Hur kom ni in på fälttävlan?

quintess

Trådstartare
Har hur mycket frågor och funderingar som helst egentligen. Är helt ny på detta område men har för snart ett år sen köpte en häst som visat sig vara bra på detta område. Så var ska man börja? vad ska man göra respektive absolut inte göra :angel:
Finns det några läger, tränare ni rekommenderar etc.
Hur kom ni själva in på fälttävlan?

Skriv gärna eller pm:a mig och berätta. :idea:

Sv: Hur kom ni in på fälttävlan?

Jag vet faktiskt inte varför jag fick för mig att börja tävla fälttävlan :p Ingen annan i min klubb gjorde det, men jag lyckades få med mig några andra och åka på träningar och ta kortet när jag var tretton. Då hade jag redan längtat läänge :D
Sen var jag på ridresa på Irland och hoppade bara en massa terräng hela veckan, då hade jag bestämt mig för att jag absolut skulle fortsätta med fälttävlan :p
Min ponny var inte så bra på fälttävlan tyvärr, hon tyckte det var läskigt i terrängen så det blev bara några debutant. Sen på storhäst har det blivit mer :)

På ditt förbunds hemsida brukar det stå olika tränare, ring till någon du tycker verkar bra och fråga. Eller till en klubb där det finns en bana och hör när de ska ha träningar. Det är bara att säga att du aldrig tränat terräng innan så sätter de dig i en bra grupp :)

jag började när jag va på tränings läger i drssyr hos en tränare vars dotter höll på med fälttävlan. Jag fick prova hoppa lite terräng på dotterns SM ponny o föll direkt. Då testade dagen efter på min egen ponny o det gick galant!.:rofl: Då va jag 13 år och har hållt på med det sen dess:D

Jag tror de är viktigt att verkligen ta de lungt o känna sig säker i början, inte bli för ivrig och testa allt på en gång. Ta de lite i taget, börja med lite småhinder och skritta genom vatten o så. sen bygg på långsamt. det ska va kul i början både för hästen o ryttaren och då får de inte bli för svårt:D

Jag måste tipsa om Uffe Johansson som har haft läger i leksand! Han är verkligen superbra! Nu har han kurser och träningsläger på runstens gård och det är jättefint o hoppa där! olika svårigheter o Uffe är jättebra med både orutinerade hästar och ryttare!
lycka till!

Tack för tipsen och kul att läsa hur ni själva kom in på detta. Fler får gärna skriva.. :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 417
Senast: Thaliaste
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
850
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 870
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
904
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar