Hur klipper ni era hästar?

Sv: Hur klipper ni era hästar?

*kl*

förra året klippte jag sista gången såhär:

(ser lite dumt ut med det stooora huvudet, men han har även så tjock päls på hela huvudet att han skulle se så rolig ut om jag klippte halva)

i år klippte jag desto mindre, så kan han gå naken tidigt på våren (om jag inte ändrar mig och klipper allt igen ink. halva benen)

I höstas klippte jag bara en halklippning, alltså snett över magen bara. Sen lite senare så klippte jag hela, men jag lämnade benen och halva huvudet. Brukar låta huvudet vara oklippt men den här hästen hade så mycket hår på huvudet.

om hästarna är klippta även på halsen nyligen, använder ni halstäcke utomhus då? funderar på hur jag ska göra med min häst nämligen..

såhär blev pålle klippt denna vinter:
_8jan09018.jpg

han har varit oklippt typ hela sitt liv tidigare, men han är igång så mkt nu o blir svettig så det är lättare att ha honom klippt. :) vi spårklippte för att inte behöva täcka så mkt.
klippningen blev väldigt ojämn.. :angel: men min faster har typ bara klippt kossor tidigare. :p (jag vågade inte pröva att klippa..) men ska nog ta ut en kompis som kan jämna till det lite :D :bump: då klipper vi nog lite mer på halsen o kanske halva huvudet, han har så himla mkt päls där.

Klipper som Kratus, fast sparar hela frambenen. Inte speciellt vackert, men funktionellt för oss :p

ni med helklippta hästar rider ni med ländtäcke hela tiden då?

Jag rider med ländtäcke när det är mer än -7 grader, underkylt regn eller kraftig blåst. Annars rider jag utan.

Jag brukar försöka ha hästarna otäckade en liten stund varje dag för att de ska få vädra pälsen ;) De står otäckade inne i stallet en stund, medan de äter kraftfoder och jag mockar tex. Men de får naturligtvis inte bli kalla och frysa!

Jag tyckte att den var ganska rolig, jag menar att jämföra min travare med en svårklasshäst :rofl:

:rofl: Kan bara hålla med!

Kan för övrigt se veterinärens min framför mig om jag skulle ringa honom och säga att måste komma ut och droga min häst för att jag vill klippa henne på huvudet... :D (Ang kommentaren att om hästen inte vill bli klippt kan man ju droga den)

Din häst är jättefin! Jag trodde inte att det var en travare, hade nog gissat mer på halvblod :laugh: (därmed inte sagt att det är något fel på travare)

Det var en av de charmigaste hästarna jag sett på länge!

om hästarna är klippta även på halsen nyligen, använder ni halstäcke utomhus då? funderar på hur jag ska göra med min häst nämligen..

Jag har haft mitt sto i 10 år och alltid haft henne helklippt (förutom när hon var dräktig och gick på lösdrift) och hon har aldrig behövt halstäcke tidigare. Igår stod hon dock och skakade trots att hon var varm under täcket. Halsen kändes lite kall, så jag tippar på att det är därför hon fryser. Halsen på hästen alstrar mycket värme, ungefär som våra huvuden. Hästen min har aldrig frusit förut, men hon är ingen ungdom längre och fryser kanske lättare just därför. Hon har fri tillgång på hö i hagen och det var "torr" kyla dvs ingen blåst eller nederbörd.

Men rent allmänt brukar hästar i regel klara sig bra utan halstäcke. Är det väldigt kallt kan man ge lite mer grovfoder istället ;)

Det är inte så lätt att klippa hästar för första gången, men jag tycker det såg bra ut ;) Det är skönt att slippa stå och vänta i 2 timmar på att hästen ska torka efter ridturen :angel: Det känns dessutom lite elakt att tvinga hästen att genomföra ett träningspass iklädd dunjacka (=oklippt häst)

Hahah :D Är det en travare? Det hade jag då aldrig gissat!

Jo, jag lovar. Han är en travare :D Det finns en frysmärkning under den där tjocka manen :crazy: (som jag just kom på att jag skulle ha klippt igår :angel:)

Din häst är jättefin! Jag trodde inte att det var en travare, hade nog gissat mer på halvblod :laugh: (därmed inte sagt att det är något fel på travare)

Tack... Jag brukar få höra den kommentaren och jag tar absolut inte illa upp :laugh: Tycker om både travare o halvblod :idea:

Jag har "marsvinsklippt" kallblodet, dom andra är oklippta då dom inte används.
Han har kvar pälsen under magen.

Nu kanske inte alla bryr sig om hur svårklass hästar är klippta. För vissa går hästens välmående före fåfänga!
Tycker var och en ska få göra som de vill utan att andra genast ska klanka ner på dem! Synd för detta var en trevlig tråd annars.

Har delklippt min i år. Har haft helklippt också men han är så frusen av sig så detta har funkat bäst.
Klipper min shettis på våren/ försommaren av samma anledning som någon annan gjorde. Släpper inte björnpälsen som hon ska.

Senast ändrad:

varför kallas de för marsvinsklippt? är det för att en del marsvin har en färgad krage? :rofl:

Mitt hårtroll blir helklippt under vintern.

Klipper kroppen, iår har han päls kvar på huvudet och hela benen. Annars har jag klippt halva benen.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 854
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 108
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 277

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vegansk efterrätt?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat