Hur klarar ni er i vinter?

Sv: Hur klarar ni er i vinter?

Jag verkar vara lyckligt lottad. Vi tar in hö själva så vi får t.o.m. hö över om det inte tillkommer någon häst.

Pappa är delägare i en såg så vi får spån gratis.
Att spån är så dyrt tycker jag är jättedumt. Det verkar vara dyrt i hela landet.
 
Sv: Hur klarar ni er i vinter?

Strö är inget problem då hästarna går ute dygnet runt även på vintern och det är sandbotten i vindskyddet. ;)

Foder odlar vi det mesta själva. Det lilla hö vi köper kommer inte att bli några problem att få tag på.

/Linnea
 
Sv: Hur klarar ni er i vinter?

Anade att det skulle bli problem tidigt i somras med att få tag på foder och spån så jag beställde tidigt. Har nu fått hem både hö och spån för hela vintern så jag ska klara mig. Men helt klart är att det blir foderbrist på en del håll i år och jag tycker synd om dem som blir utan:(
 
Sv: Hur klarar ni er i vinter?

Knapplån.

Hej,

Kul att så många har svarat, tydligen rätt många som på olika sätt funderat över vintern.

Intressant att det är så olika även inom relativt små geografiska områden som här i Skåne.

På ett eller annat sätt ordnar man ju givetvis fram foder, men om det tex blir ont om hö så man får köpa lucernmix el dyl. och hästarna dessutom står på spån så blir det ju inte bara en mycket dyr vinter utan man lär ju dessutom få ägna sin fritid åt att gå och hugga ner allt som växer i trädväg för att hästarna ska ha något att tugga på/sysselsätta sej med:crazy:

Mvh QP
 
Sv: Hur klarar ni er i vinter?

Då hade vi tur då? Fick in två bra skördar av god kvalitet och med bra värden på analysen!

Efter inlägget var jag tvungen att kolla upp kunderna.. Det är i snitt långt under normala värden på första skörden, fast som sagt andra skörden är på G nu.

Här är stor brist i NÖ och mellan Skåne. Telefonen ringer stup i kvarten om hö/hösilage. Nu skulle man haft massor att sälja :angel:
 
Sv: Hur klarar ni er i vinter?

Här fick vi en fin första skörd på vallen men den andra då? Det har varit i de närmaste osynlig tillväxt så där har vi fått en ganska stor grovfoderförlust.
Vi har fått slå av en stor del av spannmålet för att det har vuxit dåligt eller för att insådden har vuxit över så det har vi rullat till tjurarna. Halmen är så gott som obefintlig. Får vi 15 rundbal på egen mark i år så är det bra. :crazy: Det går åt lite mer än så här då vi har kor och tjurar på djupströbädd. Hästarna får så snällt stå på torv/spån i vinter.

Jag kan förstå att det varit en kanonsommar för turisterna - inte för oss som försökt skörda.

//TT - köttdjursuppfödare i nedre delen av Norrland.
 
Sv: Hur klarar ni er i vinter?

Vi har halm och hö så det räcker till tre hästar hela vintern :bow: Så skönt, var ganska orolig ett tag att det inte skulle bli någon halm.
Hö togs en skörd före midsommar och en skörd i mitten av september tror jag. Halmen i september.

Bor i Halland..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 252
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Nu behöver jag hjälp och råd av er som har bra koll på foderförvaring! Jag var osäker på om tråden skulle ligga här eller under Andra...
Svar
3
· Visningar
2 168
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hästen är tunn, på gränsen till mager. Hon står på lösdrift och de andra hästägarna vill bara ge 7 kg hö/dag (Islandshästar). Jag kan...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 560
Senast: Roheryn
·
Äldre Imorgon ska jag för första gången stå på en loppis. Jag tänkte endast sälja barnkläder på mitt bord. Har ganska mycket kläder efter två...
Svar
5
· Visningar
839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp