Hur komma till rätta med foderstat?

Sv: Hur komma till rätta med foderstat?

Du frågar mer än vad den vise kan svara på...

Jag skulle anta att det är en mix av båda sakerna. Om man ger en stor giva direkt kan jag tänka mig att hästen reagerar mot den höga proteindosen i sig. Annars kan man ju tänka sig att de reagerar mot just sojan eller snarare något ämne i sojan.

Jag har försökt forska lite men i mina foderböcker står det väldigt lite om just soja. I "bibeln" står bara sex rader... Vad där bl.a. står är att soja är en bra källa till selen! Men ingenstans kan jag hitta några värden på det utan bara de vanliga Mj, smbrp, Ca, P och Mg är med i fodermedelstabellerna. Dåligt Planck!

Sökte även lite på nätet men inte heller där hittade jag några värden på selenet i sojan. Nu har jag ringt till Lantmännen och fick som svar att de har inte selen med i analysen då fodret egentligen tillverkas för grisar... Ska skriva och fråga på SLU:s hemsida för nu jäklar vill jag veta!
//marti

Corax skrev:
Ja då är det bara att styra upp nått. :) När passar det?

För dig tar jag mig tid när som helst!!!
;)

Jobbar i helgen, men det är ju på gården...
Har du vägarna förbi så skicka ett sms.
:)

Nu har jag suttit och "lekt" i hippocampus för att se vilket selenvärde på soja de har i sitt foderprogram. Men det blev jag inte riktigt klok på...
Matade in 0,1 kg soja och fick tilldelat 0,1 mg selen då borde ju 1 kg soja innehålla 1 mg eller hur men icke. När jag matar in 1 kg så får jag tilldelad selen på 0,2 mg. Fortsätter med 2 kg = 0,4 mg, 0,5 kg = 0,1 mg selen...
//marti - som fortsätter forskandet...

Ja det här blev ju mycket intressantare än jag tänkt mig. ;)

Anledningen till varför jag frågar är att hästen upenbarligen har känslig mage men än vet jag inte vad det beror på.
Hon har haft torrskållor till och från sen i somras och för knappt en månad sen kom de tillbaka och så fick hon lymfangit i ett ben. Allt detta kopplade veterinären till magen.
Nu får hon mag/tarm-balans (hur länge ska man ge det? Tills burken är slut??)samt att hon fick en liten kur med kortison.
Genast så försvann lymfangiten och nästan alla skållorna.

Ja jag vet inte om det HAR med fodret att göra... Men det är en tanke. Så jag ska hålla koll på ev. små skållor för då börjar jag tro att hon är proteinkänslig.
Tänkte med detta att det var lika bra att slänga på en dl på en gång så får man en reaktion... eller inte.

Om hon är känslig vete fanken om du verkligen ska ge soja... Kraffts Proteinpellets tillverkas av potatisprotein som är snällare mot magen. De är ju iofs betydligt dyrare per kg ca 12 kr mot sojans ca 4 kr men då du bara behöver ge 0,25 kg så kanske det ändå är OK.

Men då måste jag (du?) räkna om mineralerna.
//marti

Jag vill kolla om hon reagerar först...
Skållorna borde dyka upp inom ett par dagar i så fall.
Skulle vara så typsikt. Hur gör man då liksom?

Kanske vore idá att prata med SLU om dom kan ta blodprov å grejer. :smirk:

Du är rar du. :)

Jag vet inte riktigt hur helgen ser ut. Ska få lite hjälp i ridhuset i morgon men har ingen aning om tiden än.
Annars kan nån dag i veckan funka. Ska bara iväg med hästen nån dag.

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 550
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 610
Foder & Strö Sitter och räknar på foderstat åt mitt Varmblod, normalpreserande, äter glatt men behöver nog rätt mycket för att hålla hull. har inte...
Svar
0
· Visningar
945
Senast: Rouise
·
Foder & Strö Jag håller på att bli tokig, för det första är jag värdelös på att göra foderstater men försöker mig på detta via ett program men jag...
Svar
8
· Visningar
2 994
Senast: Mariaauto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits