Hur klipper ni era hästar?

Sv: Hur klipper ni era hästar?

jag helklipper, men bara halva benen och ingenting på huvudet. sparar även en liten fyrkant på ryggen.

Vad roligt att du tyckte att han blev fin :) Jag har haft annan klippning om vintrarna förut men eftersom han har haft hud problem så blev det så här...

Nej, han är inte rädd om huvudet men eftersom jag bara hade en klippmaskin (modell större) så lät jag huvudet vara...

sänker ju verkligen helhetsintrycket av hästen iallafall. kolla på alla svårklasshästar. där finns nästan ingen som har oklippt huvud. so what om hästen är rädd om huvudet, droga den.
Tycker definitivt inte det är det viktigaste. Smaken är ju som baken... Och som TS skrev, denna tråd är till för att få se hur olika människor klipper olika hästar, inte för att kritisera hur folk klipper! Personligen klipper jag min häst av funktionella skäl INTE för utseendets skull. Du skulle förmodligen smälla av om du såg hur lurvig min häst är på huvudet. Men han fungerar lika bra att rida fast han har ett lurvigt huvud och lurviga ben och är lika glad ändå! ;)

Jag tyckte att den var ganska rolig, jag menar att jämföra min travare med en världscuphäst :rofl:

Håller med! Däremot jätte fin häst du har, har absolut inget emot travare men han såg verkligen fin ut i kroppen för att vara en. :bow:

funderar på att klippa mitt sto på nytt o helklippa eventuellt
ni med helklippta hästar rider ni med ländtäcke hela tiden då?

Jag brukar rida fram med ländtäcke + filt, men när vi är uppvärmda så tar jag av det iaf om jag befinner mig i ridhus. Är det mycket kallt så tar jag bara av filten.

Shettisen är helklippt men halva benen & halva huvudet är kvar. Tycker personligen att det är jättefult att klippa hela ansiktet & det känns inte så bekvämt för totton. Klipper ändå halva ansiktet då han fick svamp där & i öronen för att han svettades så mycket. Han har inte så mycket hår i ansiktet, men massor på ganascherna. Klippte med sax ur öronen för att få in luft. Skulle gärna klippa benen oxå med tanke på hur mycket smuts som fastnar i den 20 cm långa pälsen han har från knäna & ner, men eftersom benen är små & maskinen är stor så vågar jag inte. Plus att han är toksöt med sina små "stövlar". Ser bara tjock ut när benen blir så tunga. I övrigt står hans namn på rumpan!:love:

En av de andra ponnysarna är oxå helklippt, men med halva ben & ansikte kvar & en liten "padd" på ryggen & så ett hans namns första bokstav på rumpan.

Sista hästen är jaktklippt, alltså halva halsen, halva huvudet & hela undersidan. Alltså ligger som ett täcke. Hela benen kvar. Detta pga att han fick kolik förra vintern för att han blev kall, men han svettas för mycket för att vara oklippt.:bump:

Jag brukar rida fram med ländtäcke + filt, men när vi är uppvärmda så tar jag av det iaf om jag befinner mig i ridhus. Är det mycket kallt så tar jag bara av filten.

okey men om ni rider ut i skogen eller på vägar så har ni ländtäcke/filt?
har ofta ländtäcke på ute i skogen o så. fast hon är filtklippt

KL

Täckesklipper mitt fullblod, det räcker för att han inte ska svettas, och håller honom samtidigt varm och go utan att man behöver överdriva täckandet.

ang. ländtäcken: om man har pälsen kvar över rygg och kors så behövs inte länd täcke i normalt vinterväder när hästen rids dvs är i rörelse under arbete, det har blivit totalt överdrivet. Jag använder länd täcke om det är nederbörd och jag ska rida ut, samt efter ridpasset då jag skrittar av, inget mer. Hela tanken med att spara rygg och kors är just att man då inte behöver vara så rädd för kylan.

jag har tävlingshästar o står i ett stall med unghäst-grand prixhästar
vi klipper allting på hästarna.
huvud,ben,kropp rubbet.. spar inte någonstans.
just för att dom ska få vara så fria från päls så mkt som möjligt med tanke på att de e tävlinghästar
så blir dom itne så svettigare, det e snyggare och helt enklet bäst!

vi rider med ländtäcken oftast hela tiden.. om det e plusgrader brukade vi ta av täckena när vi rider då vi värmt upp. eller hoppar beror på vilken häst å vad vi gör när vi rider..

jag helklipper mina, beror på hur lugna dom är om jag klipper hela huvudet och hela benen.
rider alltid med täcke och man måste passa på att hästen inte står och blir kall när man lindar etc.

kl.

Jag förstår inte vitsen med att klippa hela benen/ansiktet. Känns alldeles vansinnigt onödigt. Det gjorde vi inte när jag jobbade med dressyrhästar på rel hög nivå heller, fanns ingen anledning, de var så ytterst korthåriga på benen ändå.

Jag klipper av funktionella, inte estetiska skäl. Första gången helklipper jag, sedan blir det någon form av spårklippning/täckesklippning. Då har hon lite päls kvar på ryggen som värmer och skyddar utan att för den sakens skull ha björnpäls.

Just nu ser hon ut så här. Att hon fick behålla pälsen på halsen är för att hon just nu jobbar mkt i skogen och drar tungt, då ville jag spara päls under lokorna...

25631364.jpg

min häst helklippt i våras då hon helt plötsligt vägrade att fälla av pälsen å i samråd med veterinär bestämde att det var lika bra att raka.

under vintern kan jag klippa lite olika klippningar, ska kika efter fler bilder att lägga upp...

2008-05-28_15335_DSC_0528.jpg

Polenta har blivit klippt på 2 olika sätt; filtklippning? (?) och helklippning.

Förra vintern vart det först filt och sedan helklippning.
Anledning: Problem med ryggen och vill hålla den varm. Sedan helklipptes hon och "rutan" blev väck .. jag var även lite nojig på att klippa Hela henne ..
Polle.jpg

37838_1208894013.jpg

Och i år, förra året menar jag vart det en helklippning innan dom 2 sista starterna i slutet på oktober, sedan har hon fått blivit lite långhårig nu framför allt under magen och på halsen men rätt fin ändå. Hon ska nog klippas en gång till senare innan säsongen börjar igen.
Och så här ser hon ut nu; (ska säga att jag tog av henne täcket just för att fota lite)
4jan373.jpg

Jag använder körtäcke på henne om det är skitväder ute - blåst, regn, storm typ ..
Sparar huvudet och från hov-knän/has på henne :)

Jag har bara klippt undersidan på halsen, mellan frambenen och under magen nu. Klippte när jag skulle börja sätta igång hästen och eftersom hon skulle ridas så lugnt ett tag så fanns det ingen anledning att klippa mer. Nu ska jag nog klippa lite på bogen, lite mer på halsen och en linje mot ljumsken (luddig förklaring :p). Märks att hon blir för varm nu när vi jobbar lite mer. Har aldrig helklippt henne och kommer aldrig göra det heller.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 854
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 108
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 277

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka