Hur koka linfrö?

hej. jag har kokat linfrön till hästar där jag jobbade förut. Och vi tog 1 dl linfrö och 2-3 dl vatten tror jag det var sen fick det koka så det blev slemmigt sen så fick det svalna sen gav vi det till hästarna. Vi kokade det dagen innan hästarna skulle äta det.
 
vi hällde i linfröna i vattnet innan det börjat koka.. vet inte om man ska göra så men dom vi jobba hos sa det.. :smirk:
 
Att ge hästen linfrö är inget man skall göra om man inte vet hur det skall kokas. Okokt linfrö är som många vet och som redan står skrivet här, farligt för hästen. Man bör alltså koka linfröet åtminstone 20 min. När jag gav min häst linfrö kokade jag det i ca. en timme, vilket jag blev informerad om av en kvinna som jobbar med detta. Rikligt med vatten alltså och när detta sedan är kokat skall inget "vatten" finnas kvar. Ett annat tips som ofta är billigare och enklare, dock kanske inte lika bra, är att köpa krossat linfrö som man blötlägger i kallt vatten.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 972
Senast: CaisaCax
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 139
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 190
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 295
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp