hon går nämligen lite bananaktigt),Galoppfattningar
och öppna.

Senast ändrad:

Förstår hon halvhalter? Går de igenom hela vägen ner till bakhoven?

Till Djurjouren och Dreamer

Faktum är allt mina halter blir jättebra nu för tiden, rätt så satta och jämna med alla fyra benen. Så det är nog en riktig tanke du har. Ska fortsätta med mycket halter.

Ang låg form, jo så tänker jag också och hon får en jättefin form just ex svag öppna men sen dyker hon ner i marken med huvudet när vi går ur den. Är det normalt?
Jag har väldigt svårt att vara stabil i händer och överkropp just i djupdykningarna.
(annars också ska jag väl tillägga) = pannkaka med formen.

Tack för era svar allihopa!

Njae, halter förstår hon bra så tillvida att hon gör bra halter. Halvhalter med tanke på att hon ska sätta sig aningen, resulterar i att hon ökar bakbensaktiviteten men utan att sänka sig bak. !?!

Att vara stabil kan du ju öva med en kompis. Sätt dig på sadelbock, be en kompis agera häst och ställ henne/honom i andra änden av tyglarna. Gör dig själv stabil, tänk dig att du är en staty som INTE rubbas. Du bestämmer var du ska vara, det gör inte hästen. Be din kompis-häst öka "draget" i tyglarna långsamt och känn var du måste stabilisera. Du ska inte dra bakåt förstås, men bli en cementvägg som hästen inte får rubba.

Du kan också öva på att ta en lång handduk och sätta först bakom axlarna. Dra framåt med händerna, samtidigt som du isolerar muskler i överkroppen för att hålla emot. Känn vilka muskler som gör dig stabil. Låt handduken vandra neråt till bh-bandet. Gör samma sak. Aktivera muskler! Träna!
Därefter tar du midjan, sedan runt rumpan. Alla dessa muskler behöver en god ryttare.

Du har fått goda tips från Carmenzita.

Ang att bara skyffla in benen under kroppen, visst är det möjligt - men jag ser sällan detta som att det ska vara ett problem om hästen faktiskt lyckas BÄRA UPP på sina bakben.
Skänkeln påverkar inte den bärande fasen, skänkeln kan bara påverka bakbenen medan det är i luften. Den bärande fasen måste man påverka på annat vis. Tex genom sitsen.

Som jag ser det handlar det helt enkelt om att hitta de övningar som just den hästen behöver.
Kanske kan det vara så att skolor på serpentiner hjälper just dej och din häst att hitta samlingen - dvs där den bär upp vikt på vinklade bakben. Kanske behöver den tvära mer, kanske den måste tvära mindre (oftast brukar det vara det sistnämnda) i skolorna. Kanske den måste lösgöras ytterligare mha allehanda skolor och framförallt byten dem emellan (fast detta ingår ju i att kunna rätta framdelen efter bakdelen visserligen).

Kanske har den andra problem i kroppen som du inte kan lösa från ryggen, eller så har du andra problem som du måste lösa innan du sitter upp.

Några tankar!
För att återkomma till grundinlägget så tror jag inte alls du är på fel spår :-)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 033
Senast: Nirvana
·
Dressyr sorry, det är långt... Jag har en inriden 4-åring som jag håller på att sätta igång och har lite frågor kring detta som jag hoppas kunna...
Svar
2
· Visningar
916
Senast: Ridaranka
·
Träning Överdriven och lite ironisk överskrift men lite hur jag ska få vår ponny att komma framåt neråt och söka stöd på bettet..Han är ganska...
2
Svar
26
· Visningar
3 305
Senast: skuggi
·
Ridning Hade Equiterapeuten ute häromdagen då jag under en längre tid känt att hästen inte använt bakbenen utan haft dem mesta vikten fram...
Svar
19
· Visningar
3 006
Senast: Tjockisina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama