Hur knäppt kan det bli?

ghost

Trådstartare
Jag läste i senaste numret av B-tränaren (som jag oftast tycker är en B-tidning men det får man ha överseende med) en annons på en icke godkänd hingst som löst licens.

Det som var lite humor var att det stod att den skulle ha kostat 155000 kr men att den kostar 2000 kr.

Förmodligen när det är en hingst som inte blivit godkänd? Jag antar att han har otillräckliga prestationer men vad sjutton???

Själv tycker jag att det är rätt oseriöst att annonsera på ej godkända hingstar (oavsett ras) men marknaden lär väl sanera sig själv när det gäller travet? Dessa hingstar lär väl knappast få så många ston?

Sv: Hur knäppt kan det bli?

Oj, vad var det för hingst? Det har jag missat. Hittar inte mitt ex av B-tränaren.

Håller med. Tycker det är väldigt oseriöst att annonsera ut en icke godkänd hingst. Fattar inte vitsen med att göra det överhuvudtaget. Men som du säger, Ghost, de lär inte få så många ston eftersom avkommorna inte kan registreras i 1A.

När kom det sista numret??

Senast ändrad:

Idag finns väl inga "ickegodkända" hingstar ?? Eller?
Hittar heller inte mitt ex

Nej, det heter inte så längre. Men poängen är ju att avkommorna inte får registreras i 1A.

Nu hittade jag den :D

T om min hingst är ju "bättre" och dessutom får avk reggas i A1 :bump:

Jag hittar alla andra tidningar - Häst & Ryttare, RST:s tidning, Travhästen och till och med Lantbruksmagasinet. Men inte B-tränaren. Helt otroligt. *muttrar*

Nu får någon PM:a mig och säga vad hingsten hette. :)

Ja det finns ju som sagt inga "icke godkända" ..dessa som står med är väl avelsvärderade, men man får ju betäcka med vadsomhelst men hamnar i olika grupper då...om t ex nån ville betäcka med min hingst så skulle dom bli uteslutna ur många lopp, uppf premier o premielopp ( tror jag)

Det har varit ändrat så många ggr nu de sista åren...

Ja det finns ju som sagt inga "icke godkända" ..dessa som står med är väl avelsvärderade, men man får ju betäcka med vadsomhelst men hamnar i olika grupper då...om t ex nån ville betäcka med min hingst så skulle dom bli uteslutna ur många lopp, uppf premier o premielopp ( tror jag)

Det har varit ändrat så många ggr nu de sista åren...

Jag kallade honom "icke godkänd" för att han är avelsvärderad nån gång och fått avslag från nämnden.

Ska du sätta ut din på annons för 150 000 då? :angel:

De har ju löst licens till honom, angående reglerna för stamboken har jag noll koll men visst var det en "1A"-logga på annonsen?

Han måste ju ha skrivit fel o menat 15 000 :D

Såg "loggan" och visst står det 1A på den....Jag kan heller inte reglerna

Ps...min hingst kostar 300 000 :p

Hej hej. Ursäkta, men hur får man B-tränartidningen? Jag är tränare ju!!! (ej aktiv just nu)

Jag vet inte men är du aktiv och kanske är med i ån b tränarförening ?
Är du inte aktiv tränare så har dom ju inte din adress....tror jag att det kan vara så

Clipper Mack som det gäller är avelsgodkänd av STC sedan 1995. Han vann kungapokalen någon gång i forntiden och då passade man antagligen på att avelsvärdera honom.

Han har inte så många avkommor men alla får starta i alla lopp som premielopp och liknande.

Det var nog menat som ett försök till humor i annonsen att man tänkte ta samma pris som Viking Kronos...Troligen eftersom hälften av alla avkommorna gått under 1.17 (sedan att det inte var speciellt många avkommor är väl en annan femma ;)

Sedan om det i längden är rätt hingst att avla på det vet man ju aldrig...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka