Hur koka linfrö?

Alexandra_W

Trådstartare
Hur ska man koka linfrö? Står här med 9 kg linfrön, och dets tår att man ska "koka 1-2 nävar linfrö med 1 liter vatten så det blir ett slem som får svalna och sedan ges till hästen".

Ser man när det är 'lagom' slemmigt eller hur vet man hur länge man ska koka?

Det var lättare med linfröpellets :devil:
 
Tsss, inte trodde jag att DU var en feg gammal gubbe? Kom igen nu? ;)

I med fröna i kallt vatten? I med fröna i kokande vatten? Koka hur länge som sagt?
 
I med fröna i hett vatten (jag brukar ta det precis när det kokat upp) och låt sedan stå tills det svalnat. Rör lite då och då så kommer du se när vattnet blir slemmigt. Ge ALLT guck till hästen. Klart! ;)
 
som sagt, varför göra det svårare när det finns pelletter

För det var önskvärt att få det där 'slemmet'. Att jag gav pellets var ju för jag ffa ville ge fölet linfrö och hon skulle hellre DÖ än äta något som är blött, och kan ju tänka mig vad hon skulle tycka om något SLEMMIGT ;)

Men nu är det valacken det handlar om och slammet är det som efterlyses, och då föll pelletsen. (Den SKA enligt uppgift bli slemmig om man blöter den, men jag ger hellre billiga hela linfrön som slemmar ordentligt än dyr pellets som jag inte tror på slemmar lika mycket)
 
Det räcker som skrivet med att slå hett vatten över, det blir tom slemmigt av kallvatten men man ska ju "ånga" bort de ev cyanidväten som kan bildas i skalet.
 
Nu har jag hällt 1 l kokande vatten på 2 nävar linfrö, och det har svalnat. Men ska jag slå bort det överflödiga vattnet?
 
Det ska inte bli något vatten över allt ska bli till slem. För att vara helt säker att få bort all blåsyra ska linfröna koka i 20 minuter....om du vill kan du blanda det med lite vetekli och servera ljummet. Min pålle tycker det är smaskens speciellt om det är lite sirap/melass/honung i eller vitlök... :rofl:
 
Det blir väl inget överflödigt vatten? Om du kollar och rör runt lite så kommer du se att det blir slem av alltihop! Ge allt till hästen, jag brukar blanda det med betforen.
 
Det blev inte slem av alltihop. Nu gjorrde jag som någon sa och slog kokande vatten på dem och tog av det hela från plattan. Och när det svalnat var det linfrön (skal?) och slem i botten och så rejält med överskottsvatten ovanpå. Visst vattnet kanske var liiite halt, men samma konsistens som just vatten.

Får prova koka 20 minuter istället då, men det som händer då är ju att överskottsvattnet kokar BORT (förångas).
 
Det låter som mycket vatten. Jag tar 1,5 liter kokande vatten till två deciliter vardera av betfor, kli och linfrö. Då sväller ju betforen ganska mycket också. Det blir i alla fall en härligt slemmig röra. :d
 
Jag blev rådd att ta 1-1,5 dl hela linfrön och 3-4 dl vatten och koka i ca 40 minuter! Det skulle vara en lagom portion (per dag?) till stor häst.
 
Tyckte hästen det var gott då???

Näpps, men han vänjer sig, han är alltid kinkig första dagarna till nytt foder. Jag blandade ut det med korn och då gick det ner.

Han var likadan första gångerna han fick linfröpellets, sorterade ut det och tyckte det var blä första dagarna, efter några dagar åt han det ensamt (dvs utan att det var böandat med annan mat). SÅ ge det ett par dagar så vänjer han sig, tror det är den slemmiga konsistensen han tyckte var lite annorlunda.
 
jag brukar ta en lien "dutt" med den mängd linfrö som de ska få på kväll, koka upp vatten vattenkokarn och hälla det på linfröna.. då ångar "det farliga" i fröna bort, och jag ger den det när det har svalnat.

fuknar helt okej! :banana:
 
Linfrö ska INTE kokas, då förstörs inte de giftiga ämnena i fodret, på med hett vatten (80-90 grader) och servera när det svalnat. :D
 
Hur kan de inte förstöras genom att kokas....innan de når kokpunkten kommer de dessutom upp till 80-90 grader...
Jag har alltid hört att linfrön ska kokas och jag vet ingen häst som har tagit skada av det.....
 
tycker att "nävar" är ett ganska diffust uttryck...

Jag kokar iaf 3 dl linfrö (2 hg) i 2 liter vatten i 15-20 minuter, det blir jätteslemmigt :cool:

(du ska inte hälla bort någonting)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 972
Senast: CaisaCax
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 139
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 183
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 295
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp