hur klippa?

Warfang

Trådstartare
Har ett par halvblod som går ute halva dygnet och står i utebox andra halvan. Så det är ju i princip lika kallt om inte lite kallare för dem på nätterna. De går täckade med 300 g andastäcke med hals nu när det är 5 minus på natten och runt nolligt på dagen, viker dessutom ner halsen när de kommer om det inte är för kallt(för att spara manen;)). Om det blir plusgrader går de utan hals och ca 200s-täcken.

Rider ganska hårt och de kan bli rejält svettiga, men inte alla dagar i veckan. Förut har jag faktiskt helklippt hela tiden, för att det är snyggt:o Men nu vill jag inte göra det när de står i utebox. Min gamle får björnpäls dessutom och svettas mer.

Halvklippning eller filtklippning? Klipper ni huvudet? Benen? De blir ju rejält mycket blötare och smutsigare om benen med massa päls men känns lite kallt annars...?

Har ni en speciell maskin till huvudet? Tips!?

Lätt förvirrad Warfang

Sv: hur klippa?

Jag skulle satsat på sk "halvklippning"

IMG_8610.jpg

Jag har inte klippt benen förutom på skenan (klippt medhårs)för att hon lindas om nätterna och jag vill inte att hon riskerar att få svamp om hon lindas fuktig.

Använder liten trådlös trimmer från Jula på huvudet, klipper halva. Inget tvång jag tycker bara att de blir snyggare med det.

Min är först helklippt(förutom benen) för ca 1,5 månad sedan, sen klippte jag halvklippning andra ggn. Hon har också björnpäls egentligen.
Står i isolerat stall men har en väldigt frusen häst som samtidigt svettas mängder så detta blev min kompromiss, är väldigt nöjd än så länge.

Ok, jag tror det blir en sådan klippning som du har på bilden. De svettas ju ganska rejält i ljumskarna, så det blir nog skönast att få bort den pälsen också... Fast vete fan om det blir så väldans snyggt, andra gången jag klipper själv;) Tack för svaret!

Oj, har du 300g-täcken på dem oklippta? :eek:
Det hade mina hellklippta fullblod i kallstall (uteboxar byggda mot varandra så det blev en gång med tak över)...

Jag hade halvklippt som Jordgubbens bild! Mer täcke lär du inte behöva ;)

Med tanke på hur vältäckade de är redan nu så gör du dem nästan en stor tjänst genom att helklippa!;)

Haha, jag vet;) Saken var att jag tänkte liksom att slippa klippa hästarna överhuvudtaget, så jag började täcka ganska tidigt och därav dessa tjocktäcken. Men inte fasen funkade det, där står de nu i värsta lurvpälsen! Vill inte täcka mer nu, så därför verkar halvklippning ganska käckt.

Dock räcker INTE detta 300 g täcket till min gamling om jag helklipper, han sätter päls direkt så då måste jag ha ytterligare ett undertäcke. Det är detta som jag vill slippa;)

Saken var att jag tänkte liksom att slippa klippa hästarna överhuvudtaget, så jag började täcka ganska tidigt och därav dessa tjocktäcken. Men inte fasen funkade det, där står de nu i värsta lurvpälsen!

Det är för att pälssättningen främst styrs av dygnsljuset och inte temperaturen ;)

Liknande trådar

Hästhantering Ja, troligtvis har det här diskuterats förr men tänkte ta upp det ändå eftersom jag velar. Nu har de flesta hästar fått en vinterpäls...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 152
Hästvård Hej! Hur tänker ni när ni väljer att klippa era hästar eller inte? Jag har en äldre häst som redan satt ganska mycket vinterpäls. Han...
Svar
17
· Visningar
2 725
Senast: Linnpan
·
Utrustning Även om det är riktig hetta nu, så står det ju inte på förrän hösten kommer och med den alla täcken. Jag funderar nu på hur jag ska göra...
Svar
4
· Visningar
553
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
905
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka