Hur klippa överhettad flat?

Lo_

Trådstartare
Vi har en flathane som verkligen har det tufft i värme. På sommaren är det mest simning som gäller som motion, och övrig tid spenderar han helst på badrumsgolvet. Tänkte försöka göra denna sommar drägligare och undrar om ni har några tips på klippningar som inte är jättefula? Klippa magen har jag tänkt göra och lämna en ridå av hår så det inte syns så mycket. Någon som klippt ner sin flat helt och vet hur det ser ut?

Vår kastrat på 9 år har det också svårt med värmen. Men jag tycker det gjorde väldigt stor skillnad när jag rakade mellan frambenen, på magen och på insidan av låren! Samt den vanliga flat-trimningen med kort på halsen, öronen och tassarna. Och det viktigaste av allt - furminator varje dag i någon veckas tid så ullen tunnas ut ordentligt. Jag har personligen gärna rakat hela hunden men det är husses hund och han har sista ordet ;)

• Gilla
Reactions: Lo_
Jag hade också klippt på samma sätt som @squarepants beskriver.

Men när det gäller varma hundar, mitt långhår blev också varm lätt, precis som många av hennes rasfränder. Jag vet de som helrakade sina och hunden var lika varm ändå.
Så någon form av urklippning/förtunning är nog bättre.

Om man klipper/rakar hela hunden så bör man tänka på att lämna så pass mycket päls över hela kroppen att huden täcks. Annars kan solen bränna huden precis som på en nakenhund. Så finns det numera både kyltäcke och kylande liggunderlag till hundar.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 505
Senast: Ketrawzc
·
Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
20 378
Hundhälsa Dagarna har kommit, min 9 åriga cocker spaniel (han ser lite ut som en cavalier med med lite taxben!) blandraspojk (Shitzu 20% Cocker...
Svar
19
· Visningar
1 822
Senast: Red_Chili
·
L
Hästvård Ja, hur gör ni? Min häst är i de flesta fall en mycket sansad och cool dam. Men klippning gillar hon inte!:devil: Jag har klippt...
Svar
13
· Visningar
3 559
Senast: Elaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka